koelingsraadsel 688

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

marloes
Berichten: 1
Lid geworden op: di apr 18, 2006 7:40 pm

Re: koelingsraadsel 688

Bericht: # 105457Bericht marloes »

(love)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: koelingsraadsel 688

Bericht: # 105462Bericht R4F6GTX Automaat »

marloes schreef:(love)
Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
F16
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 03, 2008 5:04 pm
Locatie: Bergen nh

Re: koelingsraadsel 688

Bericht: # 105464Bericht F16 »

marloes schreef:(love)
@Marloes: (roos)

Tjongejonge! net nieuw hier en meteen al een smachtende vrouw! Misschien moet ik er maar gauw nog n paar viertjes bijkopen :wink: of vermeervoudigden de problemen dan ook?? :lol:

On topic: Vanochtend regende het kat en hond en vanmiddag moest ik werken. Bovendien was de animo na alle mislukte probeersels flink gezakt. Behalve mooie theorieen ben ik dus nog geen steek verder.

Morgen vrij en ben ik voornemens het koelmysterie te ontrafelen.
Helemaal vergeten te melden ben ik dat de radiateur bij de spoelbeurt ook vervangen is voor een "nieuwe gebruikte" en dat daarna de problemen begonnen zijn, stom stom. Als je er bovenop water in gooit stroomt het er aan de onderkant prima uit, maar dat zegt natuurlijk niks over de toestand van de kleinere kanaaltjes, best kans dat die vol bagger zitten wat er met nog geen hele voordeelverpakking 7 in 1 uit gaat.
Het eerste wat ik morgen doe is dus de oude (lekke) radiateur terugzetten en als dat niet helpt moet toch de waterpomp eraan geloven.

to be continued..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105466Bericht R4F6GTX Automaat »

Zit je thermostaat niet op zijn kop?

Haal de thermostaat er eens uit en kijk of tie dan nog te heet wordt.

O ja, en de fan draait niet alleen in de file maar toch wel regelmatig als er niet genoeg windsnelheid is. Gemiddeld schakelen ze bij 88 tot 92 graden in.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 105471Bericht Supersuus »

Wat ik mis in het verhaal is of de fan van de radiateur aanslaat?????

Als het temp lampje gaat branden MOET de fan al in werking zijn...
Dat zou ik eerst eens willen bekijken

Of de thermoswitch werkt weet ik niet maar dat lijkt me niet relevant
???????
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105477Bericht Willem de Zwijger »

Mijn beeld: De radiateur wordt niet heet, dus doet het er niet toe of de thermoswitch werkt of niet. Vandaar het vermoeden dat er niet genoeg stroming is, mogelijk veroorzaakt door een verstopte radiateur.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105480Bericht ronny »

of een flinke luchtbel in het systeem : onderste slang tussen de radiator en de waterpomp word niet warm of maar een klein beetje
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

koelgedoe

Bericht: # 105505Bericht RVIER »

Als je nu gaat testen hang dan het expansievat aan een touw zo hoog mogelijk aan de motorkap. Is ook handig bij het ontluchten.

Test vooraf nog even het thermocontact. Moet sluiten bij 85 graden, dus in een bakje kokend water moet hij het zeker doen. Gooi daar ook even de thermostaat bij die moet dan juist openen.

Kijk voor de zekerheid of de thermofan loopt als je het thermocontact overbrugt.

Als je nu alles monteert, ontlucht je de zaak goed en laat de dop van het expansievat!. Dit mag als je de motor nauwelijks belast.

Zet de interieur verwarming aan.

Als je de motor stationair (of iets versneld, volgens het boekje 1500 toeren) laat fraaien warmt de zaak. Eerst voel je de warmte via de interieur verwarming, vervolgens moet de bovenste slang naar de radiator warm worden. De thermostaat is dan geopend. Als de onderste radiatorslang eerder warm wordt dan de bovenste is de thermostaat kapot.
Als de thermostaat opent stroomt het warme water naar de radiator. Na enige tijd moet nu de fan inslaan.

Als dit allemaal goed gaat monteer je de dop van het expansievat en kijkt wat er gebeurt. Eigenlijk alleen als de koppakking kapot is zal er nu een te hoge druk ontstaan in het systeem.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
F16
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 03, 2008 5:04 pm
Locatie: Bergen nh

Bericht: # 105525Bericht F16 »

Bedankt allemaal. Ik heb veel aan jullie tips.

Het is helaas nog steeds niet gelukt.
Vanmiddag de "nieuwe" radiateur verwisseld voor de oude, opvallend was dat er weer een hoop bagger meekwam bij het aftappen.
Daarna de boel ontlucht, precies zoals Fons hierboven mooi opsomt. (tip: met een niet al te erg lekkende teur kun je als je de dop eraf laat of nog beter losjes erop laat, nog prima thuiskomen!)

