koelingprobleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: koelingprobleem
mmm
misschien begin ik wel overal spoken te zien en is er niet veel meer gaande.......
misschien begin ik wel overal spoken te zien en is er niet veel meer gaande.......
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koelingprobleem
probeer het eens zonder thermostaat (dat ding in de bovenste radiatorslang) en kijk dan es hoe alles reageert.
Werkt je thermoschakelaar onder in de radiator wel? (dat is de schakelaar die de koelventilator aanschakelt). Gaat de ventilator wel draaien als de motor (te) warm wordt?
Werkt je thermoschakelaar onder in de radiator wel? (dat is de schakelaar die de koelventilator aanschakelt). Gaat de ventilator wel draaien als de motor (te) warm wordt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: koelingprobleem
ben al zonder thermostaat bezig, vin slaat aan alles lijkt naar behoren te werken, behalve dan het vacuum zuigen van de onderste slang, dat lijkt me niet zo als het hoort.
ik ga binnenkort vakantie houden met een wel fijn lopend f6-je, ontwikkelingen betreft het 'groene monster' zal ik vermelden, hoop nog steeds achter het euvel te komen
ik ga binnenkort vakantie houden met een wel fijn lopend f6-je, ontwikkelingen betreft het 'groene monster' zal ik vermelden, hoop nog steeds achter het euvel te komen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koelingprobleem
je dop van het expansievaatje, is die open? Daar zit een ontluchting op. effe doorprikken of blazen of los draaien of eraf laten en dan kijken wat er gebeurt
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koelingprobleem
Vreemd eigenlijk dat de onderste slang zo heet wordt; dat is toch de retourleiding eigenlijk? je zou eens een veer in de slang kunnen zetten, komt wel bij echte auto's voor maar origineel heeftie dat niet dus zou het zo moeten kunnen. Lijkt wel of de waterpomp de verkeerde kant op pompt. De pomp van een TL past toch niet toevallig op een 1100 he?
ik ben maar vanalles aan het bedenken..... fillesefere of hoe hiet da
Fons, meld jij je eens en laat jouw mening eens horen...
ik ben maar vanalles aan het bedenken..... fillesefere of hoe hiet da
Fons, meld jij je eens en laat jouw mening eens horen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koelingprobleem
meis schreef:
Wat vreemd leek was dat wanneer het expansievat omhoog werd getild er geen koelvloeistof uit het ontluchtingsslangetje liep.
Uka
Dan issie niet genoeg ontlucht. Wel de kachel open zetten he, op "warm"
De reden lijkt me heel simpel, de pomp trekt aan de zuigende kant meer dan het systeem levert aan de andere kant, dus dan zit er ergens een verstopping of een hardnekkige luchtbel
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: koelingprobleem
Als er vacuum in de slang is dat betekend dat de pomp zijn werk doet, het koel systeem is gesloten en moet zonder thermostaat makkelijk rond kunnen door stromen als dat niet het geval is dan zit er ergerns een prop geen propje, wat er dan gebeurd is dat aan de aanzuigkant van de pomp vacuum komt en aan de pompkant meer druk (slang is harder wanneer je er in knijpt) kijk eens of dit verschijnsel optreed, dan nog een vraag heb je bij het vernieuwen van de koppakking met het schoonmaken geen prop papier - doek ex laten zitten je zal de eerste niet zijn!
Re: koelingprobleem
Dag Meis,
je schrijft dat de onderste slang van de radiator, de toevoer naar de pomp, vacuum zuigt. Hoe ver?, klapt hij echt samen?
Als dat zo is is de zaak niet goed ontlucht. Immers het systeem behoort vol te zitten met met onsamendrukbare vloeistof. De vloeistof die je in de onderste slag wegzuigt moet ergens naartoe.
Als het themperatuurlampje brand en de vloeistof in het expansievat is niet echt gestegen dan is de thermovoeler kapot.
Goed ontluchten gaat het best bij stilstaande motor.
-vul het systeem zover mogelijk via de radiator totdat hij daar overstroomt en monteer de dop
-expansievat zo hoog mogelijk ophangen half vol vloeistof. (geen dop erop!)
-verwarming vol aan
-open de ontluchtnippel bij het schutbord
-knijp een paar keer in de radiatorslangen en laat vervolgens de vloeistof uit de ontluchtnippel lopen totdat er echt geen luchtbellen meer inzitten.--> sluit nippel.
-knijp weer een paar keer in de radiatorslangen zodat de eventuele laatste lucht in de radiator nu via het expansievat eruit kan.
-vul het expansie vat tot tussen de min en max streep
Nu start je de motor (nog steeds geen dop op het expansievat) en laat hem versneld warmlopen todat de ventilator inslaat.
Monteer de dop van het expansievat.
Nu is hij goed ontlucht
ps bedenk dat als je een thermostaat monteert dat het ontluchtgaatje aan de bovenzijde zit!!!
Als er nu nog steeds problemen zijn met warmlopen (bij een werkende thermocontact en fan)
loop dan langs:
-pomp vsnaar gespannen?
-de thermostaat (testen met het ding eruit)
-vervuiling van de radiator en de rest van het blok en de verwarming
schoonmaken kan goedkoop met schoonmaakazijn
-systeem vullen met schoonmaakazijn en ontluchten zoals beschreven,
-warm laten lopen, zo mogelijk enkele dagen mee rondrijden. Aftappen
-aftap plug op het motorblok en de onderste radiator slang loshalen en systeem met tuislang goed doorspoelen
- opnieuw vullen met water en antivries weer ontluchten en scheuren maar.
succes
vr gr Fons
ps controleer ook even alle slagaansluitingen op dichtheid. Dat doe je het best door alle slangklenmmen even een slagje aan te draaien. Het probleem is dat als ze niet allemaal dicht zijn, bij het afkoelen er weer lucht in het systeem kan worden gezogen (ipv vloeistof uit het expansievat). Daarna krijg dezelfde problemen als wanneer hij niet goed is ontlucht.
je schrijft dat de onderste slang van de radiator, de toevoer naar de pomp, vacuum zuigt. Hoe ver?, klapt hij echt samen?
Als dat zo is is de zaak niet goed ontlucht. Immers het systeem behoort vol te zitten met met onsamendrukbare vloeistof. De vloeistof die je in de onderste slag wegzuigt moet ergens naartoe.
Als het themperatuurlampje brand en de vloeistof in het expansievat is niet echt gestegen dan is de thermovoeler kapot.
Goed ontluchten gaat het best bij stilstaande motor.
-vul het systeem zover mogelijk via de radiator totdat hij daar overstroomt en monteer de dop
-expansievat zo hoog mogelijk ophangen half vol vloeistof. (geen dop erop!)
-verwarming vol aan
-open de ontluchtnippel bij het schutbord
-knijp een paar keer in de radiatorslangen en laat vervolgens de vloeistof uit de ontluchtnippel lopen totdat er echt geen luchtbellen meer inzitten.--> sluit nippel.
-knijp weer een paar keer in de radiatorslangen zodat de eventuele laatste lucht in de radiator nu via het expansievat eruit kan.
-vul het expansie vat tot tussen de min en max streep
Nu start je de motor (nog steeds geen dop op het expansievat) en laat hem versneld warmlopen todat de ventilator inslaat.
Monteer de dop van het expansievat.
Nu is hij goed ontlucht
ps bedenk dat als je een thermostaat monteert dat het ontluchtgaatje aan de bovenzijde zit!!!
Als er nu nog steeds problemen zijn met warmlopen (bij een werkende thermocontact en fan)
loop dan langs:
-pomp vsnaar gespannen?
-de thermostaat (testen met het ding eruit)
-vervuiling van de radiator en de rest van het blok en de verwarming
schoonmaken kan goedkoop met schoonmaakazijn
-systeem vullen met schoonmaakazijn en ontluchten zoals beschreven,
-warm laten lopen, zo mogelijk enkele dagen mee rondrijden. Aftappen
-aftap plug op het motorblok en de onderste radiator slang loshalen en systeem met tuislang goed doorspoelen
- opnieuw vullen met water en antivries weer ontluchten en scheuren maar.
succes
vr gr Fons
ps controleer ook even alle slagaansluitingen op dichtheid. Dat doe je het best door alle slangklenmmen even een slagje aan te draaien. Het probleem is dat als ze niet allemaal dicht zijn, bij het afkoelen er weer lucht in het systeem kan worden gezogen (ipv vloeistof uit het expansievat). Daarna krijg dezelfde problemen als wanneer hij niet goed is ontlucht.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koelingprobleem
En? Hoe ist nu?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: koelingprobleem
Nu zit ik heerlijk in Frankrijk probleemloos met mijn andere f6
ik heb nog geen tijd gehad om verder te puzzelen
ik heb nog geen tijd gehad om verder te puzzelen
Re: koelingprobleem
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties,
Heb inmiddels alles gebrobeerd behalve het vervangen van de waterpomp.
Er zit nu een veer in de onderste waterslang en ik rijd weer wat rond, durf echter nog niet met veel gas een lange afstand te maken maar in januari mag ik weer gesleept worden op kosten van de anwb!
Mocht ik ooit het probleem ipv de symptoom vinden laat ik het jullie weten.
Groet,
Uka
Bedankt voor alle reacties,
Heb inmiddels alles gebrobeerd behalve het vervangen van de waterpomp.
Er zit nu een veer in de onderste waterslang en ik rijd weer wat rond, durf echter nog niet met veel gas een lange afstand te maken maar in januari mag ik weer gesleept worden op kosten van de anwb!
Mocht ik ooit het probleem ipv de symptoom vinden laat ik het jullie weten.
Groet,
Uka