koelingsraadsel 688
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
koelingsraadsel 688
Hallo allemaal,
Als introductie hier kom ik meteen met n vraag, misschien niet zo beleefd maar de nood is hoog en misschien kan ik in de toekomst iets bijdragen aan dit forum. Mijn R4 sleutelkennis groeit met de dag!
Probleem: Na een schoonmaakbeurt van het koelsysteem met de tuinslang en later zelfs hogedruk, wordt de motor te warm, het rode lampje gaat branden en de op de waterpomp aangesloten sensor schiet naar de 100 graden.
Opvallend is dat er nauwelijks druk op de bovenste radiatorslang/ radiator/expansievat komt. De kachel wordt warm(ook schoongemaakt) maar niet overtuigend. De radiateur wordt wel gelijkmatig warm en als je de dop los draait zie je het water kolken en stijgen als je gas geeft.(waterpomp doet zijn werk, denk ik dan)
Dit heb ik tot nog toe gedaan:
-thermostaat eruit
-systeem met hoge druk doorgeblazen
-2 vaatwastabletten 2 dagen laten weken(motor gestart en op temp. laten komen)
-vele malen doorspoelen met de tuinslang,
Tot nog toe verdacht ik roest en sedimentatie in het systeem die de boel in het blok verstopt, de auto heeft 10 jaar stil gestaan! Ik ga nu echter toch denken aan de waterpomp.
-Kan de waterpomp het soms wel soms niet doen, of half?
-Als het dan toch vuil is in het systeem, hoe krijg ik het er dan uit? Er zou een plug bij het schutbord moeten zitten maar ik zie hem niet!
Of misschien denk ik wel helemaal verkeerd?
Als introductie hier kom ik meteen met n vraag, misschien niet zo beleefd maar de nood is hoog en misschien kan ik in de toekomst iets bijdragen aan dit forum. Mijn R4 sleutelkennis groeit met de dag!
Probleem: Na een schoonmaakbeurt van het koelsysteem met de tuinslang en later zelfs hogedruk, wordt de motor te warm, het rode lampje gaat branden en de op de waterpomp aangesloten sensor schiet naar de 100 graden.
Opvallend is dat er nauwelijks druk op de bovenste radiatorslang/ radiator/expansievat komt. De kachel wordt warm(ook schoongemaakt) maar niet overtuigend. De radiateur wordt wel gelijkmatig warm en als je de dop los draait zie je het water kolken en stijgen als je gas geeft.(waterpomp doet zijn werk, denk ik dan)
Dit heb ik tot nog toe gedaan:
-thermostaat eruit
-systeem met hoge druk doorgeblazen
-2 vaatwastabletten 2 dagen laten weken(motor gestart en op temp. laten komen)
-vele malen doorspoelen met de tuinslang,
Tot nog toe verdacht ik roest en sedimentatie in het systeem die de boel in het blok verstopt, de auto heeft 10 jaar stil gestaan! Ik ga nu echter toch denken aan de waterpomp.
-Kan de waterpomp het soms wel soms niet doen, of half?
-Als het dan toch vuil is in het systeem, hoe krijg ik het er dan uit? Er zou een plug bij het schutbord moeten zitten maar ik zie hem niet!
Of misschien denk ik wel helemaal verkeerd?
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Welkom hier.
ik neem aan dat je wel hebt ontlucht?
wordt de kachel wel warm? zo ja dan heb je circulatie.(tenminste tot de thermostaat in de bovenste koelwaterslang opengaat)
anders je koelwater pomp er eens afhalen? kan wel een ontzettend @#$@% werkje zijn..boutjes willen wel eens afbreken en dan krijg je de pomp er niet heel af.
cees
ik neem aan dat je wel hebt ontlucht?
wordt de kachel wel warm? zo ja dan heb je circulatie.(tenminste tot de thermostaat in de bovenste koelwaterslang opengaat)
anders je koelwater pomp er eens afhalen? kan wel een ontzettend @#$@% werkje zijn..boutjes willen wel eens afbreken en dan krijg je de pomp er niet heel af.
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Heb je een TL of een GTL?
Als het lampje rood wordt, is de radiator dan nog niet zo heet dat je je hand eraan brandt?
Als het een GTL is kan de thermoschakelaar rechtsonder in je radiateur kapot zijn, deze moet de fan aanschakelen als de temperatuur in de radiateur te hoog oploopt. Als de radiator handwarm blijft terwijl het lampje al gaat branden zou ik ook aan lucht in het systeem denken.
Als het een TL is loopt de fan altijd mee dacht ik, dan zou ik ook denken aan lucht die goede warmteoverdracht naar de vloeistof in de weg staat. Ik kan me niet voorstellen dat die waterpomp stil zou kunnen staan, hij kan hooguit kapot gaan op zijn lagers waardoor je herrie hoort of gaat lekken of zo. Ik zou ook zeggen: als het kolkt in de radiator werken de pomp en de thermostaat.
Die aftap plug is klein en steekt er een beetje bovenuit. Je kunt hem over het hoofd zien. hij zit in die plaat waar de distributieketting achter loopt.
Als het lampje rood wordt, is de radiator dan nog niet zo heet dat je je hand eraan brandt?
Als het een GTL is kan de thermoschakelaar rechtsonder in je radiateur kapot zijn, deze moet de fan aanschakelen als de temperatuur in de radiateur te hoog oploopt. Als de radiator handwarm blijft terwijl het lampje al gaat branden zou ik ook aan lucht in het systeem denken.
Als het een TL is loopt de fan altijd mee dacht ik, dan zou ik ook denken aan lucht die goede warmteoverdracht naar de vloeistof in de weg staat. Ik kan me niet voorstellen dat die waterpomp stil zou kunnen staan, hij kan hooguit kapot gaan op zijn lagers waardoor je herrie hoort of gaat lekken of zo. Ik zou ook zeggen: als het kolkt in de radiator werken de pomp en de thermostaat.
Die aftap plug is klein en steekt er een beetje bovenuit. Je kunt hem over het hoofd zien. hij zit in die plaat waar de distributieketting achter loopt.
Bij het reinigen van de motor van de r4 met een hogedrukspuit gaat meestal de sensor gemonteerd boven op de kop defect dit kun je zien omdat het lampje blijft branden soms wil dit wel weer overgaan na een paar dagen maar niet altijd (tip volgende keer gewoon even eraf een boutje en een stekker) ook komt het voor dat de schakelaar van de fan in de radiateur als je er voor de auto staat onder links geen goed contact meer maakt, schoonmaken en testen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Bedankt voor jullie reacties en voor het meedenken.
Hier nog n paar antwoorden op jullie vragen:
Het is een F6 uit 84 met idd een fan aangestuurd door de thermoswitch, deze heb ik voor de doorspoelbeurt nog nooit aan horen slaan en er waren geen koelingsproblemen, ik vermoed dat deze pas in werking treed onder omstandigheden als extreme warmte en filerijden. .Ik heb de fan nog even doorgelust en die doet t gewoon. Of de thermoswitch werkt weet ik niet maar dat lijkt me niet relevant
Ik heb de R4 goed ontlucht, volgens t boek met het expansievat hoog en de ontluchtingsnippel bij het schutbord heb ik ook gevonden.
Het rode lampje komt pas aan nadat de auto circa 6-7 minuten gelopen/gereden heeft. Dus volgens mij werkt die zoals het hoort.
Wel valt op dat het kachelhuis ondanks reinigen niet overdreven warm wordt, ook de radiator wordt wel flink warm (ik schat +/_ 50C) maar zeker niet de 100 graden die ik op de waterpomp meet.
Het lijkt steeds meer op een doorstromingsprobleem.
Hoofdverdachte blijft de waterpomp of anders toch blokkerende deeltjes roest en ander vuil in het systeem, maar hoe krijg ik dat er uit?
Zou t mischien kunnen dat de schoepjes van de waterpomp (gedeeltelijk) afgebroken zijn zodat ik maar een matige doorstroming heb? Kan ik de waterpomp op het oog inspecteren zonder hem los te halen?
Anders denk ik dat ik morgen de waterpomp eraf trek.
suggesties welkom!
the mystery continues..
Hier nog n paar antwoorden op jullie vragen:
Het is een F6 uit 84 met idd een fan aangestuurd door de thermoswitch, deze heb ik voor de doorspoelbeurt nog nooit aan horen slaan en er waren geen koelingsproblemen, ik vermoed dat deze pas in werking treed onder omstandigheden als extreme warmte en filerijden. .Ik heb de fan nog even doorgelust en die doet t gewoon. Of de thermoswitch werkt weet ik niet maar dat lijkt me niet relevant
Ik heb de R4 goed ontlucht, volgens t boek met het expansievat hoog en de ontluchtingsnippel bij het schutbord heb ik ook gevonden.
Het rode lampje komt pas aan nadat de auto circa 6-7 minuten gelopen/gereden heeft. Dus volgens mij werkt die zoals het hoort.
Wel valt op dat het kachelhuis ondanks reinigen niet overdreven warm wordt, ook de radiator wordt wel flink warm (ik schat +/_ 50C) maar zeker niet de 100 graden die ik op de waterpomp meet.
Het lijkt steeds meer op een doorstromingsprobleem.
Hoofdverdachte blijft de waterpomp of anders toch blokkerende deeltjes roest en ander vuil in het systeem, maar hoe krijg ik dat er uit?
Zou t mischien kunnen dat de schoepjes van de waterpomp (gedeeltelijk) afgebroken zijn zodat ik maar een matige doorstroming heb? Kan ik de waterpomp op het oog inspecteren zonder hem los te halen?
Anders denk ik dat ik morgen de waterpomp eraf trek.
suggesties welkom!
the mystery continues..
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
waterpomp op het oog inspecteren kan.
LED-lampje en goed kijken
beter is van het blok af halen en dan eens goed kijken.
en het beste is als je het niet vertrouwd gewoon de waterpomp vervangen
LED-lampje en goed kijken
beter is van het blok af halen en dan eens goed kijken.
en het beste is als je het niet vertrouwd gewoon de waterpomp vervangen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
het lijkt erop dat de pomp werkt (het kolkt in de radiateur als je gas geeft). Laat die maar voorlopig zitten
Ik denk dat mogelijk de radiateur (+ verwarmingsradiateur) deels verstopt zit. omdat ze beiden niet echt warm worden (zit de thermostaat er nu nog in??)
Ik zou het koelsysteem vullen met schoonmaakazijn en de motor warm laten lopen, als het goed is gaat troep dan (langsaam) in oplossing en kun je het aftappen.
Eventueel kun kun je een nog agresiever middel gebruiken (maar ben dan wel extra voorzichting vooroverkoken!!)
vr gr Fons
Ik denk dat mogelijk de radiateur (+ verwarmingsradiateur) deels verstopt zit. omdat ze beiden niet echt warm worden (zit de thermostaat er nu nog in??)
Ik zou het koelsysteem vullen met schoonmaakazijn en de motor warm laten lopen, als het goed is gaat troep dan (langsaam) in oplossing en kun je het aftappen.
Eventueel kun kun je een nog agresiever middel gebruiken (maar ben dan wel extra voorzichting vooroverkoken!!)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Het kachelhuis is goed schoon: als ik de tuinslang op de toevoer zet hoost het er aan de afvoerkant uit. En andersom ook.
De doorstroming in de motor zelf kan ik volgens mij niet op deze manier controleren. Die zou dus nog dicht kunnen zitten.
De thermostaat is er nog uit.
Ik heb al 2 dagen geweekt met 2 calgonit vaatwastabletjes en een scheut gootsteenontstopper, de motor 2x gestart en warm laten lopen zodat de tabletjes goed hun werk kunnen doen, daarna uitvoerig gespoeld maar zonder resultaat.
Of de verstopping is erg hardnekkig Of de waterpomp doet zijn werk niet goed( genoeg.) Morgen gaat hij eruit, dan weet ik het en kan ik eventueel ook beter bij de koelkanalen in het blok.
Allemaal bedankt, ik laat weten hoe het afloopt!
De doorstroming in de motor zelf kan ik volgens mij niet op deze manier controleren. Die zou dus nog dicht kunnen zitten.
De thermostaat is er nog uit.
Ik heb al 2 dagen geweekt met 2 calgonit vaatwastabletjes en een scheut gootsteenontstopper, de motor 2x gestart en warm laten lopen zodat de tabletjes goed hun werk kunnen doen, daarna uitvoerig gespoeld maar zonder resultaat.
Of de verstopping is erg hardnekkig Of de waterpomp doet zijn werk niet goed( genoeg.) Morgen gaat hij eruit, dan weet ik het en kan ik eventueel ook beter bij de koelkanalen in het blok.
Allemaal bedankt, ik laat weten hoe het afloopt!
gootsteenonstopper en aluminium, gaat dat goed samen?
volgens mij zijn dat de hoofdbestanddelen van de crofty bom
volgens mij zijn dat de hoofdbestanddelen van de crofty bom
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ff opgezocht wat er in je kop gebeurdeen met al het andere aluminium.
waar zit allemaal nog meer alu in het koelsysteem?Wat er dus gebeurt is het volgende:
Het vaste aluminium reageert met de natriumionen en zuurstofionen, het waterstof blijft dan over.
Aluminium geeft bij deze reactie elektronen af (reductor) en het waterstof neemt ze op (oxidatie)
Na+OH- (Aq) + e- --> NaO- (aq) + H2 (g)
Al (s) --> Al3+ (aq)+ 3e-
2 Al (s) + 6 Na+OH- (Aq) --> 2 Al3+ (aq) + (NaO-)3 (aq) + 3 H2 (g)
Dit is hem toch niet helemaal. Er is ook nog water aanwezig. De halfreacties zijn:
Al(s) + 4OH- -> Al(OH)4- + 3e-
2 H2O + 2e- -> H2 + 2OH-
dit geeft
2Al(s) + 2 NaOH(aq) + 6 H2O -> 2 NaAl(OH)4(aq) + 3H2(g)
De reactie tussen NaOH en Al vindt zonder water niet plaats, althans onder normale omstandigheden (kamertemperatuur enzo). Anders zouden de flessen Crofty al uit zichzelf ontploffen.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
cyl. kop en waterpomp, soms ook de radiateur, soms kachelradiateurke...
radiateurs zijn ook wel eens van messing of van plastiek
Eén van mijn (ex) R4tjes had ook het probleem dat de kachel niet warm werd. Ik heb toen de kachelslangen verwisselt (op de waterpomp) zodat het water andersom door de kachel liep. Toen werd hij wel goed warm... met het idee dat er een prop troep klem zat en dat die zo wel weer los zou komen
radiateurs zijn ook wel eens van messing of van plastiek
Eén van mijn (ex) R4tjes had ook het probleem dat de kachel niet warm werd. Ik heb toen de kachelslangen verwisselt (op de waterpomp) zodat het water andersom door de kachel liep. Toen werd hij wel goed warm... met het idee dat er een prop troep klem zat en dat die zo wel weer los zou komen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Na soorgelijke spoelacties met de R16 heb ik uiteindelijk de radiator vervangen. Probleem opgelost. Dat ding heeft zoveel kleine kanaaltjes, die krijg je niet schoon. Mede omdat schoonmaakmiddel alleen door de open kanalen heenstroomt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Slim!!!R4F6GTX Automaat schreef:
Eén van mijn (ex) R4tjes had ook het probleem dat de kachel niet warm werd. Ik heb toen de kachelslangen verwisselt (op de waterpomp) zodat het water andersom door de kachel liep. Toen werd hij wel goed warm... met het idee dat er een prop troep klem zat en dat die zo wel weer los zou komen