Pagina 1 van 1
Vervangen remschijven
Geplaatst: do apr 02, 2009 7:29 pm
door koekblikbakkie
Hoi,
Bij mijn rodeo wil ik de remschijven vervangen. Ik heb alle bouten en de centrale moer van de aandrijfas al los, maar de flens waaraan de remschijf aan vast zit wil maar niet loskomen.
Wie kan mij vertellen hoe ik deze los kan krijgen.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Greetz,
Pascal
remschijven
Geplaatst: do apr 02, 2009 8:05 pm
door RVIER
De remschijven zitten met 6 bouten aan de naaf. de centrale moer hoeft niet los.
Je moet wel de houder van de remblokken losnemen.
De schijf zit meestal vastgeroest. Je moet de remschijf langzaam ronddraaien en er van achter tegenaanslaan. Hij moet dan loskomen. Je moet er wel rekening mee houden dat de lagers deze slagen doorgeven. Als je erg hard moet slaag krijgen de lagers dus een klap mee.
vr gr Fons
Geplaatst: vr apr 03, 2009 1:57 pm
door ronny
Als je je schijven vervangt ,vervang dan gelijk ook de lagers ( rond de 70 euro voor beide kanten geloof ik)
kleine moeite groot plezier !
Geplaatst: vr apr 03, 2009 3:09 pm
door koekblikbakkie
Jongens, bedankt voor jullie tips!, ik ben er echter nog niet uit, wellicht dat jullie me iets meer kunnen toelichten.
is er soms verschil in de wijze waarop de schijven gemonteerd zitten? bij één van voor tegen de naaf aan en bij andere types van achter?
Bij mijn rodeo zitten ze achter de naaf gemonteerd, ze zitten dus tussen flens en ophanging in.
Met enkel de zes bouten losdraaien ben ik er niet, schijf zit nu wel los maar zit dus "vast" tussen flens en ophanging.
Ik heb twee reparatie boeken welke voor alle typen r4 moeten zijn maar stom genoeg staan daar alleen types met remtrommels beschreven.
Aan beide kanten de wiellagers vervangen lijkt mij egenlijk ook wel verstandig, doe ik dan ook maar.
Greetz,
Pascal
Geplaatst: vr apr 03, 2009 4:03 pm
door R4F6GTX Automaat
De centrale moer moet wel los en dan de flens eraf, wat lastig kan zijn want die zit geperst aan het lager aan de binnenkant. Soms vallen ze er zomaar af, soms draai je er een poelietrekker op stuk...

Geplaatst: vr apr 03, 2009 5:30 pm
door koekblikbakkie
Kjik daar heb ik wat aan.
Ik dacht al dat de flens eraf moest. Is bij deze dus toch bevestigd. Dat word een poelietrekker kopen en proberen. Volgens mij zit het zaakje allemaal muurvast, dus hopen dat ik het met één poelitrekker ga redden.
Bedankt!
Pascal
sorry
Geplaatst: vr apr 03, 2009 6:15 pm
door RVIER
in mijn eerst reactie heb ik me vergist. Ik had een andere ophanging in het hoofd.
Als de lagers nog goed zijn:
centralemoer losdraaien maar nog enkele gangen op de draad laten zitten. Met met een stuk hout tussen centrale moer en hamer kijken of je de aandrijfas kunt bewegen. in de naaf (zo ja, hoef je geen poulitrekker te kopen).
Bovenfusee en stuurkogel losmaken. Je kunt dan de aandrijfas demonteren (pas op dat de olie niet uit de bak loopt-auto flink schuin zettener- niet uitloopt). Achterkant flens goed schoonmaken en nieuwe schijf monteren! enz
vr gr Fons
Geplaatst: za apr 04, 2009 1:54 am
door R4F6GTX Automaat
Nee Fons, niet op de centrale moer meppen om de aandrijfas te bewegen, al dan niet met een eind hout ertussen want dan heb je grote kans dat je de homokineet naar de sodemieter timmert.
het beste is de fusee te demonteren en dan in de bankschroef verder klooien
Geplaatst: za apr 04, 2009 11:09 am
door Dolf
Ik doe het als volgt;
Ik draai de centrale moer los (helemaal er af) en maar de remklauw los, vervolgens sla ik met een flinke rubber hammer vanaf de achterkant tegen de remschijf aan. Als je de remschijf af en toe verdraait zodat je dus niet alleen aan een kant slaat komt de hele bedoeling los. Gaat snel, gecontroleerd en je hoeft je fusee dan niet los te maken. Als de remschijf er af is kun je de boutjes die de remschijf met de flens verbinden losdraaien en de schijf verwisselen. Ik zou niet op de as gaan slaan, dat werkt door tot in de versnellingsbak en je kunt dan niet voorzien wat de gevolgen zijn.
Groet,
Dolf
Re: Vervangen remschijven
Geplaatst: di apr 07, 2009 12:24 am
door Thrianta
Uitbouwen remschijf renault rodeo R1181.
Verwijder de remklauw en de remklauwhouder.
Verwijder 3 van de 6 bevestigingsbouten van de remschijf (om en om)
Maak de schroefdraad van de 3 tapgaten schoon met een tap M8.
Als je lux wilt sleutelen neem je renault gereedschap ROU 436-01(naafblokkeergereedschap) dit is een grote ring met handvat,
gemonteerd op de 3 wielbouten. Ikheb hem niet gebruikt evenals de 3 speciale drukbouten. Draai de naafmoer los.
Draai 3 lange bouten M8 lg 80 volle draad in de opgetapte gaten. De 1e draai je tegen de bout van de spatplaat de ander 2 draai je stevig tegen de fusee aan. Draai de bouten kruislings gelijkmatig aan. De naaf en remschijf komen nu langzaam van de aandrijfas af.
Neem de remschijf van de naaf af.
Bij het monteren moet je zorgen voor goede kwal. M8 bouten (Y3)
Smeer de lagers met nieuw vet en breng de de astap van de aandrijfas in lijn met de fusee en monteer de aandrijfas. Een precies werkje waarbij onbenullig slaan uit den boze is. Zacht tikken met een kunststof hamer .
Het is een heel verhaal geworden maar dat is nu eenmaal niet anders.
Groet Arie Veenendaal
Rodeo 6 Thrianta
arie, chapeau
Geplaatst: di apr 07, 2009 9:16 pm
door RVIER
Arie,
je hebt inderdaad de netste methode beschreven. Als de as/naaf erg vastzitten kan echter ook deze methode de lagers vernielen.
vr gr Fons