Pagina 1 van 2
Remleidingen; Maken of kopen
Geplaatst: zo mar 15, 2009 10:53 am
door schoapke
Er valt al wel het een en ander over te lezen, maar hoe denken de heren er nu over?
Den Duiser heeft een set staal -verkoperd -vernikkeld en geplastict voor € 42,=
een lading kopere leiding + nippels is bij de brezan een euro of 75
Geplaatst: zo mar 15, 2009 11:47 am
door p304c
een lading leiding met nippels is bij diezelfde duitser goedkoper
45.270 en 45.280 ik was voor 7 meter en 20 nippels 58 euro kwijt.
Geplaatst: zo mar 15, 2009 1:14 pm
door ronny
omdat ik bij 'die duitser' het verkeerde setje had besteld, ben ik die toen gaan verbouwen door er zelf nippeltjes op te persen op de juiste lengte:
wat een bak ellende was dat zeg, nippeltjes scheurden uit, setje was niet toereikend voor het staal dus braken er onderdeeltjes af, nippeltjes die ik extra gekocht had bleken een andere schroefdraadmaat of vorm te hebben
beter en minder frustrerend is het goede setje kopen !
Geplaatst: zo mar 15, 2009 2:10 pm
door RVIER
heren,
ik knip de leidingen altijd af, zodat je de nippel met een dopsleutel los kunt draaien. Daarna met een boorje 4.8 mm de nippel (van binnen naar buiten) uitboren en hergebruiken! Nieuwe nippels is natuurlijk eigenlijk wel mooier.
Gebruik altijd koperen leiding omdat die nooit meer roesten en wat beter te buigen zijn zonder speciaal gereedschap.
vr gr Fons
Geplaatst: zo mar 15, 2009 3:23 pm
door Mark4GTL
haal altijd complete sets bij mijn leverancier, kost nie veel en is altijd prima in orde
Geplaatst: zo mar 15, 2009 4:49 pm
door schoapke
en wie is die leverancier en wat kost dat daar?
Geplaatst: zo mar 15, 2009 4:59 pm
door Mark4GTL
leverancier is "automaterialen het Oosten"
Linkje
wat zo kost weet ik zo niet uit het hoofd, dacht dat ik voor 30-40 euro een complete set leidingen had met nippels erop
Geplaatst: ma mar 16, 2009 9:29 am
door Dolf
Ik heb wel een setje van 'de Duitser', waar ik erg over te spreken ben. Het voordeel van stalen remleidingen is dat hij minder sponzig remt doordat de leidingen minder uitzetten tijdens het remmen (al is dit standpunt dubieus doordat je bij de wielen natuurlijk kunststof leidingen hebt). Wat betreft roesten ben ik niet zo bang, ze zijn vernikkeld en geplastict.
Groet,
Dolf
Geplaatst: ma mar 16, 2009 11:34 am
door jbeekmann
Dolf schreef:Ik heb wel een setje van 'de Duitser', waar ik erg over te spreken ben. Het voordeel van stalen remleidingen is dat hij minder sponzig remt doordat de leidingen minder uitzetten tijdens het remmen (al is dit standpunt dubieus doordat je bij de wielen natuurlijk kunststof leidingen hebt). Wat betreft roesten ben ik niet zo bang, ze zijn vernikkeld en geplastict.
Groet,
Dolf
Ik zou het knap vinden om met het Renault 4 hoofdremcilindertje koperen leidingen te laten uitzetten. Denk niet dat dat ooit iemand is gelukt.
Die rubberen slangen overigens kan je inderdaad gemakkelijk oppompen. Staal omvlochten leidingen werken fantastisch! Nieuwe rubberen werken ook goed, maar die moet je toch echt na een aantal jaren weer vervangen.
Geplaatst: ma mar 16, 2009 11:47 am
door Roel van Pinxten
Ben het met Jasper eens dat je met de remdruk van een R4 geen kopere leiding kan uitdrukken. Ik heb een paar jaar terug bij mijn 4 (samen met lecar) alle leidingen en rubberen dingen vervangen met nieuwe blokken voor en achter. Het verschil was enorm merkbaar. Veel minder sompig rempedaal.
Geplaatst: ma mar 16, 2009 12:10 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb mijn twee R4-tjes rondrijden met sets die door Ruud Wind voorgefabriceerd waren, ik weet niet meer wat ze kostten.
Over de keus koper en staal nog het volgende: in Duistland mag je geen koper gebruiken in verband met vermoeiingseigenschappen van koper. Het buigt heerlijk, maar verstijft dan, als je er dan aan blijft buigen breekt het makkelijk af. Zover de theorie. Ik heb nog nooit gehoord van een praktisch probleem met koperen leidingen.
Geplaatst: ma mar 16, 2009 9:45 pm
door RVIER
Die rubberen slangen overigens kan je inderdaad gemakkelijk oppompen. Staal omvlochten leidingen werken fantastisch! Nieuwe rubberen werken ook goed, maar die moet je toch echt na een aantal jaren weer vervangen.
Waarde Jasper, ik geloof hier helemaal niets van. Die rubberslangen bestaan uit een aantal lagen stijve wapening en rubber. Met die drukken die gebruikelijk zijn met remmen (30 bar?) gebeurt er volgens mij helemaal niets. Heeft er wel eens iemend een micrometer op een slang gezet en naar het verschil, belast, onbelast gekeken?.
Slangen gaan eigenlijk eindeloos mee. Alleen wil de APK man dat ze vervangen worden bij scheurtjes aan de buitenmantel
Staal omvlochten leidingen werken fantastisch!
dat omvlechten met een staalnetwerkje gbeurt om te beschermen tegen .
onheil van buitenaf!
vr gr Fons
Geplaatst: ma mar 16, 2009 9:53 pm
door G12
Ik ga volledig met Fons mee, op ons werk gebruiken we hydraulic om liften op en neer te laten gaan, en slangen zetten echt niet uit ook niet bij 80 bar werkdruk, dus zeker niet bij remmen met idd ong 30 bar.
Alleen rubber veroudert wel en ik heb al eens een geknapte remslang gehad onder een auto van 4 jaar oud.
Staal is goedkoper dan koper en gaat minder lang mee, staal kent ook zgn metaal moeheid en roest ook van binnenuit net als de remcilinders. Remolie veroudert erg snel en neemt water op, dit zorgt ook voor slecht remmen en roest.
Koperen remleidingen heb ik nog nooit zien afbreken of anderzins kapot gaan.
Geplaatst: di mar 17, 2009 11:11 am
door Boerammetje
Volgens mij is het probleem juist dat de remolie geen water opneemt maar lichter is dan water, zodat het water onderaan in je cilinders gaat staan, waardoor die gaan roesten en vervolgens lekken. Waarom dat soort onderdelen nou niet van RVS gemaakt kan worden is mij onduidelijk.
Geplaatst: di mar 17, 2009 12:20 pm
door Dolf
Ok, nou laten we het er op houden dat de stalen/koperen remleidingen niet uitzetten bij de remdruk die een R4 heeft (al kan het toch echt, daarom zijn bijvoorbeeld brandstofleidingen van pomp naar verstuiver bij een diesel even lang om op zo inspuittijdsverschillen te voorkomen, maar dat terzijde en dat bij hele andere druk) Wat betreft deze rubberslangen, deze zetten wel degelijk uit, zelfs bij de remdruk van een Renault 4. Als je hier remleidingen op zet die met staal zijn omvlochten zul je het verschil goed vernemen (dit is absoluut niet alleen optisch of ter berscherming van onheil van buitenaf). Dit werkt ook zo bij motoren (afgelopen jaar rubber remleidingen vervangen voor stalen remleidingen bij mijn eigen moter, je schrikt bijna van het verschil!) Dat hydrauliekleidingen niet uitzetten komt omdat er onder de rubber huid een gevlochten staalmat zit.
Groet,
Dolf