Hoe bevestig je de velgdoppen van de Alpine velg?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Hoe bevestig je de velgdoppen van de Alpine velg?

Bericht: # 104684Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb een 'nieuwe' set Alpine velgen klaarliggen waar de zomerbanden op moeten komen. Ik heb al een set van diezelfde velgen waarmee ik nu rondrij met de winterbanden, en daarin zitten kunststof velgdoppen die ik ooit via e-bay in Duitsland gekocht heb (heel breekbaar spul wat ik met polyester aan de achterkant versterkt heb). Die doppen heb ik vastgezet met wat dotjes kit aan de achterkant, wat niet erg praktisch is als je ze snel wilt overzetten.
Weet iemand wat de originele methode is? En of dat soort spul nog ergens te koop is?
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 104730Bericht ap »

er zit midden achterop de velgdoppen een pennetje (als het goed is)
daar hoort een veertje op wat develgdoppen op zijn plek houd.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 104737Bericht Willem de Zwijger »

Ik vond inmiddels een foto van hoe die veertjes eruit moeten zien. Die pennetjes ahterop de doppen zaten er niet, ik heb er een behoorlijke laag polyester achter zitten, daar kan ik vast wel een pennetje in maken.
En dit soort stripje kan misschien wel zelf maken, hangt ervan af hoe verend dit moet worden.

Rest nog de vraag: hoe blijven de veertjes op hun plaats? Ze lijken me te kort om te klemmen tussen de dop en de velg. Moet er iets aan de binnenkant van de velg zitten? Dat lijkt het meest logisch maar bij mij zit daar niets.

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 104739Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij mij zitten ze gewoon van achter uit naar voren geklemd en met die stripjes beetje op z'n plek houdend...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 104740Bericht Willem de Zwijger »

Dus de dop is ongeveer precies even groot als het gat in de velg waardoor hij er klem in zou moeten blijven zitten, ook zonder veertje?
En hoe houden die stripjes hem dan 'een beetje op zijn plek'? Ik zag gisteren dat er iets van een licht konisch vlak met een randje in het velggat zit, moet de strip daarop blijven hangen? Staat hij dan bol of hol of iets dergelijks?

Dit soort veertjes zit ook op de 'gewone' R4 dop van bv mijn GTL 1986, maarrrrr dan zit de dop er vanaf de buitenkant in, dat is te begrijpen, de veer trek hem naar binnen. Voor de AT dop moet de veer hem naar buiten duwen, dus de veer moet hol staan?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 104741Bericht R4F6GTX Automaat »

ehm... ja, ik geloof wel dat je het goed beschrijft...

wiel eraf, doppie erin, aandrukken, veertje erbij (zitten los bij mij)wiel er op... zoiets
Dus niet zo als bij een 'simpel' R4 wiel aan de buitenkant...

Ik heb mijn wielen in Belzj liggen; als ik daar deze week nog kom zal ik kijken en foto maken
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie