rijhoogte voorkant
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
rijhoogte voorkant
Hallo gebundelde kennis,
Ik heb hier twee GTLletjes staan, de ene kan bandenmaat 145R13 onder, de ander alleen 135R13. Ik heb inmiddels ontdekt dat de grotere bandenmaat onder de GTL past die hoger op zijn poten staat dan de andere. Is dit verschil op te vangen door er wat langere schokdempers onder te zetten? Of zit ik hiermee helemaal in de verkeerde richting te denken?
Rudolf
Ik heb hier twee GTLletjes staan, de ene kan bandenmaat 145R13 onder, de ander alleen 135R13. Ik heb inmiddels ontdekt dat de grotere bandenmaat onder de GTL past die hoger op zijn poten staat dan de andere. Is dit verschil op te vangen door er wat langere schokdempers onder te zetten? Of zit ik hiermee helemaal in de verkeerde richting te denken?
Rudolf
Kan best kloppen, maar een van mijn exemplaren staat iets hoger op zijn poten, en heeft al voordat ik hem gekocht heb slofjes in de maat 145R13, de ander staat op 135R13, en nu heb ik een paar mooie velgen met 145/80R13. Achter past dit wel , zelfs 145R13 gaat er probleemloos onder (behalve bij volle belading). Vind het dus vreemd, dit verschil in mogelijkheden.
Rudolf
Rudolf
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Nee, schokbrekers zorgen ervoor dat de schokken opgevangen worden, die zet niet de wagen op hoogte. Heeft helemaal niks te doen daarmee, die hebben geen uitveerkracht, zoals bijvoorbeeld de achterschokbrekers van de F6. Verschillende hoogte ligt aan de afstelling van de torsieveren, of van de slijtage daarvan, ouderdom, veel gebruikt, doorgezakt dus. Nou is het ook niet zo dat als je ze een tandje verzet, ie weer hoger staat en hetzelfde blijft want de hele voorophanging staat dan anders en moet dan compleet uitgelijnd worden (camber en caster afstelling) Een hoop, eigenlijk zinloos gedoe....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Hoi, als het lager staan komt door 'vermoeide' torsiestangen, zou je hem wel moeten kunnen stellen lijkt me want de hele ophanging is afgesteld op de hoogte fabriek af toch...... Juist nu als de torsie slapper is geworden zou de afstelling van de voorophanging juist niet goed meer zijn. Of ben ik nu wartaal aan het uitkramen.......R4F6GTX Automaat schreef:of van de slijtage daarvan, ouderdom, veel gebruikt, doorgezakt dus. Nou is het ook niet zo dat als je ze een tandje verzet, ie weer hoger staat en hetzelfde blijft want de hele voorophanging staat dan anders en moet dan compleet uitgelijnd worden (camber en caster afstelling) Een hoop, eigenlijk zinloos gedoe....
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
1 tandje verstellen is een cm of 4.... das een stuk hoger dan wat het met de jaren gezakt is...lesmagnacs schreef: Hoi, als het lager staan komt door 'vermoeide' torsiestangen, zou je hem wel moeten kunnen stellen lijkt me want de hele ophanging is afgesteld op de hoogte fabriek af toch...... Juist nu als de torsie slapper is geworden zou de afstelling van de voorophanging juist niet goed meer zijn. Of ben ik nu wartaal aan het uitkramen.......
been there, done that...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
hoeveel tandjes verschil is eigenlijk standaard? [voor een F4]
ga binnenkort de voorwielophanging weer in elkaar zetten en doe dat het liefst in 1x
ga binnenkort de voorwielophanging weer in elkaar zetten en doe dat het liefst in 1x
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Hoe bedoel je met tandjes verschil? De hele stang zit rondom met tandjes, beide kanten. Geen idee hoe of wat. Haal die beige in m'n tuin maar uit elkaar, kun je het zien... of zet ze compleet over en laat ze daarmee aan elkaar zitten. F6 hep ze geloof ik ook wat dikker-steviger dus
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
4 cm is precies wat mijn bakkie links voor nodig heeft!!!
Voor wie al bang is om met 145mm te rijden, ik heb op mijn At velgen voor 175/65 en achter 165/65 liggen en dat gaat ook prima. alleen bij drie mensen op de achterbank of 15 volle bierkratten wie ie mijn wielkast wel eens raken.
weet dus ook niet zo goed waarom 145 'net' kan... Zal eerder te maken hebben met het hoogte percentage:
145/80 betekend dat je band-hoogte 80% is van 145 (dus 116 mm) is, mijn 165/65 heeft dus maar een hoogte van 107 mm!!
De afstand van achteras naar scharnierpunt achterophanging is dus kritischer dan de breedte van de wielkast (weet die afstand niet uit mijn hoofd maar weet wel dat 175/80 (132mm hoogte) niet paste)
Voor wie al bang is om met 145mm te rijden, ik heb op mijn At velgen voor 175/65 en achter 165/65 liggen en dat gaat ook prima. alleen bij drie mensen op de achterbank of 15 volle bierkratten wie ie mijn wielkast wel eens raken.
weet dus ook niet zo goed waarom 145 'net' kan... Zal eerder te maken hebben met het hoogte percentage:
145/80 betekend dat je band-hoogte 80% is van 145 (dus 116 mm) is, mijn 165/65 heeft dus maar een hoogte van 107 mm!!
De afstand van achteras naar scharnierpunt achterophanging is dus kritischer dan de breedte van de wielkast (weet die afstand niet uit mijn hoofd maar weet wel dat 175/80 (132mm hoogte) niet paste)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943