Pagina 1 van 1

Lekkende accu TL

Geplaatst: wo mar 11, 2009 10:40 pm
door unger
Vorige week een keiharde TL uit 1979 gescoord afkomstig uit Belgie en door de eigenaar destijds hiernaar(Zuid Afrika) toe gereden.
Het laat zich raden dat de ophangeing wat revisie nodig heeft :lol:
Ik heb haar al wel aan de praat maar tot mijn grote schrik begon te accu zuur te spugen,De accuplaat was al ernstig verrot dus waarschijnlijk was dit probleem al een tijdje aan de gang.
Alternator is tiptop,accu is gloednieuw en voor zover ik weet zitten alle kabels goed.Alleen is de zwarte draad(die met dat blokje op de alternator) verrot.
De spanningsregelaar(los op het schutbord) lijkt in orde maarrrr de lokale autoelectricien verzekerde mij dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn.
Is zo'n regelaar autospecifiek ? of kan ik er ook een ander tegenaan plakken.
R4 Onderdelen zijn hier niet verkrijgbaar,helaas
Alvast bedankt voor de moeite!
Jeroen Unger
Pretoria

Geplaatst: do mar 12, 2009 12:32 am
door Rik
heb geen antwoord op je vraag maar wel leuk om te lezen dat een belgisch 4tje in Z-afrika komt! rijden er daar meer?

Geplaatst: do mar 12, 2009 9:51 am
door brecht
als je accu zuur spuugt lijkt me dat het probleem... :D

Start ie met een nieuwe accu nog niet? dat moet niet aan de spanningsregelaar liggen. Als je spanningsregelaar niet goed is laad je accu niet goed op, die moet je dus wel vervangen, maar hij zal er heus wel mee starten als je accu vol is.

Een spanningsregelaar is niet helemaal autospecifiek, maar zal wel aan de specifieke eisen van je auto moeten voldoen. Zomaar een willekeurig er op plakken kan dus niet.

Als ie met een neiuwe accu niet start zoou ik eerst kijken naar de circel contactslot/startrelais/startmotor.
Wat gebeurd er als je start? hoor je wel een "klik"? zo nee: startrelais kapot of niet/niet goed aangesloten zo ja: draait dan de startmotor wel? enz enz

Een leuke puzzel, langzaam dingen uitsluiten totdat je weet wat het dan wèl is.

Geplaatst: do mar 12, 2009 3:45 pm
door R4F6GTX Automaat
brecht schreef:...

Start ie met een nieuwe accu nog niet? .....

Een leuke puzzel, langzaam dingen uitsluiten totdat je weet wat het dan wèl is.
Hij zegt toch helemaal niet dat ie niet start?

als je allemaal dingen op gaat noemen wat niet aan de orde is krijg je inderdaad een flinke puzzel.. :roll:

Geplaatst: do mar 12, 2009 9:21 pm
door unger
De motor loopt als een naaimasjientje.
Het probleem is dat de nieuwe accu overladen wordt en dan gaat ie spugen(zó op die mooie harde stalen balkjes :cry: ).
Ik heb die regelaar open gemaakt maar ik kon er niks ernstigs aan zien
Nee Rik veel rijden er hier niet rond dus dat maakt het onderdelen probleem wat groter.
Wat hier wel veel rijdt zijn r5jes dus dat maakt het onderdelen zoeken dan weer wat kleiner.
10 jaar geleden heb ik een tijdje in Zimbabwe gewoond en daar als eerste auto(ooit) een r4 gehad,ook keihard,het klimaat hier is wat zachter voor de 4.In Zimbabwe reden er toen heel veel rond vooral als taxi en dan helemaal afgeragd:fantastisch!
Anyhoo ik hoop dat er nog een freak :lol: is die een antwoord heeft op mijn probleem,we zullen wel zien.
Thanx.
Jeroen

Geplaatst: do mar 12, 2009 9:48 pm
door roberto
Heb je er een Alternator op zitten of een dynamo, een alternator heeft meestal zelf de regelaar aan boord een dynamo heeft een aparte regelaar.
Tip: maak een paar foto's van de problemen dan hebben wij er beter zicht op en wellicht kunnen wij je helpen.

Geplaatst: vr mar 13, 2009 11:16 am
door Hanz
Als de nieuwe accu overladen wordt dan is dus de spanningsregelaar kapot (want die hoort ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt).
Ze worden regelmatig aangeboden op ebay (vooral in Frankrijk, zoek dus op trefwoord 'regulateur renault'.
Als je een fotootje kan plaatsen van wat er nu in zit dan kan ik in mijn onderdelenboek wel even kijken wat het bestelnummer van Renault is (die worden op ebay namelijk wel genoemd).
Heb je een 845cc TL of 954cc? Een foto van de motor is ook wel handig (of in ieder geval het identificatieplaatje aan de rechterkant, links onder de verdeler).

storingzoekboom laadsysteem

Geplaatst: vr mar 13, 2009 2:18 pm
door RVIER
hierbij fotos van de zoekboom bij problemen aan het laadsysteem uit het boek van regie Renault

kun je vaststellen of de regelaar werkelijk defect is!


http://img504.imageshack.us/img504/5881/img2495um2.jpg
http://img504.imageshack.us/img504/5038/img2496te2.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/2225/img2497tx6.jpg

http://img61.imageshack.us/my.php?image=img2498ke4.jpg

vr gr Fons

Re: storingzoekboom laadsysteem

Geplaatst: vr mar 13, 2009 2:26 pm
door Hanz
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

laatste link werkt niet

blz c-56

Geplaatst: vr mar 13, 2009 3:58 pm
door RVIER
Afbeelding
Afbeelding

hierbij blz 4

vr gr Fons

ps ik kan ook en scan maken en die mailen

Geplaatst: vr mar 13, 2009 4:54 pm
door jbeekmann
Heb je al eens spanning gemeten bij draaiende motor?

Geplaatst: vr mar 13, 2009 5:11 pm
door r4f8
jbeekmann schreef:Heb je al eens spanning gemeten bij draaiende motor?
wel even beschermende kleding aandoen ivm spugende accu 8)

Geplaatst: vr mar 13, 2009 6:59 pm
door Tweety
Ja eh... zet er in godsnaam snel een regelaar tussen die het vermogen van de dynamo/alternator aan kan.... straks is alles stuk! als ie zuur spuugt is ie stuk hoef je niet te meten... straks is je bobine ook nog stuk... (hoewel die kan wel wat hebben) hoe dan ook een te zware regelaar is geen probleem... een te kleine wel...
veel succes...

Geplaatst: za mar 14, 2009 8:45 pm
door unger
Okay,genoeg info voor nu lijkt mij zo.
Doormeten met draaiende motor is een probleempje op dit moment,aangezien het een lege boel is onder de motorkap.
Ik kwam nog wat anders tegen maar daar begin ik maar een nieuw topic over.
Ik heb een bestellings-emailtje gestuurd naar het magazijn voor onder andere een spanningsregelaar,en ik hoop dat ze verzenden na vooruitbetaling want voorlopig kom ik niet in Nederland.
En inderdaad Tweety,ik laat de motor niet meer lopen(tzt) zonder degelijke regelaar.
Thanks guys!
Jeroen.