rijhoogte voorkant

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

rijhoogte voorkant

Bericht: # 105315Bericht Rudolf2 »

Hallo gebundelde kennis,

Ik heb hier twee GTLletjes staan, de ene kan bandenmaat 145R13 onder, de ander alleen 135R13. Ik heb inmiddels ontdekt dat de grotere bandenmaat onder de GTL past die hoger op zijn poten staat dan de andere. Is dit verschil op te vangen door er wat langere schokdempers onder te zetten? Of zit ik hiermee helemaal in de verkeerde richting te denken?

Rudolf
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 105316Bericht ap »

145 mm brede banden hoort onder de f4 en f6 en niet onder de gtl daar hoort de 135 mm brede band onder.
dus beter andere banden monteren en niet aan je rijhoogte komen.
de 145 band is namelijk groter en dus hoger.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 105318Bericht Rudolf2 »

Kan best kloppen, maar een van mijn exemplaren staat iets hoger op zijn poten, en heeft al voordat ik hem gekocht heb slofjes in de maat 145R13, de ander staat op 135R13, en nu heb ik een paar mooie velgen met 145/80R13. Achter past dit wel , zelfs 145R13 gaat er probleemloos onder (behalve bij volle belading). Vind het dus vreemd, dit verschil in mogelijkheden.

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105319Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, schokbrekers zorgen ervoor dat de schokken opgevangen worden, die zet niet de wagen op hoogte. Heeft helemaal niks te doen daarmee, die hebben geen uitveerkracht, zoals bijvoorbeeld de achterschokbrekers van de F6. Verschillende hoogte ligt aan de afstelling van de torsieveren, of van de slijtage daarvan, ouderdom, veel gebruikt, doorgezakt dus. Nou is het ook niet zo dat als je ze een tandje verzet, ie weer hoger staat en hetzelfde blijft want de hele voorophanging staat dan anders en moet dan compleet uitgelijnd worden (camber en caster afstelling) Een hoop, eigenlijk zinloos gedoe....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 105322Bericht Rudolf2 »

ok
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 105363Bericht lesmagnacs »

R4F6GTX Automaat schreef:of van de slijtage daarvan, ouderdom, veel gebruikt, doorgezakt dus. Nou is het ook niet zo dat als je ze een tandje verzet, ie weer hoger staat en hetzelfde blijft want de hele voorophanging staat dan anders en moet dan compleet uitgelijnd worden (camber en caster afstelling) Een hoop, eigenlijk zinloos gedoe....
Hoi, als het lager staan komt door 'vermoeide' torsiestangen, zou je hem wel moeten kunnen stellen lijkt me want de hele ophanging is afgesteld op de hoogte fabriek af toch...... Juist nu als de torsie slapper is geworden zou de afstelling van de voorophanging juist niet goed meer zijn. Of ben ik nu wartaal aan het uitkramen.......
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105376Bericht ronny »

ik heb onder m'n gtl ook 145R13 zitten en het rijdt prima, iets stiller enzo
ook volle bepakking achterin geen enkel probleem, dus gewoon lekker je bandjes houwen en rijden met die kar :D
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105382Bericht R4F6GTX Automaat »

lesmagnacs schreef: Hoi, als het lager staan komt door 'vermoeide' torsiestangen, zou je hem wel moeten kunnen stellen lijkt me want de hele ophanging is afgesteld op de hoogte fabriek af toch...... Juist nu als de torsie slapper is geworden zou de afstelling van de voorophanging juist niet goed meer zijn. Of ben ik nu wartaal aan het uitkramen.......
1 tandje verstellen is een cm of 4.... das een stuk hoger dan wat het met de jaren gezakt is...

been there, done that... Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 105384Bericht schoapke »

hoeveel tandjes verschil is eigenlijk standaard? [voor een F4]
ga binnenkort de voorwielophanging weer in elkaar zetten en doe dat het liefst in 1x
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105385Bericht R4F6GTX Automaat »

Hoe bedoel je met tandjes verschil? De hele stang zit rondom met tandjes, beide kanten. Geen idee hoe of wat. Haal die beige in m'n tuin maar uit elkaar, kun je het zien... of zet ze compleet over en laat ze daarmee aan elkaar zitten. F6 hep ze geloof ik ook wat dikker-steviger dus
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 105419Bericht Daan »

4 cm is precies wat mijn bakkie links voor nodig heeft!!! :D

Voor wie al bang is om met 145mm te rijden, ik heb op mijn At velgen voor 175/65 en achter 165/65 liggen en dat gaat ook prima. alleen bij drie mensen op de achterbank of 15 volle bierkratten wie ie mijn wielkast wel eens raken.

weet dus ook niet zo goed waarom 145 'net' kan... Zal eerder te maken hebben met het hoogte percentage:

145/80 betekend dat je band-hoogte 80% is van 145 (dus 116 mm) is, mijn 165/65 heeft dus maar een hoogte van 107 mm!!

De afstand van achteras naar scharnierpunt achterophanging is dus kritischer dan de breedte van de wielkast (weet die afstand niet uit mijn hoofd maar weet wel dat 175/80 (132mm hoogte) niet paste)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Plaats reactie