koelingprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

meis
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 2:00 am
Locatie: amsterdam

koelingprobleem

Bericht: # 106770Bericht meis »

Hallo Forumlezers,
Een aantal maanden geleden is de koppakking van een F6 1100 motor lek gegaan, de oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen. Nu is voor de tweede keer de pakking lek. :(
Vandaag heb ik de waterpomp, die volgens de ANWB meneer stuk zou zijn eraf gehaald, alle schoepjes bleken keurig intact en gelekt heeft ie nog nooit.
Bij de vorige lekkage van de pakking is gecontroleerd of de vin nog goed werkte en de thermostaten zijn gecontroleerd. Op alle slangen leek druk te staan al had ik wat twijfel over de slang naar de kachel toe. De kachel werd wel warm
Uit voorzorg was de vin dit keer al doorgekoppeld.

Wat vreemd leek was dat wanneer het expansievat omhoog werd getild er geen koelvloeistof uit het ontluchtingsslangetje liep.

Iemand met goede raad?

Uka
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 106771Bericht RVIER »

Wat vreemd leek was dat wanneer het expansievat omhoog werd getild er geen koelvloeistof uit het ontluchtingsslangetje liep.
Heb je wel de dop van het expansievat losgedraaid (bij koude motor)?
Als de motor warm is moet er zowiso water uit de ontluchtnippel (bij het schutbord) komen. Pas dan wel op want het is erg warm!!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 106775Bericht R4F6GTX Automaat »

Is je kop niet krom?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 106776Bericht Tweety »

Is je verdeelbuis nog schoon en intakt... over de waterpomp, bij draaiende motor moet er koelvloeistof uit het ontluchtings ventiel komen (als de verwarming aanstaat) als dat zo is functioneerd de waterpomp voldoende... over kromme koppen weet ik niks (wil ik ook niet weten ook)
toch is een temperatuur meter erg handig bij het vaststellen van een diagnose, en je weet eerder of er iets fout gaat...die van mij gaat zelfs heftig heen en weer als ie droog wordt...das toch ook best handig als je ergens een lek hebt.... nou ja succes
meis
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 2:00 am
Locatie: amsterdam

Bericht: # 106780Bericht meis »

hallo,
bedankt voor jullie reacties,
ik ben nu niet bij de auto en kan er pas maandag weer naar toe,
zou het kunnen dat wanneer het ontluchtingsventiel potdicht zit de druk nergens naar toe kan?

De kop was keurig gevlakt en voorzien van loodvrije klepsettingen.

verdeelbuis zegt me even niks, bij een draaiende motor spuit het water uit de pomp, ook bij de slang bovenop die naar de verwarming toe gaat.

Uka
ps Paul, het gaat over een oude bekende auto van jou, een limousine groene combi
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 106808Bericht Tweety »

Eh ok... De verdeelbuis ik heb het er wel vaker over....dus zal ik ff uitleg geven... De koelvloeistof wordt door de waterpomp door de motor gepomp... van de waterpomp gaat deze via een buis de kop in... De verdeelbuis... de verdeelbuis heeft allemaal kleine gaatjes en is licht conisch gevormd, zo wordt de koude koelvloeistof verdeelt over het blok... aan het eind is die gewoon open, maar dat gat is niet zo groot als waar de koelvloeistof er in stroomt.. De gaatjes kunnen natuurlijk verstopt raken met roest en vuil en dergelijke, wat een verminderde koeling veroorzaakt...echter deze metalen buis kan ook doorroesten, en een gat in de buis kan ook een totaal gebrek aan koeling voorbij het gat veroorzaken, waardoor de koppakking wel door kan slaan... een gat in de buis komt gelukkig zelden voor, maar verstopte gaatjes wel vrij vaak voor, met een goede koelsysteem reiniger is dit meestal wel te verhelpen.. als ik het goed begrepen heb is de koppakking weer door, en als je dan de kop eraf haalt kan je door het plaatje aan de achterkant van de kop te verwijderen de verdeelbuis ff goed bekijken.. de waterpomp doet 't ! dat lijkt me duidelijk, en het ontluchtings ventiel (het slangetje dat tussen de verwarmingsslangen uit het dashboard komt) zit eigenlijk altijd verstopt er zit een soort plug in maar dat zal het probleem niet zijn... een koelvloeistof lek eventueel wel..maar ook een luchtbel voor de termostaat (waardoor deze niet open gaat) het drukventiel op het drukvat zou eventueel verstopt kunnen zitten, maar ik denk niet dat dat je je koppakking kan kosten..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 106815Bericht R4F6GTX Automaat »

meis schreef: ps Paul, het gaat over een oude bekende auto van jou, een limousine groene combi
Ha, hij leeft nog.... mooi!

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
meis
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 2:00 am
Locatie: amsterdam

Bericht: # 107057Bericht meis »

Helaas leeft hij op dit moment niet echt meer......

De kop is eraf, ook het plaatje aan de achterzijde los gehaald. Ik kan daar echter niks vinden dat op een verdeelbuis lijkt.

toch lijkt het erop alsof de motor onregelmatig gekoeld wordt, toen het thermostaat lampje ging branden was de pakking al door, de achterkant van de motor (daar waar de censor zit) was ook niet zo heel heet terwijl het water aan het koken was.

volgende week gaan we het blok onderzoeken op verstoppingen

graag nog heel veel tips/mogelijkheden heren!!!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 107060Bericht Tweety »

Als de voorkant van de motor heet wordt en de achterzijde wordt voldoende gekoeld, betekent dit vrijwel altijd dat de thermostaat niet (volledig) opent... dit is ook zichtbaar aan het vloeistof niveau in het drukvat wat dan helemaal vol zit !! Als de achterkant voldoende gekoeld wordt moet er een verdeelbuis aanwezig zijn... die de koelvloeistof naar de achterzijde van de kop transporteert... als deze ontbreekt zou de achterzijde juist veels te warm worden... als je 'm niet kan vinden is het moeilijk om te beoordelen of die verstopt zit (of hij zit verstopt, daarom kan je 'm niet vinden... :lol: ) met de huidige informatie vermoed ik toch de thermostaat, die wanneer er een luchtbel voorzit soms niet open gaat... zeker als de oververhitting plaats heeft gevonden kort na het wegrijden..
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 107061Bericht Mark4GTL »

kijk eens of je het koelsysteem met hoge druk door kunt spoelen?
mischien dat dat een eventuele verstopping wegblaast
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 107062Bericht Tweety »

Toch wil ik nog 1 keer benadrukken dat een xtra sensor aan de voorkant van de motor, waar de hete koelvloeistof de motor verlaat, aangesloten op een temperatuur meter een hoop problemen kan voorkomen... dat de koppakking er al uit ligt op het moment dat het rode lampje gaat branden is zeker niet uniek, en met een temperatuur meter kan een temperatuur stijging worden waar genomen (of een daling) en kan dus bijtijds gereageerd worden.. 't kan natuurlijk ook nog steeds dat het koelsysteem (of evt. de koppakking) gewoon lekte... en dat de kop ten dele gewoon droog stond... of in geval van een lekkende koppakking de temperatuur bij het lek aanzienlijk is toegenomen.. :cry:
meis
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 2:00 am
Locatie: amsterdam

Re: koelingprobleem

Bericht: # 107851Bericht meis »

hallo allemaal
de motor loopt weer netjes maar wordt nog steeds snel te warm
de radiator liep met water uit de tuinslang keurig door, de thermostaat verwijderd maar
nu blijkt dat er geen druk komt op de onderste radiatorslang die weer naar de pomp loopt
deze week maar een nieuwe radiator erin zetten en hopen dat het probleem verdwijnt
ik sta nog steeds open voor suggesties :roll:
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koelingprobleem

Bericht: # 107868Bericht Tweety »

mmm Volgens mij is geen druk op de onderste radiatorslangvrij normaal, maar de motor wordt snel te warm ok.. Hoe warm ?? hoe snel ?? waar zit de sensor ?? wordt ie warm voor het stoplicht
of op de snelweg ?? wat gebeurd er als je de verwarming aanzet ? een nieuwe radiateur kan vast zoieso geen kwaad...
succes Rishi..
meis
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 2:00 am
Locatie: amsterdam

Re: koelingprobleem

Bericht: # 107977Bericht meis »

hallo
wanneer ik flink gas geef, zuigt de onderste slang van de radiateur vacuum :o
ik zal er weer een(voor de zekerheid nieuwe) thermostaat in gaan zetten,
de motor loopt netjes, vinnetje slaat aan, alleen nu durf ik dus de snelweg niet op.

de waterpomp is uit elkaar geweest en daar leek geen defect te zijn, zag er keurig schoon en heel uit en draaide soepel

begin nu toch wel erg te balen het lijkt allemaal zo simpel en toch...........
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koelingprobleem

Bericht: # 107979Bericht Tweety »

Ok.. Geen paniek, het kan inderdaad de thermostaat zijn.. ik vind die dingen een wonder van techniek, maar als ze een keer te warm zijn geweest gaan ze nog wel eens niet meer helemaal open... Maar de waterpomp is dan wel ok !! toch he .. als de thermostaat helemaal niet open gaat dan zuigt meestal de bovenslang vacuum ... en tegen het kookpunt aan loopt dan het drukvat vol.. Bij mij wel tenminste, maar je had al een nieuwe radiateur zei je, dus daar ligt het dan niet aan, Hoe warm wordt dat ding nu... ik kijk op de snelweg namelijk nooit onder de motorkap dus misschien zuigt die slang bij mij ook ten dele vacuum..
Plaats reactie