Pagina 1 van 1
sproeiers voor de Zenith carburateur
Geplaatst: ma mar 09, 2009 7:14 pm
door hans vooijs
Hallo R4-ers
Na een beetje speurwerk is het zover heb een passende sproeier gemaakt voor de Zenith carburateurs van sproeier 90 t/m 118 oplopend met 2.
Waarschijnlijk heeft een GTL een sproeier nodig van 98 maar ik heb geen auto om te testen.
Omdat de 1108 cc motor het meest gangbaar is zoek ik een vrijwilliger voor de rollenbank om de juiste sproeiermaat te vinden.
Moet een standaard motor zijn met 95 euro en met standaard ontsteking.
Wil ik eventueel uitzoeken hoe we de (standaard) ontsteking moeten zetten met de hedendaagse benzine.
mvrgr. hans
Geplaatst: di mar 10, 2009 10:08 am
door Willem de Zwijger
Het is dat ik niet in de buurt woon en een beetje van de drukke ben de komende maand....
Geplaatst: di mar 10, 2009 10:45 am
door brecht
Aalten? das een endje rijden, maar ik vind het wel een leuk experiment. zal wel in het weekend moeten (en even controleren of er wel een zenith op mijn F6 zit

)
Had je een datum in gedachten?
Geplaatst: di mar 10, 2009 11:32 am
door R4F6GTX Automaat
F6 is geen GTL.... is ook een andere motor Brecht... (beetje anders maar, origineel voor 95, GTL voor 98...)
Geplaatst: di mar 10, 2009 2:36 pm
door brecht
maar wel een 1100 met mogelijk een zenith toch?
Hans: hoe specifiek wil je het hebben? Een gtl heb ik niet, maar ik stel de F6 graag ter beschikking. er moet vast ook wel iemand met een gtl in de buurt zijn die het aan durft toch?
Geplaatst: di mar 10, 2009 6:09 pm
door schoapke
geloof dat 98 over de sproeier maat gaat

sproeier
Geplaatst: di mar 10, 2009 8:49 pm
door hans vooijs
Hallo R4-ers
Ja met 98 bedoel ik de sproeiermaat maar dat is gokje wil eigenlijk een auto testen die het meest voorkomt in de club.
Dat is dacht ik de GTL met de 1108cc motor maar als het iets anders moet zijn laat maar horen!
Wil eigenlijk een optimale setting voor onze R4 vinden uitgaand van euro 95 benzine en een standaard ontsteking en dan kijken wat we kunnen doen om zuiniger en lekkerder te gaan rijden.
Kunnen we een universele sproeier maken voor de 1108cc motor en kunnen we dan de juiste instelling geven voor de ontsteking.
mvrgr hans
Geplaatst: di mar 10, 2009 9:44 pm
door GijSsie
Hallo Hans,
De GTL 1108 komt het meest voor, maar er worden tegenwoordig ook veel franse 4tjes geimporteerd met een 956cc motor.
Groeten,
Gijs
zentih
Geplaatst: di mar 10, 2009 10:28 pm
door RVIER
heren,
Volgens Haynes (NL, blz 224 AANVULLING) zitten er 5 varianten van de 28IF carb op de 688-CIE motor (1100 cc)
De drie varianten die op de GTL zitten hebben alle een gelijke sproeierbezetting
Ze hebben alle drie de merkwaardige maat hoofdsproeier 91A
Ik heb een GTL, met de zenith 28F, standaard ontsteking met Velleman upgrade, en aan het einde van de maand eventueel tijd.
vr gr Fons
sproeier Zenith
Geplaatst: wo mar 11, 2009 11:44 am
door hans vooijs
Voor de 956cc is het geen probleem mijn vriendin heeft een 4TL uit 1992 daar heb ik de sproeier vergroot van 88(origineel) naar 92 dat is dus +5% groter. Dus het gat gaat van 0,88 mm naar 0,92 mm. (niet boren!)
Dat gaf een aanmerkelijke verbetering wat de ontsteking betreft moet ik hem weer ombouwen naar de originele ontsteking om te kunnen bepalen wat de ideale afstelling is, hoop binnenkort dat te doen.
Wat betreft de 1108cc de sproeier 91A heeft een gat van 0,91 en is dicht aan het uiteinde. De sproeier 92 die ik gebruik heeft dat niet maar dat vormt geen probleem. 91 + 5%=96,6 dus moeten we sproeier 98 nemen
Moet even kijken wanneer we een GTL gaan testen.
mvrgr hans
Geplaatst: wo mar 11, 2009 1:31 pm
door Renault Classique
Met 5 x GTL in het wagenpark en nog wat losse carburateurs in de onderdelenvoorraad moet het ter beschikking van de wetenschap stellen van een GTL geen probleem zijn.
Laat maar weten wanneer er iets gepland kan worden.
Geplaatst: wo mar 11, 2009 11:19 pm
door rsofttail
hey hans
ik had je al een pm gestuurt dat ik wel wil meewerken aan deze test.
ik woon in losser da`s nie ver weg van aalten.
heb een gtl uit 1985.
laat maar horen gr ronnie
testen sproeiers
Geplaatst: zo mar 29, 2009 12:03 pm
door hans vooijs
hallo R4-ers
Sorry, de laatste tijd erg druk geweest met het aardgas-project, ben druk met een onderzoek van benzine en dieselmotoren naar ombouw voor het rijden op aardgas en/of biogas.
De rollenbank is bezet met dit project waardoor het onderzoek naar de juiste sproeier voor de GTL een beetje stil ligt!
Moet even tijd vinden om een GTL te rollen, maar het gaat beslist plaats vinden zal ook nog kijken naar de ideale alstelling van de (standaard) ontsteking.
Binnenkort meer!!
mvrgr hans vooijs