Koeling vraag

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Koeling vraag

Bericht: # 105290Bericht joepes »

Ha R4-ers,

Vandaag maar weer eens begonnen met beetje schoonmaken en afstellen. Ging op zich prima, totdat ik mijn R4 GTL een minuut of tien aan had staan, om te zorgen dat ie op temperatuur kwam.

De druk werd te hoog en nu is de slang van de waterpomp naar de kachel, bij de waterpomp afgescheurd. Ik ben bang dat het probleem al langer speelt. Tijd lang met een radiator rond gereden die beetje lek was en als er hoge druk was, bij stilstaan voor stoplicht bijvoorbeeld werd er wel eens wat vloeistof uitgeperst. Maar sinds kort een nieuwe radiator, dus daar kan de druk niet meer weg.
Verder werkt de kachel prima en werd de radiator ook warm.

Nu dus de vraag: kan het zijn dat het ventiel van het expansievat dicht zit? Als de druk te hoog wordt, moet ie toch via dat ventiel verlaagd worden??

Of moet ik meer denken richting waterpomp o.i.d.
Hoor het graag!!

Groeten Joep
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 105291Bericht Mark4GTL »

kan het ook zijn dat de slang ergens verstopt zit? Of gewoon verouderd is en gescheurd is?

had je de kachel op warm of koud staan?
bij warm circuleert de koelvloeistof daar ook langs, bij koud niet.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 105293Bericht joepes »

lijkt er meer op dat de slang nu zwakste deel was. Was trouwens de slang aan de kant van spruitstuk.

Kachels stond op warm, de slang van de bovenkant van de radiator naar de waterpomp was keihard en ook kwam erbij gas geven wat lucht onder de oliedop uit geblazen...
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 105294Bericht Mark4GTL »

de koelvloeistof circuleert wel in het hele systeem?

of blijft alles op dezelfde plek zitten en wordt het in de radiator gekoeld en op het blok opgewarmd?

controleer je kapotte slang en de andere eens op kleine scheurtjes en uitdrogingsverschijnselen.

als je koelvloeistof niet circuleert is het je waterpomp
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 105295Bericht hankleinjan.nl »

koppakking lek
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 105296Bericht ap »

hoe ziet je olie eruit??
mooi zwart of een beetje troebel bruin??
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 105297Bericht joepes »

@Hankleinjan, wilde eigenlijk nog niet aan koppakking denken...maar bij lucht vanonder de oliedop...
Maar de koppakking gaat meestal niet vanzelf stuk toch?

@Mark, zal morgen is beter naar de slangen kijken, als hier scheurtjes inzitten/verdroogd zijn, kan ik daaraan zien dat er geen circulatie is, of kan dit ook op een andere manier?
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 105298Bericht joepes »

olie, aan de peilstok, is wel wat bruinig.
slurry aan de dop viel nog wel mee op zich.
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 105300Bericht Supersuus »

blazen vanonder de olie-vuldop in combi met olieverbruik en blauwe walm uit de uitlaat= versleten zuigerveren
Geen temperatuurlampje dat brandt?
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 105301Bericht joepes »

Heb temperatuurlampje nog niet zien branden, stond vanmiddag ook wel naast de auto, heb er ook niet opgelet.
opvallend blauwe walm ook niet gezien, maar verbruik wel olie.
mij hoop dat het met een nieuwe dop voor expansievat e.e.a. zou oplossen begint al wel wat minder te worden :-?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 105302Bericht roberto »

Thermostaat misschien niet helemaal open, schakelaar voor de ventilator defect of slecht contact ,kijken of het water staat de borrelen in het expansievat als de motor loopt (koppakking lek)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 105305Bericht Mark4GTL »

scheuren of uitdroging in de slangen duidt op oude/slechte slangen

scheuren van de slang staat mischien los van de rest, vandaar
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 105317Bericht ap »

vergeet de voetpakking van je cilinders niet die gaan er vroeg of laat ook aan en daar word je niet blij van.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 105349Bericht brecht »

wat een hoop moeilijke idngen worden er genoemd zeg. Koppakking lek, zuigerveren versleten... Daar wordt een Joepes niet blij van!

Als je de motor een tijdje stationair laat draaien: springt dan de fan achter de radiator aan? Als die niet vanzelf aan gaat kan je vloeistof ook te heet worden...
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 105397Bericht joepes »

wordt er idd niet heel blij van, en nu je het zegt, ik vond het al lang duren voordat de fan aansprong, heb er vervolgens niet meer opgelet en toen was het al te laat en heb dus ook niet meer gezien of ie aansloeg.

Oftwel ga eerst maar even simpel beginnen met slang te controleren, aan te sluiten, en de fan te controleren.

Maarrr daarnaast kan ik me ondertussen wel voorstellen dat e.e.a. aan het verslijten is na zo'n 280.000 km...
Plaats reactie