Pagina 1 van 1

Voldoende koeling?

Geplaatst: za mei 16, 2009 9:01 pm
door S v/d zaag
Een tijdje geleden heb ik op het internet een leuke rally gezien: De Red Sea Challenge. Het is van dezelfde organisatie als de Amstedam-Dakar. Auto mag max €500 kosten. Het doel van deze rally is om in 5 zeeën te zwemmen (Noordzee, Zwarte-, Middellandse-, Dode- en Rode zee) maar het lijkt me vooral een leuke manier om iets van het midden oosten te zien. http://www.redseachallenge.com

De heenreis is een +/- 6000 kilometer en gaat vanaf Nederland door Europa, Turkije, Syrie en Jordanie en terug wil ik graag met de boot Jordanie naar Griekenland en dan weer terug rijden naar Nederland.

De rally start in juli 2010 en gaat door de woestijn van Syrie. Net op internet opgezocht en daar kan het boven de 40 graden worden. Nu heb ik met de 4l trophy ook met mijn auto door de woestijn van Marokko gereden maar daar was het toen maar max 23 graden.

Mijn vraag is nu. Zou de koeling van r4 GTL van 1980 voldoende zijn of zou er een grotere radiateur nodig zijn. Zo ja van welk type auto kan ik het dan het beste nemen??

En zijn er meer mensen die het leuk vinden om deze rally te gaan rijden. Hoe meer viertjes hoe leuker natuurlijk!!

Geplaatst: za mei 16, 2009 11:13 pm
door ap
ik zou een extra koelvin opbouwen en anders de radiateur van een 5 alpine/alpine turbo nemen die zijn dikker dus meer koelend vermogen.

Geplaatst: za mei 16, 2009 11:17 pm
door schoapke
40 graden is toch nog koeler dan wat je koelvloeistof wordt in je blok.
Maar idd een dubbele Fan en een motorkap met die extra kleine grill.
je kan natuurlijk ook denken aan een "sportive" extra luchtinlaat boven je blok en een extra gleuf er achter om de warme lucht er weer uit te laten.

Geplaatst: zo mei 17, 2009 8:33 am
door Willem de Zwijger
Ik heb zelf de Alpine turbo radiator, past net:
Afbeelding

en de dubbele fan, die past daar mooi voor.
Afbeelding

Die dubbele fan strekt dubbel stroom over de thermoschakelaar, dus verdient het aanbeveling om er een relais tussen te zetten.
Verder zou een temperatuurmetertje en manual override schakelaartje fijn zijn zodat je fans vroegtijdig aan kunt zetten voordat de zonnesteek echt toeslaat:
Afbeelding


Maar ja, 500 Euro is niet veel als je er eerst ook nog een auto voor moet kopen. Die radiator ben je ergens rond de 100 Euro voor kwijt.

Geplaatst: zo mei 17, 2009 1:48 pm
door Akko

Geplaatst: zo mei 17, 2009 4:45 pm
door S v/d zaag
@Akko.

Erg mooi reisverslag wat ik volgens mij een paar jaar geleden al een keer had doorgelezen.

@ Willem
De auto heb ik al. Dat word dezelfde als waar ik de 4l Trophy mee heb gereden. €500 mag met een korreltje zout genomen worden. Heb sinds een paar maanden Speedline velgen onder mijn auto in de kleur fluoricerend oranje met daarbij een setje Pirelli 3000 banden eronder en dan ben je al €400 kwijt. Ik denk dat het meer de bedoeling is dat de aanschafwaarde maar niet boven de €500 komt. Wat er later aan de auto wordt veranderd tel je niet mee. (dat hoop ik).

Ik vroeg me wel af wanneer je een manuele override schakelaar er nog tussen zet. Gaat de ventilator nog wel automatisch aan of moet je dat dan altijd handmatig doen? Ik heb dit namelijk zelf ook een keer gedaan maar toen ging die niet meer automatisch aan. Welke draden moet ik dan aan elkaar verbinden.



Heb er vandaag nog eens over nagedacht dat de voldoende koeling heeft of niet. Om er precies achter te komen zal ik het zelf moeten uitproberen. Daarom ga ik als eerste maar eens een temperatuurmeter installeren. Bij Conrad verkopen ze niet meer zo'n mooie meter als die jij hebt Willem , maar ik geloof dat ik zelf ook nog 1 heb liggen. Zou die ooit monteren voor de Trophy maar had toen andere grote problemen dat het installeren van de meter er niet meer van is gekomen.

Dan wachten op een warme zomer dag (+30 graden) en gaan crossen in het zand. Kijken hoe warm dat de motor wordt. Mocht die te warm worden dan monteer ik een extra ventilator. Ik denk wel dat het nodig zal zijn omdat bij langzaam rijden of door het vastzitten in het zand zal er onvoldoende rijwind is om de auto te koelen.

Mocht dat ook niet voldoende zijn dan monteer ik volgend jaar wel een grotere radiateur van een oer 5 of een alpine turbo. Heb zelf namelijk de ervaring dat de radiatoren snel erg smerig van binnen worden en het daarom dit beter zo laat mogelijk te doen.

Geplaatst: zo mei 17, 2009 8:52 pm
door Daan
heb wel een tweedehands At radiateur voor je in de aanbieding. Alleen 1 kanaaltje is gebarsten maar zeker te repareren!
Was hem van plan zelf te fixen maar liep ondertussen tegen een spiksplinter nieuwe op.
Stuur maar een pm bij interesse.

Geplaatst: ma mei 18, 2009 9:17 am
door Willem de Zwijger
S v/d zaag schreef: Ik vroeg me wel af wanneer je een manuele override schakelaar er nog tussen zet. Gaat de ventilator nog wel automatisch aan of moet je dat dan altijd handmatig doen? Ik heb dit namelijk zelf ook een keer gedaan maar toen ging die niet meer automatisch aan. Welke draden moet ik dan aan elkaar verbinden.
Geen angst, als je de twee draden die van en naar de thermoschakelaar lopen met elkaar verbindt gaat de fan draaien. Als je in die verbindingsdraad vervolgens een handschakelaar zet dan kun je de fan altijd aanzetten. Maar niet uitzetten. Dat kan alleen als de thermoschakelaar geen contact maakt. Oftewel de thermoschakelaar blijft de fan aanschakelen als jij de handschakelaar uit hebt

radiateur

Geplaatst: ma mei 18, 2009 11:47 am
door Voormalig Steunpunt NO
Willem

Heb jij het adres waar je een Alpine turbo radiateur voor rond de 100 euro kunt kopen.
Dan heb ik zeker interesse voor 3 stuks.
Mijn ervaring is dat de standaard 1100 radiateur inmiddels al meer dan 100 euro kost.

Groet
Harry

Geplaatst: ma mei 18, 2009 12:54 pm
door Tweety
Ja een temperatuur metertje lijkt mij een absolute must..., mocht ie toch warm lopen dan weet je tenminste wanneer je moet stoppen... ik heb zelf zowel een over-ride schakelaartje als een klein led-lampje waarmee ik kan zien of de ventilator aanslaat, maar het wil ook erg veel schelen om een heel stel gaatjes in je termostaat te boren, het duurt dan wel wat langer voor je motor warm is maar het komt de doorstroming wel ten goede, of zoals viertjes in de woestijn, gewoon zonder termostaat ! aangezien het op gas altijd wat warmer wordt heb ik bovendien een xtra verwarmingselementje gemonteerd achter de radiateur als xtra koeling (moet ook eigenlijk wel, want mijn verdampertje koelt niet echt natuurlijk) paralel op de gewone verwarming, en in mij geval in serie met m'n verdamper, en dat scheelt ontzettend.. en is niet duur, mijn ervaring is dat een radiateur vooral nieuw erg goed is ! O ja kijk wel goed uit met de bedrading van de ventilator, want die is ongezekerd...

Geplaatst: di mei 19, 2009 9:03 am
door Willem de Zwijger
@Harry: dan heb ik voor mijn beurt gesproken, die van mij had ik voor 75 Euro in licht gebruikte toestand, dus ik dacht dat zal nieuw dan wel zoiets als 100 zijn.
@tweety: hoe ziet dat 'extra verwarmingselementje' er uit? Ik begrijp niet helemaal hoe dat voor extra koeling zorgt in combinatie met je verdamper. De verdamper kan toch niet meer doen dan de benodigde LPG verdampen? Als hij te weinig verdampt zal de motor inhouden, als hij teveel verdampt...waar moet dat dan blijven?

Geplaatst: di mei 19, 2009 1:23 pm
door brecht
Ik gok dat tweety een kachelradiator extra achter de normale radiator geplaatst heeft...

Maar tweety kan dat het beste zelf vertellen natuurlijk :-)

Geplaatst: wo mei 20, 2009 12:23 am
door Tweety
Ja dat klopt, een kachelradiatortje(uit een kadetje) achter de gewone, in lijn met het verdampertje, dat anders vrijwel ongekoelde vloeistof weer naar de koele kant van de motor laat lopen, en dus ook de werking van de waterpomp beinvloed (hij pompt wel maar vooral rond en weinig door de radiateur). Het was een beetje krap aan maar links achter de radiateur, zelfs net achter de ventilator was nog wat ruimte... in de derde versnelling hou ik nog zo'n halve centimeter speling over.. en ik heb er van de winter toch maar een T-kraantje(bypass van het kachelradiatortje) ingezet, want anders kreeg ik 'm niet warm...