Pagina 1 van 2

Remprobleempje

Geplaatst: zo mei 31, 2009 1:39 am
door R4F6GTX Automaat
Ik ben met een ouwe GTL bezig en krijg de remmen niet goed afgesteld (trommelremmen). Blijft een sponzige scheeftrekkende boel. Nieuwe cylindertjes erin (achter) maar remt rechts veel harder dan links. Zelfstellers lijken niet te werken.. iemand een idee?

Geplaatst: zo mei 31, 2009 7:46 am
door roberto
Misschien de remdrukverdeler en de zelf stellers ganbaarmaken zijn de cilinders achter aan beide kanten gelijk de zuigermaat? als de auto op de grond staat vééél ontluchten

Geplaatst: zo mei 31, 2009 9:47 am
door R4F6GTX Automaat
zelfstellers lijken goed gangbaar, cylindertjes zijn beide nieuw

Geplaatst: zo mei 31, 2009 9:51 am
door roberto
en de remdruk verdeler als je remt kun je hem voelen bewegen

Ik zit toch sterk te denken aan lucht in de leiding als je op lucht sta te stampen dan heb je dat sponzige gevoel op de pedaal bij olie niet

remmen

Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:10 am
door RVIER
Als je achter ontlucht moet het linker achterwiel op de grond staan. (of de draagarm op de krik) anders denkt de remdrukbegrenzer dat je hard remt en sluit hij.

Kijk ook even of er een ontluchtnippel op de hoofdremcilinder zit. Ontluchten daarvan helpt enorm!

vr gr Fons

Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:13 am
door Okido
Ook een rotte remslang kan een behoorlijk sponzig effect geven.

Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:39 pm
door elzoberend
Kijk aan zit met hetzelfde probleem.
Rechts achter remt 40 % minder dan links
Cilinders nieuw.
Regelaar ook.
Voeringen idem dito.
Heb aan beide kanten 21 bar druk.
Volgens het boekje.
Weet het ook niet meer(zucht)

Gr Elzo edens

Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:42 pm
door Rik
euh, beste paul, r4 zou toch toch verleden tijd zijn voor jou? of gaat het bloed toch weer richting de r4?

zelfstellers

Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:04 pm
door RVIER
heren.

De zelfstellers (in ieder geval bij Bendix) worden bediend door de handremkabels. Je moet de handrem enige malen aantrekken om te stellen.
Het is ook nuttig om de handremkabels even goed af te stellen.
3 klikken aan--> rem sleept
5 klikken aan --> wiel vast

Als om wat voor reden ook (en er zijn er een aantal) een van achterremmen niet stelt merk je dat soms aan een klik in de hoofdremcilinder. Je trapt de rem in en hoort een metaalachtige klik. Een teken dat hij vastloopt en geen druk meer opbouwd.


@ ELZO,

als het waar is wat je schrijft -mn mbt de gemeten druk- (en ik heb geen reden daaraan te twijfelen) zou het probleem zich naar linksachter moeten verplaatsen als je de trommels wisselt.

Je zou ook nog beide trommels kunnen kontroleren op groeven/ruwheid en zowel de tromels als voeringen met thinner vetvrij maken.

Ontlucht de hoofdremcilinder als er een nippel op zit.

ben benieuwd

vr gr Fons

Geplaatst: di jun 02, 2009 8:42 am
door R4F6GTX Automaat
Rik schreef:euh, beste paul, r4 zou toch toch verleden tijd zijn voor jou? of gaat het bloed toch weer richting de r4?
Heb nog een familie- en vriendenkring die R4tjes rijden en daar help ik dan mee om ze rijdend te houden.

Re: zelfstellers

Geplaatst: di jun 02, 2009 8:48 am
door R4F6GTX Automaat
RVIER schreef:heren.

De zelfstellers (in ieder geval bij Bendix) worden bediend door de handremkabels. Je moet de handrem enige malen aantrekken om te stellen.
Klopt. Maar als je 500 x aan die handrem trekt en het doet niet wat het doen moet is er toch ergens een probleempje.
RVIER schreef: Het is ook nuttig om de handremkabels even goed af te stellen.
3 klikken aan--> rem sleept
5 klikken aan --> wiel vast
En waar wil je die stellen, anders dan door de zelfstellers?
RVIER schreef: Als om wat voor reden ook (en er zijn er een aantal) een van achterremmen niet stelt merk je dat soms aan een klik in de hoofdremcilinder. Je trapt de rem in en hoort een metaalachtige klik. Een teken dat hij vastloopt en geen druk meer opbouwd.
ik hoor niks...

RVIER schreef:
Je zou ook nog beide trommels kunnen kontroleren op groeven/ruwheid en zowel de tromels als voeringen met thinner vetvrij maken.
done that... maar dan met spuitbus remmenreiniger en een doekie
RVIER schreef: Ontlucht de hoofdremcilinder als er een nippel op zit.
Ben benieuwd of er idd een nippel op zit.
ik ga dalijk weer verder met het gebakkie
RVIER schreef: ben benieuwd
ik ook
RVIER schreef: vr gr Fons
-:¦:- -¦- +

'..·´¨¨)) -:¦:- *

*¸.·´ .·´¨¨)) -:¦:- .·´¨¨)) -:¦:-

((¸¸.·´ + ..·´ Groetjes van PAUL -:¦:-

-:¦:- . ((¸¸.·´* -¦- + *

ps, Fons... over gebakkies gesproken..... waar blijft Christoffel?

Geplaatst: di jun 02, 2009 12:37 pm
door RVIER
RVIER schreef:

Het is ook nuttig om de handremkabels even goed af te stellen.
3 klikken aan--> rem sleept
5 klikken aan --> wiel vast


En waar wil je die stellen, anders dan door de zelfstellers?
aan de andere kant van de kabels zit een draadeinde dat vastzit aan een juk onder de handrembedieningshendel. Je zult dan zien dat links en rechts elkaar kunnen beinvloeden!!
Je kunt daar met een pijpsleutel redelijk bij:-)

vr gr Fons

Geplaatst: di jun 02, 2009 8:17 pm
door elzoberend
Mijne Heren.
Denk toch dat het een kwestie is van lucht.
Als ik de handrem aantrek is der bijna geen verschil op de testbank.
Een nippel op de hoofremcilinder heb ik nie.
Remtrommels zijn ook gelijk.
Dus ik kruip der maar weer onder.
Moeders maar weer het rempedaal bedienen.
Laat het resultaat wel ff weten.
Gr Elzo Edens.

P S toch blijft het een leuk wagentje. :lol:

@Elzoberend

Geplaatst: di jun 02, 2009 8:39 pm
door RVIER
kennelijk heb je vastgesteld dat links en rechts gelijk geremd wordt als je de rem mechanische bedient. Dat wil dus zeggen dat er met de voeringen en de trommels niets aan de hand is. Het zit hem dus kennelijk in de hydraulische bediening

Maar je had toch links en rechts 21 bar gemeten?

vr gr Fons

Re: @Elzoberend

Geplaatst: di jun 02, 2009 9:01 pm
door elzoberend
Tja das het rare der van.
Heb de boel vanavond weer onlucht
Der zat toch wel weer lucht in aan de rechterkant.
Morgen maar weer ff op de testbank.

Gr Elzo
PS lig meer onder de R4 dan dak der in zit :roll: