Pagina 1 van 1

rijhoogte voorkant

Geplaatst: zo apr 05, 2009 2:33 pm
door Rudolf2
Hallo gebundelde kennis,

Ik heb hier twee GTLletjes staan, de ene kan bandenmaat 145R13 onder, de ander alleen 135R13. Ik heb inmiddels ontdekt dat de grotere bandenmaat onder de GTL past die hoger op zijn poten staat dan de andere. Is dit verschil op te vangen door er wat langere schokdempers onder te zetten? Of zit ik hiermee helemaal in de verkeerde richting te denken?

Rudolf

Geplaatst: zo apr 05, 2009 2:52 pm
door ap
145 mm brede banden hoort onder de f4 en f6 en niet onder de gtl daar hoort de 135 mm brede band onder.
dus beter andere banden monteren en niet aan je rijhoogte komen.
de 145 band is namelijk groter en dus hoger.

Geplaatst: zo apr 05, 2009 3:35 pm
door Rudolf2
Kan best kloppen, maar een van mijn exemplaren staat iets hoger op zijn poten, en heeft al voordat ik hem gekocht heb slofjes in de maat 145R13, de ander staat op 135R13, en nu heb ik een paar mooie velgen met 145/80R13. Achter past dit wel , zelfs 145R13 gaat er probleemloos onder (behalve bij volle belading). Vind het dus vreemd, dit verschil in mogelijkheden.

Rudolf

Geplaatst: zo apr 05, 2009 6:08 pm
door R4F6GTX Automaat
Nee, schokbrekers zorgen ervoor dat de schokken opgevangen worden, die zet niet de wagen op hoogte. Heeft helemaal niks te doen daarmee, die hebben geen uitveerkracht, zoals bijvoorbeeld de achterschokbrekers van de F6. Verschillende hoogte ligt aan de afstelling van de torsieveren, of van de slijtage daarvan, ouderdom, veel gebruikt, doorgezakt dus. Nou is het ook niet zo dat als je ze een tandje verzet, ie weer hoger staat en hetzelfde blijft want de hele voorophanging staat dan anders en moet dan compleet uitgelijnd worden (camber en caster afstelling) Een hoop, eigenlijk zinloos gedoe....

Geplaatst: zo apr 05, 2009 7:31 pm
door Rudolf2
ok

Geplaatst: ma apr 06, 2009 4:35 pm
door lesmagnacs
R4F6GTX Automaat schreef:of van de slijtage daarvan, ouderdom, veel gebruikt, doorgezakt dus. Nou is het ook niet zo dat als je ze een tandje verzet, ie weer hoger staat en hetzelfde blijft want de hele voorophanging staat dan anders en moet dan compleet uitgelijnd worden (camber en caster afstelling) Een hoop, eigenlijk zinloos gedoe....
Hoi, als het lager staan komt door 'vermoeide' torsiestangen, zou je hem wel moeten kunnen stellen lijkt me want de hele ophanging is afgesteld op de hoogte fabriek af toch...... Juist nu als de torsie slapper is geworden zou de afstelling van de voorophanging juist niet goed meer zijn. Of ben ik nu wartaal aan het uitkramen.......

Geplaatst: ma apr 06, 2009 10:51 pm
door ronny
ik heb onder m'n gtl ook 145R13 zitten en het rijdt prima, iets stiller enzo
ook volle bepakking achterin geen enkel probleem, dus gewoon lekker je bandjes houwen en rijden met die kar :D

Geplaatst: ma apr 06, 2009 11:39 pm
door R4F6GTX Automaat
lesmagnacs schreef: Hoi, als het lager staan komt door 'vermoeide' torsiestangen, zou je hem wel moeten kunnen stellen lijkt me want de hele ophanging is afgesteld op de hoogte fabriek af toch...... Juist nu als de torsie slapper is geworden zou de afstelling van de voorophanging juist niet goed meer zijn. Of ben ik nu wartaal aan het uitkramen.......
1 tandje verstellen is een cm of 4.... das een stuk hoger dan wat het met de jaren gezakt is...

been there, done that... Afbeelding

Geplaatst: di apr 07, 2009 7:25 am
door schoapke
hoeveel tandjes verschil is eigenlijk standaard? [voor een F4]
ga binnenkort de voorwielophanging weer in elkaar zetten en doe dat het liefst in 1x

Geplaatst: di apr 07, 2009 8:30 am
door R4F6GTX Automaat
Hoe bedoel je met tandjes verschil? De hele stang zit rondom met tandjes, beide kanten. Geen idee hoe of wat. Haal die beige in m'n tuin maar uit elkaar, kun je het zien... of zet ze compleet over en laat ze daarmee aan elkaar zitten. F6 hep ze geloof ik ook wat dikker-steviger dus

Geplaatst: di apr 07, 2009 9:26 pm
door Daan
4 cm is precies wat mijn bakkie links voor nodig heeft!!! :D

Voor wie al bang is om met 145mm te rijden, ik heb op mijn At velgen voor 175/65 en achter 165/65 liggen en dat gaat ook prima. alleen bij drie mensen op de achterbank of 15 volle bierkratten wie ie mijn wielkast wel eens raken.

weet dus ook niet zo goed waarom 145 'net' kan... Zal eerder te maken hebben met het hoogte percentage:

145/80 betekend dat je band-hoogte 80% is van 145 (dus 116 mm) is, mijn 165/65 heeft dus maar een hoogte van 107 mm!!

De afstand van achteras naar scharnierpunt achterophanging is dus kritischer dan de breedte van de wielkast (weet die afstand niet uit mijn hoofd maar weet wel dat 175/80 (132mm hoogte) niet paste)