Daarna ben ik 20 minuten gaan rijden, nog steeds zonder thermostaat: temp bleef onder de 90C en ik heb geen rood lampje meer gezien. Ik dacht dat ik het gevonden had. Uit nieuwsgierigheid zette ik de "nieuwe" teur nog een keer terug omdat ik niet kon geloven dat dit de oorzaak was geweest, opnieuw afgetapt, doorgespoeld. Zoals te verwachten liep de 4 met de nieuwe teur binnen 5-6 minuten heet. Toen wist ik bijna zeker dat ik t gevonden had! Dus.. de oude weer ingebouwd(voorlopig tot ik n ECHT nieuwe heb) met t idee dat het nu goed was Maar helaas: binnen 5 minuten rijden las ik 100C en t gevreesde rode lampje.

Ik heb deze 4 vorig jaar zomer met ruim 30 graden vanuit franrijk naar Noord Holland gereden met files en onder zware belasting, zonder dat temp boven de 90 kwma , zonder rood lampje en zonder een fan die aansloeg. Voor het gemak zal ik morgen kijken of hij nog werkt, samen met de (verwijderde) thermostaat.

Van de werking van de Waterpomp ben ik inmiddels overtuigd, als ik met het gas hengel spuit het er bij de teur-vuldop uit!

Ik denk steeds meer richting verstopping van de koelkanalen ronde de cilinders. Vergeet niet dat deze auto 10 jaar heeft stil gestaan, i stel me voor dat er op de bodem van het koelsysteem in dikke laag drek ligt die stukje bij beetje loskomt en de boel verstopt.

Ik ga het zoeken in middeltjes als cola. radiator flush en als dat niet werkt misschien wel zoutzuur hoewel ik bang ben voor de pakkingen. Als dat allemaal niet werkt moet denk ik de kop eraf.

Zojuist naar de supermarkt voor cola, maar die was helaas dicht.
Zaterdag verder..
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 105528Bericht schoapke »

F16 schreef: Ik heb deze 4 vorig jaar zomer met ruim 30 graden vanuit franrijk naar Noord Holland gereden

Vergeet niet dat deze auto 10 jaar heeft stil gestaan
Heb je um achterop een wagen teruggereden naar Noord Holland of had de 4 een paar maanden vakantie van het stilstaan? :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
F16
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 03, 2008 5:04 pm
Locatie: Bergen nh

Bericht: # 105531Bericht F16 »

Ha ha achter op n wagen, ja dan rij je pas echt probleemloos soepel en zuinig! :lol:

Nee gewoon: nieuwe accu, benzine erin en rijden! Nog wel even kruipolie via bougiegaten naar binnen gespoten en op de hand de motor een paar keer rondgedraaid.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

schoonmaken

Bericht: # 105532Bericht RVIER »

Je lost het probleem in ieder geval op met een goede radiator. Dus met de de rest van de motor is niet zoveel aan de hand.
Als je eerst 20 minuten kunt rijden met de oude radiator en daarna maar 5 heb je niet goed ontlucht!

Ik zat ook aan zoutzuur te denken om de radiator schoon te maken. Ik denk dat je zou kunnen beginnen met 250 cc verdund zoutzuur. Warm laten draaien zonder dop!! Uurtje laten staan, aftappen. De motor wordt dan ook mooi schoon. Wel goed opassen warm zoutzuur ook flink verdund is behoorlijk aggresief, daarna goed doorspoelen.

Volgens mij is het niet slecht voor de pakkingen. Het lost voornamelijk het ijzeroxide op.

succes. je ben er bijna,

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
F16
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 03, 2008 5:04 pm
Locatie: Bergen nh

Bericht: # 105549Bericht F16 »

Als je eerst 20 minuten kunt rijden met de oude radiator en daarna maar 5 heb je niet goed ontlucht!
Ik heb het expansievat zelfs, op hoogte, onder druk gezet ondertussen hengelend met het gas en de ontluchtingsnippel pas teruggedraaid nadat er enige tijd een constante stroom uitkwam. Beter kan niet toch?

Mijn vermoeden is dat bij de 2de rit(nieuwe radiateur) er na de spoelbeurt nieuw vuil losgekomen is en dat dit de koelkanalen opnieuw geblokkerd heeft.

Renault: "createur de autodebile.." (mal) Nee hoor, ondanks alles ben ik nog steeds gek op dit merk!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

ontluchten

Bericht: # 105550Bericht RVIER »

ik ontlucht altijd met een stilstaande motor.

vat hoog, verwarming aan, radiatordop pas monteren als radiator vol is. Ontluchtnippel opendraaien totdat het er goed uistroom.

Paar keer in de slangen knijpen en klaar is kees

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
F16
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 03, 2008 5:04 pm
Locatie: Bergen nh

Bericht: # 105552Bericht F16 »

ik draai de dop idd ook vast op het moment dat deze over begint te lopen. En idd in de slangen knijpen: dat doe ik ook altijd!
Heb altijd t idee dat als de motor loopt door de trillingen en de druk van de waterpomp de luchtbelletjes wat makkelijker naar boven komen maar ws maakt t niet zo veel uit.

Groet en erg bedankt voor je bijdrages!
Plaats reactie