Pagina 1 van 2

Koeling vraag

Geplaatst: za apr 04, 2009 5:58 pm
door joepes
Ha R4-ers,

Vandaag maar weer eens begonnen met beetje schoonmaken en afstellen. Ging op zich prima, totdat ik mijn R4 GTL een minuut of tien aan had staan, om te zorgen dat ie op temperatuur kwam.

De druk werd te hoog en nu is de slang van de waterpomp naar de kachel, bij de waterpomp afgescheurd. Ik ben bang dat het probleem al langer speelt. Tijd lang met een radiator rond gereden die beetje lek was en als er hoge druk was, bij stilstaan voor stoplicht bijvoorbeeld werd er wel eens wat vloeistof uitgeperst. Maar sinds kort een nieuwe radiator, dus daar kan de druk niet meer weg.
Verder werkt de kachel prima en werd de radiator ook warm.

Nu dus de vraag: kan het zijn dat het ventiel van het expansievat dicht zit? Als de druk te hoog wordt, moet ie toch via dat ventiel verlaagd worden??

Of moet ik meer denken richting waterpomp o.i.d.
Hoor het graag!!

Groeten Joep

Geplaatst: za apr 04, 2009 6:47 pm
door Mark4GTL
kan het ook zijn dat de slang ergens verstopt zit? Of gewoon verouderd is en gescheurd is?

had je de kachel op warm of koud staan?
bij warm circuleert de koelvloeistof daar ook langs, bij koud niet.

Geplaatst: za apr 04, 2009 7:01 pm
door joepes
lijkt er meer op dat de slang nu zwakste deel was. Was trouwens de slang aan de kant van spruitstuk.

Kachels stond op warm, de slang van de bovenkant van de radiator naar de waterpomp was keihard en ook kwam erbij gas geven wat lucht onder de oliedop uit geblazen...

Geplaatst: za apr 04, 2009 7:49 pm
door Mark4GTL
de koelvloeistof circuleert wel in het hele systeem?

of blijft alles op dezelfde plek zitten en wordt het in de radiator gekoeld en op het blok opgewarmd?

controleer je kapotte slang en de andere eens op kleine scheurtjes en uitdrogingsverschijnselen.

als je koelvloeistof niet circuleert is het je waterpomp

Geplaatst: za apr 04, 2009 8:02 pm
door hankleinjan.nl
koppakking lek

Geplaatst: za apr 04, 2009 8:47 pm
door ap
hoe ziet je olie eruit??
mooi zwart of een beetje troebel bruin??

Geplaatst: za apr 04, 2009 8:53 pm
door joepes
@Hankleinjan, wilde eigenlijk nog niet aan koppakking denken...maar bij lucht vanonder de oliedop...
Maar de koppakking gaat meestal niet vanzelf stuk toch?

@Mark, zal morgen is beter naar de slangen kijken, als hier scheurtjes inzitten/verdroogd zijn, kan ik daaraan zien dat er geen circulatie is, of kan dit ook op een andere manier?

Geplaatst: za apr 04, 2009 8:58 pm
door joepes
olie, aan de peilstok, is wel wat bruinig.
slurry aan de dop viel nog wel mee op zich.

Geplaatst: za apr 04, 2009 9:14 pm
door Supersuus
blazen vanonder de olie-vuldop in combi met olieverbruik en blauwe walm uit de uitlaat= versleten zuigerveren
Geen temperatuurlampje dat brandt?

Geplaatst: za apr 04, 2009 9:27 pm
door joepes
Heb temperatuurlampje nog niet zien branden, stond vanmiddag ook wel naast de auto, heb er ook niet opgelet.
opvallend blauwe walm ook niet gezien, maar verbruik wel olie.
mij hoop dat het met een nieuwe dop voor expansievat e.e.a. zou oplossen begint al wel wat minder te worden :-?

Geplaatst: za apr 04, 2009 9:37 pm
door roberto
Thermostaat misschien niet helemaal open, schakelaar voor de ventilator defect of slecht contact ,kijken of het water staat de borrelen in het expansievat als de motor loopt (koppakking lek)

Geplaatst: za apr 04, 2009 11:15 pm
door Mark4GTL
scheuren of uitdroging in de slangen duidt op oude/slechte slangen

scheuren van de slang staat mischien los van de rest, vandaar

Geplaatst: zo apr 05, 2009 2:55 pm
door ap
vergeet de voetpakking van je cilinders niet die gaan er vroeg of laat ook aan en daar word je niet blij van.

Geplaatst: ma apr 06, 2009 9:01 am
door brecht
wat een hoop moeilijke idngen worden er genoemd zeg. Koppakking lek, zuigerveren versleten... Daar wordt een Joepes niet blij van!

Als je de motor een tijdje stationair laat draaien: springt dan de fan achter de radiator aan? Als die niet vanzelf aan gaat kan je vloeistof ook te heet worden...

Geplaatst: di apr 07, 2009 3:35 pm
door joepes
wordt er idd niet heel blij van, en nu je het zegt, ik vond het al lang duren voordat de fan aansprong, heb er vervolgens niet meer opgelet en toen was het al te laat en heb dus ook niet meer gezien of ie aansloeg.

Oftwel ga eerst maar even simpel beginnen met slang te controleren, aan te sluiten, en de fan te controleren.

Maarrr daarnaast kan ik me ondertussen wel voorstellen dat e.e.a. aan het verslijten is na zo'n 280.000 km...