Koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Koeling

Bericht: # 104494Bericht fremp »

Beste sleutelaars,

Er is iets met de koeling van mijn R4 aan de hand. De motor raakt regelmatig oververhit na een tijd rijden, met name bij hoge inspanning. De verwarming in de auto doet het mondjes maat, dan weer wel dan weer niet. Wanneer het temparatuurslampje gaat branden doet hij het meestal niet.

Daarnaast verlies ik ook redelijk wat koelvloeistof en ben ik bang voor een kapotte koppakking. Een aantal aanwijzingen die eerder in dit forum zijn genoemd komen voor, zoals: mayonaise aanslag oliedop, belletjes in het expansievat en een vrij harde radiateur slang bij warme motor. Er komt echter geen witte pluim uit de uitlaat, Hoe kan ik zeker weten zonder dat ik de motor uit elkaar moet halen of de koppakking lek is?

Verder is mijn vraag of een lekke koppaking ook verantwoordelijk kan zijn voor de slechte koeling van mijn R4 of denken jullie dat het koel/verwarming probleem in een ander onderdeel zit bv termostaat of iets.

bvd.
Roy
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 104495Bericht lesmagnacs »

Haal je thermostaat er eens uit en kijk wat hij doet. Waarschijnlijk gaat hij niet open als de moter warm is. Wat je verder beschrijft lijkt me niet in orde overigens (melkachtige aanslag op je oliedop o.a.)
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 104496Bericht Le Car »

VERLIES OF VERBRUIK JE KOELVLOEISTOF?

Maw ligt het op de straat of gebruikt de auto.
Gezien je verhaal zal het de auto zijn.

Verder is het zo dat als je lampje vaak rood is geweest het absoluut niet oke is en de koppaking stuk zal zijn en de kop wel krom is.

Auto dus gewoon maar laten staan en repareren lijkt me.

Kosten bij een garage zullen rond de €800 zijn .
Doe je het zelf iets van €220 voor de materialen en vlakken.

Voor minder kun je evt ook een ander motortje kopen
Laatst gewijzigd door Le Car op za mar 07, 2009 10:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 104497Bericht roberto »

Ik zou eerst doen wat lesmagnacs schrijft de thermostaat eruit halen en dan kijken met een warme motor of je in de slang kunt knijpen of de overloop slang aan het blazen is in het expansie vat, je kunt het systeem laten afpersen in de garage, ze zetten het dan onder druk, je kunt dan zien of de druk terug loopt, als dit gebeurd en er zijn geen zichtbare lekkage's dan zou het wel eens de koppakking kunnen zijn.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 104498Bericht RVIER »

De verwarming in de auto doet het mondjes maat, dan weer wel dan weer niet
.


Dit lijkt op een slecht ontlucht systeem. Maar dat kan het gevolg zijn van een eerder falen van thermostaat of ventilator/thermocontact

Doet de ventilator het eigenlijk wel? maw doet hij het als je het thermocontact overbrugt? en slaat hij wel eens in?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 104524Bericht jbeekmann »

Ben het met Fons eens. Absoluut een probleem met vloeistofcirculatie. Hoe ziet je koelvloeistof eruit?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 104535Bericht ap »

wat voor olie gebruik je??
dit verhaal komt mij iets te bekend voor.
mijn 850 blok is eraan overleden.
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Bericht: # 104542Bericht fremp »

Bedankt voor alle reacties zover!

Ik zal ze proberen te beantwoorden:

- Ik zal de thermostaat binnenkort eens checken voordat ik andere dingen ga doen. Dit geldt hetzelfde voor de ventilateur
- De auto verbruikt koelvloeistof
- Als ik de ontluchtingsnippel open draai komt hier geen lucht uit maar direct vloeistof
- mocht het de koppakking zijn (waarvoor ik wel bang ben) dan vlak ik de kop sowieso als hij er toch af is
- Het koelvloeistof ziet er vrij schoon uit mede doordat ik het vaak moet bijvullen
- De olie die ik gebruik is de olie die in het sleutelboek wordt aangeraden, uit mijn hoofd 20w50

Binnenkort zal ik eens flink naar de R4 gaan kijken en sleutelen. In het ergste geval moet de koppakking worden vervangen. Aan de andere kant lijkt het me ook wel een uitdaging om dit te doen.

Ik houd jullie op de hoogte.
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Bericht: # 104565Bericht fremp »

De ventilator doet het wel als ik het thermocontact overbrug. Normaal heb ik niet het idee dat hij ooit aanslaat.

Hoe kan ik het thermocontact controleren? Gewoon in een bakje heet water en kijken of de ventilator begint te draaien?

Gr
Roy
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 104570Bericht RVIER »

Je kunt het thermocontact inderdaad controleren in een bakje water. Hij moet sluiten bij ongeveer 90 graden, de weerstand word dan 0 ohm.

As je toch met dat bakje bezig bent gooi er dan ook maar de thermostaat in. De moet duidelijk zichtbaar openen rond de 90 graden


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Bericht: # 104583Bericht fremp »

Dat wordt dan een klusje voor dit weekend
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Bericht: # 104634Bericht fremp »

Even een kleine update.

Zowel het thermocontact als de thermostaat getest.

Het thermocontact deed het niet maar de thermostaat wel.

Gr,
Roy
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 104638Bericht RVIER »

@fremp,

met een beetje geluk is alleen het thermocontact kapot. Haal maar een nieuwe en bouw alles maar weer in, gaatje in de themostaat omhoog!, goed onluchten (fles goed hoog ophangen) en rijden maar weer.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Bericht: # 104889Bericht fremp »

Een nieuw thermocontact zit erin en de ventilator doet het nu ook bij zo'n 80 graden. Dus dat is opgelost, nu nog kijken naar de koppakking.
jaco
Berichten: 4
Lid geworden op: di dec 11, 2007 1:42 pm
Locatie: hilversum

Bericht: # 105266Bericht jaco »

hoi,

een gescheurde koppakking is makkelijk te controleren met een compressietest: de druk bij 2 naastelkaar liggende cilinders is dan lager dan de andere 2 (normaal 10 bar meen ik)

ook kan er vloeistof bij de olie komen, maar dat zie je aan de olie: hoog pijl en als je aftapt vloeit eerst de koelvloeistof eruit aan gezien olie lichter is en drijft op koelvloeistof.

meestal is het dan de koppakking of een gat in je motorblok(intern) maar dan ben je té ver van huis...

succes jaco
Volvo P130 Amazon '69
Volvo 145 '72
R4 GTL '86
Plaats reactie