marloes schreef:
koelingsraadsel 688
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: koelingsraadsel 688
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: koelingsraadsel 688
@Marloes:marloes schreef:
Tjongejonge! net nieuw hier en meteen al een smachtende vrouw! Misschien moet ik er maar gauw nog n paar viertjes bijkopen of vermeervoudigden de problemen dan ook??
On topic: Vanochtend regende het kat en hond en vanmiddag moest ik werken. Bovendien was de animo na alle mislukte probeersels flink gezakt. Behalve mooie theorieen ben ik dus nog geen steek verder.
Morgen vrij en ben ik voornemens het koelmysterie te ontrafelen.
Helemaal vergeten te melden ben ik dat de radiateur bij de spoelbeurt ook vervangen is voor een "nieuwe gebruikte" en dat daarna de problemen begonnen zijn, stom stom. Als je er bovenop water in gooit stroomt het er aan de onderkant prima uit, maar dat zegt natuurlijk niks over de toestand van de kleinere kanaaltjes, best kans dat die vol bagger zitten wat er met nog geen hele voordeelverpakking 7 in 1 uit gaat.
Het eerste wat ik morgen doe is dus de oude (lekke) radiateur terugzetten en als dat niet helpt moet toch de waterpomp eraan geloven.
to be continued..
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Zit je thermostaat niet op zijn kop?
Haal de thermostaat er eens uit en kijk of tie dan nog te heet wordt.
O ja, en de fan draait niet alleen in de file maar toch wel regelmatig als er niet genoeg windsnelheid is. Gemiddeld schakelen ze bij 88 tot 92 graden in.
Haal de thermostaat er eens uit en kijk of tie dan nog te heet wordt.
O ja, en de fan draait niet alleen in de file maar toch wel regelmatig als er niet genoeg windsnelheid is. Gemiddeld schakelen ze bij 88 tot 92 graden in.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
koelgedoe
Als je nu gaat testen hang dan het expansievat aan een touw zo hoog mogelijk aan de motorkap. Is ook handig bij het ontluchten.
Test vooraf nog even het thermocontact. Moet sluiten bij 85 graden, dus in een bakje kokend water moet hij het zeker doen. Gooi daar ook even de thermostaat bij die moet dan juist openen.
Kijk voor de zekerheid of de thermofan loopt als je het thermocontact overbrugt.
Als je nu alles monteert, ontlucht je de zaak goed en laat de dop van het expansievat!. Dit mag als je de motor nauwelijks belast.
Zet de interieur verwarming aan.
Als je de motor stationair (of iets versneld, volgens het boekje 1500 toeren) laat fraaien warmt de zaak. Eerst voel je de warmte via de interieur verwarming, vervolgens moet de bovenste slang naar de radiator warm worden. De thermostaat is dan geopend. Als de onderste radiatorslang eerder warm wordt dan de bovenste is de thermostaat kapot.
Als de thermostaat opent stroomt het warme water naar de radiator. Na enige tijd moet nu de fan inslaan.
Als dit allemaal goed gaat monteer je de dop van het expansievat en kijkt wat er gebeurt. Eigenlijk alleen als de koppakking kapot is zal er nu een te hoge druk ontstaan in het systeem.
vr gr Fons
Test vooraf nog even het thermocontact. Moet sluiten bij 85 graden, dus in een bakje kokend water moet hij het zeker doen. Gooi daar ook even de thermostaat bij die moet dan juist openen.
Kijk voor de zekerheid of de thermofan loopt als je het thermocontact overbrugt.
Als je nu alles monteert, ontlucht je de zaak goed en laat de dop van het expansievat!. Dit mag als je de motor nauwelijks belast.
Zet de interieur verwarming aan.
Als je de motor stationair (of iets versneld, volgens het boekje 1500 toeren) laat fraaien warmt de zaak. Eerst voel je de warmte via de interieur verwarming, vervolgens moet de bovenste slang naar de radiator warm worden. De thermostaat is dan geopend. Als de onderste radiatorslang eerder warm wordt dan de bovenste is de thermostaat kapot.
Als de thermostaat opent stroomt het warme water naar de radiator. Na enige tijd moet nu de fan inslaan.
Als dit allemaal goed gaat monteer je de dop van het expansievat en kijkt wat er gebeurt. Eigenlijk alleen als de koppakking kapot is zal er nu een te hoge druk ontstaan in het systeem.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Bedankt allemaal. Ik heb veel aan jullie tips.
Het is helaas nog steeds niet gelukt.
Vanmiddag de "nieuwe" radiateur verwisseld voor de oude, opvallend was dat er weer een hoop bagger meekwam bij het aftappen.
Daarna de boel ontlucht, precies zoals Fons hierboven mooi opsomt. (tip: met een niet al te erg lekkende teur kun je als je de dop eraf laat of nog beter losjes erop laat, nog prima thuiskomen!)
Daarna ben ik 20 minuten gaan rijden, nog steeds zonder thermostaat: temp bleef onder de 90C en ik heb geen rood lampje meer gezien. Ik dacht dat ik het gevonden had. Uit nieuwsgierigheid zette ik de "nieuwe" teur nog een keer terug omdat ik niet kon geloven dat dit de oorzaak was geweest, opnieuw afgetapt, doorgespoeld. Zoals te verwachten liep de 4 met de nieuwe teur binnen 5-6 minuten heet. Toen wist ik bijna zeker dat ik t gevonden had! Dus.. de oude weer ingebouwd(voorlopig tot ik n ECHT nieuwe heb) met t idee dat het nu goed was Maar helaas: binnen 5 minuten rijden las ik 100C en t gevreesde rode lampje.
Ik heb deze 4 vorig jaar zomer met ruim 30 graden vanuit franrijk naar Noord Holland gereden met files en onder zware belasting, zonder dat temp boven de 90 kwma , zonder rood lampje en zonder een fan die aansloeg. Voor het gemak zal ik morgen kijken of hij nog werkt, samen met de (verwijderde) thermostaat.
Van de werking van de Waterpomp ben ik inmiddels overtuigd, als ik met het gas hengel spuit het er bij de teur-vuldop uit!
Ik denk steeds meer richting verstopping van de koelkanalen ronde de cilinders. Vergeet niet dat deze auto 10 jaar heeft stil gestaan, i stel me voor dat er op de bodem van het koelsysteem in dikke laag drek ligt die stukje bij beetje loskomt en de boel verstopt.
Ik ga het zoeken in middeltjes als cola. radiator flush en als dat niet werkt misschien wel zoutzuur hoewel ik bang ben voor de pakkingen. Als dat allemaal niet werkt moet denk ik de kop eraf.
Zojuist naar de supermarkt voor cola, maar die was helaas dicht.
Zaterdag verder..
Het is helaas nog steeds niet gelukt.
Vanmiddag de "nieuwe" radiateur verwisseld voor de oude, opvallend was dat er weer een hoop bagger meekwam bij het aftappen.
Daarna de boel ontlucht, precies zoals Fons hierboven mooi opsomt. (tip: met een niet al te erg lekkende teur kun je als je de dop eraf laat of nog beter losjes erop laat, nog prima thuiskomen!)
Daarna ben ik 20 minuten gaan rijden, nog steeds zonder thermostaat: temp bleef onder de 90C en ik heb geen rood lampje meer gezien. Ik dacht dat ik het gevonden had. Uit nieuwsgierigheid zette ik de "nieuwe" teur nog een keer terug omdat ik niet kon geloven dat dit de oorzaak was geweest, opnieuw afgetapt, doorgespoeld. Zoals te verwachten liep de 4 met de nieuwe teur binnen 5-6 minuten heet. Toen wist ik bijna zeker dat ik t gevonden had! Dus.. de oude weer ingebouwd(voorlopig tot ik n ECHT nieuwe heb) met t idee dat het nu goed was Maar helaas: binnen 5 minuten rijden las ik 100C en t gevreesde rode lampje.
Ik heb deze 4 vorig jaar zomer met ruim 30 graden vanuit franrijk naar Noord Holland gereden met files en onder zware belasting, zonder dat temp boven de 90 kwma , zonder rood lampje en zonder een fan die aansloeg. Voor het gemak zal ik morgen kijken of hij nog werkt, samen met de (verwijderde) thermostaat.
Van de werking van de Waterpomp ben ik inmiddels overtuigd, als ik met het gas hengel spuit het er bij de teur-vuldop uit!
Ik denk steeds meer richting verstopping van de koelkanalen ronde de cilinders. Vergeet niet dat deze auto 10 jaar heeft stil gestaan, i stel me voor dat er op de bodem van het koelsysteem in dikke laag drek ligt die stukje bij beetje loskomt en de boel verstopt.
Ik ga het zoeken in middeltjes als cola. radiator flush en als dat niet werkt misschien wel zoutzuur hoewel ik bang ben voor de pakkingen. Als dat allemaal niet werkt moet denk ik de kop eraf.
Zojuist naar de supermarkt voor cola, maar die was helaas dicht.
Zaterdag verder..
Heb je um achterop een wagen teruggereden naar Noord Holland of had de 4 een paar maanden vakantie van het stilstaan?F16 schreef: Ik heb deze 4 vorig jaar zomer met ruim 30 graden vanuit franrijk naar Noord Holland gereden
Vergeet niet dat deze auto 10 jaar heeft stil gestaan
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoonmaken
Je lost het probleem in ieder geval op met een goede radiator. Dus met de de rest van de motor is niet zoveel aan de hand.
Als je eerst 20 minuten kunt rijden met de oude radiator en daarna maar 5 heb je niet goed ontlucht!
Ik zat ook aan zoutzuur te denken om de radiator schoon te maken. Ik denk dat je zou kunnen beginnen met 250 cc verdund zoutzuur. Warm laten draaien zonder dop!! Uurtje laten staan, aftappen. De motor wordt dan ook mooi schoon. Wel goed opassen warm zoutzuur ook flink verdund is behoorlijk aggresief, daarna goed doorspoelen.
Volgens mij is het niet slecht voor de pakkingen. Het lost voornamelijk het ijzeroxide op.
succes. je ben er bijna,
vr gr Fons
Als je eerst 20 minuten kunt rijden met de oude radiator en daarna maar 5 heb je niet goed ontlucht!
Ik zat ook aan zoutzuur te denken om de radiator schoon te maken. Ik denk dat je zou kunnen beginnen met 250 cc verdund zoutzuur. Warm laten draaien zonder dop!! Uurtje laten staan, aftappen. De motor wordt dan ook mooi schoon. Wel goed opassen warm zoutzuur ook flink verdund is behoorlijk aggresief, daarna goed doorspoelen.
Volgens mij is het niet slecht voor de pakkingen. Het lost voornamelijk het ijzeroxide op.
succes. je ben er bijna,
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Ik heb het expansievat zelfs, op hoogte, onder druk gezet ondertussen hengelend met het gas en de ontluchtingsnippel pas teruggedraaid nadat er enige tijd een constante stroom uitkwam. Beter kan niet toch?Als je eerst 20 minuten kunt rijden met de oude radiator en daarna maar 5 heb je niet goed ontlucht!
Mijn vermoeden is dat bij de 2de rit(nieuwe radiateur) er na de spoelbeurt nieuw vuil losgekomen is en dat dit de koelkanalen opnieuw geblokkerd heeft.
Renault: "createur de autodebile.." Nee hoor, ondanks alles ben ik nog steeds gek op dit merk!
ontluchten
ik ontlucht altijd met een stilstaande motor.
vat hoog, verwarming aan, radiatordop pas monteren als radiator vol is. Ontluchtnippel opendraaien totdat het er goed uistroom.
Paar keer in de slangen knijpen en klaar is kees
vr gr Fons
vat hoog, verwarming aan, radiatordop pas monteren als radiator vol is. Ontluchtnippel opendraaien totdat het er goed uistroom.
Paar keer in de slangen knijpen en klaar is kees
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
ik draai de dop idd ook vast op het moment dat deze over begint te lopen. En idd in de slangen knijpen: dat doe ik ook altijd!
Heb altijd t idee dat als de motor loopt door de trillingen en de druk van de waterpomp de luchtbelletjes wat makkelijker naar boven komen maar ws maakt t niet zo veel uit.
Groet en erg bedankt voor je bijdrages!
Heb altijd t idee dat als de motor loopt door de trillingen en de druk van de waterpomp de luchtbelletjes wat makkelijker naar boven komen maar ws maakt t niet zo veel uit.
Groet en erg bedankt voor je bijdrages!