Koeling vraag
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koeling vraag
Ha R4-ers,
Vandaag maar weer eens begonnen met beetje schoonmaken en afstellen. Ging op zich prima, totdat ik mijn R4 GTL een minuut of tien aan had staan, om te zorgen dat ie op temperatuur kwam.
De druk werd te hoog en nu is de slang van de waterpomp naar de kachel, bij de waterpomp afgescheurd. Ik ben bang dat het probleem al langer speelt. Tijd lang met een radiator rond gereden die beetje lek was en als er hoge druk was, bij stilstaan voor stoplicht bijvoorbeeld werd er wel eens wat vloeistof uitgeperst. Maar sinds kort een nieuwe radiator, dus daar kan de druk niet meer weg.
Verder werkt de kachel prima en werd de radiator ook warm.
Nu dus de vraag: kan het zijn dat het ventiel van het expansievat dicht zit? Als de druk te hoog wordt, moet ie toch via dat ventiel verlaagd worden??
Of moet ik meer denken richting waterpomp o.i.d.
Hoor het graag!!
Groeten Joep
Vandaag maar weer eens begonnen met beetje schoonmaken en afstellen. Ging op zich prima, totdat ik mijn R4 GTL een minuut of tien aan had staan, om te zorgen dat ie op temperatuur kwam.
De druk werd te hoog en nu is de slang van de waterpomp naar de kachel, bij de waterpomp afgescheurd. Ik ben bang dat het probleem al langer speelt. Tijd lang met een radiator rond gereden die beetje lek was en als er hoge druk was, bij stilstaan voor stoplicht bijvoorbeeld werd er wel eens wat vloeistof uitgeperst. Maar sinds kort een nieuwe radiator, dus daar kan de druk niet meer weg.
Verder werkt de kachel prima en werd de radiator ook warm.
Nu dus de vraag: kan het zijn dat het ventiel van het expansievat dicht zit? Als de druk te hoog wordt, moet ie toch via dat ventiel verlaagd worden??
Of moet ik meer denken richting waterpomp o.i.d.
Hoor het graag!!
Groeten Joep
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
kan het ook zijn dat de slang ergens verstopt zit? Of gewoon verouderd is en gescheurd is?
had je de kachel op warm of koud staan?
bij warm circuleert de koelvloeistof daar ook langs, bij koud niet.
had je de kachel op warm of koud staan?
bij warm circuleert de koelvloeistof daar ook langs, bij koud niet.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
de koelvloeistof circuleert wel in het hele systeem?
of blijft alles op dezelfde plek zitten en wordt het in de radiator gekoeld en op het blok opgewarmd?
controleer je kapotte slang en de andere eens op kleine scheurtjes en uitdrogingsverschijnselen.
als je koelvloeistof niet circuleert is het je waterpomp
of blijft alles op dezelfde plek zitten en wordt het in de radiator gekoeld en op het blok opgewarmd?
controleer je kapotte slang en de andere eens op kleine scheurtjes en uitdrogingsverschijnselen.
als je koelvloeistof niet circuleert is het je waterpomp
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
@Hankleinjan, wilde eigenlijk nog niet aan koppakking denken...maar bij lucht vanonder de oliedop...
Maar de koppakking gaat meestal niet vanzelf stuk toch?
@Mark, zal morgen is beter naar de slangen kijken, als hier scheurtjes inzitten/verdroogd zijn, kan ik daaraan zien dat er geen circulatie is, of kan dit ook op een andere manier?
Maar de koppakking gaat meestal niet vanzelf stuk toch?
@Mark, zal morgen is beter naar de slangen kijken, als hier scheurtjes inzitten/verdroogd zijn, kan ik daaraan zien dat er geen circulatie is, of kan dit ook op een andere manier?
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
scheuren of uitdroging in de slangen duidt op oude/slechte slangen
scheuren van de slang staat mischien los van de rest, vandaar
scheuren van de slang staat mischien los van de rest, vandaar
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
wordt er idd niet heel blij van, en nu je het zegt, ik vond het al lang duren voordat de fan aansprong, heb er vervolgens niet meer opgelet en toen was het al te laat en heb dus ook niet meer gezien of ie aansloeg.
Oftwel ga eerst maar even simpel beginnen met slang te controleren, aan te sluiten, en de fan te controleren.
Maarrr daarnaast kan ik me ondertussen wel voorstellen dat e.e.a. aan het verslijten is na zo'n 280.000 km...
Oftwel ga eerst maar even simpel beginnen met slang te controleren, aan te sluiten, en de fan te controleren.
Maarrr daarnaast kan ik me ondertussen wel voorstellen dat e.e.a. aan het verslijten is na zo'n 280.000 km...