Geluid werkt, ipod-oplader werkt, maar tegelijk niet.

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Geluid werkt, ipod-oplader werkt, maar tegelijk niet.

Bericht: # 107530Bericht kpr »

Hoi,

in mijn Renault6 zat nog geen muziekinstallatie en dus heb ik vandaag een poging gedaan er een te regelen. Een sleuf om een radio in te plaatsen bezit de auto niet, net zo min er boxen aanwezig zijn. Ik heb dus voor een andere oplossing gekozen: 12 volt boxen voor een computer los neergelegd op het plankje onder het dashboard. Naar deze boxen loopt vervolgens een line-in vanaf mijn iPhone zodat die de boxen van muziek kan voorzien. Uiteindelijk wil ik in de asbak(roken doe ik toch niet) een soort van dock maken zodat het ook nog goed bedienbaar is tijdens het rijden en bij geen muziek de asbak terug kan worden geschoven zodat er niets zichtbaar is. Hele nette en moderne oplossing dacht ik zo.

Enfin, in de buurt van het contactslot heb ik stroom gevonden en vanaf daar een aftakking gemaakt en met tussenkomst van een 8A zekering een dubbel 'stopcontact' gemaakt met twee sigarettenaanstekeraansluitingen(mooi scrabble-woord). Vanaf daar gaat er stroom naar de speakers en in de ander zit een auto-usbadapter(zoiets als dit) met vanaf daar een ipod-kabel naar mijn iPhone. Vanaf de iPhone loopt er weer een geluidskabel naar de speakers voor het geluid.

Dan nu het probleem: De speakers werken, de iPhone-oplader werkt, maar tegelijk niet. Dus zonder de iPhone-opladerkabel aangesloten geeft de iPhone prima geluid door aan de speakers, maar zodra ik de iPhone ook van stroom voorzie, houden de speakers ermee op. Als ik de kabel weer verwijder komt het geluid weer terug. De iPhone geeft aan voortdurend door te gaan met afspelen en als ik zo naar de muziek luister lijkt dit te kloppen.

Iemand enig idee wat er mis gaat en hoe dit op te lossen is?

Alvast hartelijk dank!
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Geluid werkt, ipod-oplader werkt, maar tegelijk niet.

Bericht: # 107533Bericht Willem de Zwijger »

Lijkt me een iPhone akkefietje. Kun je dezelfde opstelling wel vanaf het lichtnet aan de gang krijgen?

Zou anders ook nog aan de voeding kunnen liggen (spanning wordt te laag als je er met twee dingen aan trekt), ik weet of je erbij kunt met een voltmetertje? Een speld in de draad prikken om bij de + te komen, kijken of het boven 12V blijft? Zo niet dan is het contact ergens te laag of de draad te dun.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Geluid werkt, ipod-oplader werkt, maar tegelijk niet.

Bericht: # 107535Bericht Tweety »

Lijkt mij een polariteit probleempje... waarschijnlijk zijn de speakers (versterkertje) wel 12 volt maar eigenlijk wisselstroom oid.. (de oorspronkelijke netvoeding heeft dan geen gelijkrichter) hoe dan ook, de i -pod verbind tijdens het opladen 1 van zijn polen (de aarde waarschijnlijk..) door met 1 van zijn audio polen ... waardoor er kortsluiting onstaat in de audio kabel (omdat de speakers iets soortgelijks doen)
Het linkje naar de ipod lader werkt overigens niet, maar ik vroeg me af wat je in de ipod plugt (usb plugje neem ik aan..) kan je dan nog wat horen via evt. koptelefoon ?? hoe dan ook, het beste lijkt mij (heb ik gedaan, ik heb welliswaar geen ipod maar een Sony..) om een Auto-eindversterkertje te kopen E20,- bij de kijkshop...en daar de ipod op aan te sluiten... moet je misschien nog wel een ontstoring aanbrengen ergens anders klinkt ie tijdens het opladen toch net ff anders...
Gebruikersavatar
kpr
Berichten: 134
Lid geworden op: do jun 18, 2009 4:07 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geluid werkt, ipod-oplader werkt, maar tegelijk niet.

Bericht: # 107539Bericht kpr »

Tweety schreef: hoe dan ook, de i -pod verbind tijdens het opladen 1 van zijn polen (de aarde waarschijnlijk..) door met 1 van zijn audio polen ... waardoor er kortsluiting onstaat in de audio kabel (omdat de speakers iets soortgelijks doen)
Ik zat zelf ook al hier aan te denken en ga op zoek naar een oplossing die dit tegengaat.

Een werkende link naar de iPodlader moeten trouwens zijn: http://www.belkin.com/IWCatProductPage. ... _Id=489504 met vanaf daar een simpele usb-kabel.
Tweety schreef: hoe dan ook, het beste lijkt mij (heb ik gedaan, ik heb welliswaar geen ipod maar een Sony..) om een Auto-eindversterkertje te kopen E20,- bij de kijkshop...en daar de ipod op aan te sluiten... moet je misschien nog wel een ontstoring aanbrengen ergens anders klinkt ie tijdens het opladen toch net ff anders...
Dan ga ik op zoek naar een versterker ertussen in de hoop dat dat het probleem oplost. Iig bedankt!
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
Plaats reactie