na werken aan zekeringkastje defect aan dashboard lamp/meter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
na werken aan zekeringkastje defect aan dashboard lamp/meter
Alloha,
onlangs verloor ik de werking van mijn richtingsaanwijzers, pinkers zoals we dat in Belgie zeggen.
Zekeringen een proper gemaakt, het kastje eruit om de plaatjes beter te kunnen reinigen en ik zag ergens 1 kabel los zitten( hoogst waarschijnlijk los gekomen bij het losschroeven van't kastje?)
het is een witte stekker waar 2 gele draden uitkomen, geen idee waarvan het is/was dus ik ging er vanuit dat 't gewoon ervoor al niet aangesloten was.
Toen ik vandaag vertrok zag ik dat het benzinemetertje en het lampje van de choke niet werkten, dashboardverlichting, knipperlichtenlampje ed werken wel.
Nu vraag ik me af of het zeker dat kabeltje is en waar het naartoe moet.
't gaat om een 1988 exemplaar met 956 motor (of hoeveel in de 900 was het ook al weer)
desnoods neem ik morgen een foto.
Ik heb de haynes maar daar geraak ik niet veel wijzer van :/
ps1: knipperlichten werkten terug perfect na de reiniging
ps2: de hele wagen reed precies beter ? kan dat of zit't in mijn hoofd?
ps3: achterwiel van mijn fiets is intussen ook vervangen
onlangs verloor ik de werking van mijn richtingsaanwijzers, pinkers zoals we dat in Belgie zeggen.
Zekeringen een proper gemaakt, het kastje eruit om de plaatjes beter te kunnen reinigen en ik zag ergens 1 kabel los zitten( hoogst waarschijnlijk los gekomen bij het losschroeven van't kastje?)
het is een witte stekker waar 2 gele draden uitkomen, geen idee waarvan het is/was dus ik ging er vanuit dat 't gewoon ervoor al niet aangesloten was.
Toen ik vandaag vertrok zag ik dat het benzinemetertje en het lampje van de choke niet werkten, dashboardverlichting, knipperlichtenlampje ed werken wel.
Nu vraag ik me af of het zeker dat kabeltje is en waar het naartoe moet.
't gaat om een 1988 exemplaar met 956 motor (of hoeveel in de 900 was het ook al weer)
desnoods neem ik morgen een foto.
Ik heb de haynes maar daar geraak ik niet veel wijzer van :/
ps1: knipperlichten werkten terug perfect na de reiniging
ps2: de hele wagen reed precies beter ? kan dat of zit't in mijn hoofd?
ps3: achterwiel van mijn fiets is intussen ook vervangen
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: na werken aan zekeringkastje defect aan dashboard lamp/m
Dat ligt er maar net aan wat je zelf gedronken hebt...Roen schreef: ps2: de hele wagen reed precies beter ? kan dat of zit't in mijn hoofd?
ik moet morgen naar de tandarts voor een goede uitlijning en balancering inclusief iets eruit trekken dus denk ik niet dat ik morgen zin heb om in een R4 te kruipen om uit te vinden waar dat draadje aan moet dus deze laat ik aan een ander over. Mocht het niet lukken kijk ik over enkele dagen wel..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
heb je er nog een witte stekker zitten met een contactpunt bij zitten?
dan denk ik daar.
dan denk ik daar.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
kabeltje
@Roen
heb de haynes ook geraadpleegd voor de modellen na 1983 blz 306-308
Volgens mij heb je aan de beide connectoren (30 en 31) die aan dashboard gerommeld.
Aan de linker connector pin 2 (30) zit de massa die naar de choke gaat.
Het lampje van de choke krijgt de voeding uit het dashboard en wordt geschakeld naar de massa via de choke. Kabel aan de choke losnemen en aan de massa leggen (contact aan!). Lampje moet branden. Als dat niet zo is lampje kapot.
De benzinemeter zit aan connector 31 pin 6
De enige gele draad die ik zie is de voeding via zekering7/8. die daard komt van de lichtschakelaar pin 4
succes
vr gr Fons
ps. een kennis van me werkt bij microsoft en die stelde als oplossing voor dit probleem voor om alle ramen te sluiten en ze daarna weer een voor een weer te openen
heb de haynes ook geraadpleegd voor de modellen na 1983 blz 306-308
Volgens mij heb je aan de beide connectoren (30 en 31) die aan dashboard gerommeld.
Aan de linker connector pin 2 (30) zit de massa die naar de choke gaat.
Het lampje van de choke krijgt de voeding uit het dashboard en wordt geschakeld naar de massa via de choke. Kabel aan de choke losnemen en aan de massa leggen (contact aan!). Lampje moet branden. Als dat niet zo is lampje kapot.
De benzinemeter zit aan connector 31 pin 6
De enige gele draad die ik zie is de voeding via zekering7/8. die daard komt van de lichtschakelaar pin 4
succes
vr gr Fons
ps. een kennis van me werkt bij microsoft en die stelde als oplossing voor dit probleem voor om alle ramen te sluiten en ze daarna weer een voor een weer te openen
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: kabeltje
RVIER schreef:@Roen
ps. een kennis van me werkt bij microsoft en die stelde als oplossing voor dit probleem voor om alle ramen te sluiten en ze daarna weer een voor een weer te openen
jaja... snugger volk bij microsoft...
als die mensen zich nu bezig blijven houden met pc`s, doen wij dat met de (oude) auto`s...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
gefixt !
Dankzij de tips van Fons en samen met m'n pa het verder zitten uitpluizen en gezien dat't aan zekering 1 moet zijn. Dus waarschijnlijk toch dat kabeltje, maar waar juist...
even gekeken naar't kastje van't 4tje dat nog in reparatie staat en daar kwamen de kleurcodes wel overeen met de haynes.
de 4 van '88 heeft precies andere kleurcodes.
Dan maar op goed geluk gezet waar het op de andere 4 ook eentje zat met weliswaar een andere kleurcode en FLOEPS, de kerstboomlichtjes gingen aan
Dankzij de tips van Fons en samen met m'n pa het verder zitten uitpluizen en gezien dat't aan zekering 1 moet zijn. Dus waarschijnlijk toch dat kabeltje, maar waar juist...
even gekeken naar't kastje van't 4tje dat nog in reparatie staat en daar kwamen de kleurcodes wel overeen met de haynes.
de 4 van '88 heeft precies andere kleurcodes.
Dan maar op goed geluk gezet waar het op de andere 4 ook eentje zat met weliswaar een andere kleurcode en FLOEPS, de kerstboomlichtjes gingen aan
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hopelijk maak ik de verwaring niet groter: ik heb laatst wat gedoe gehad met zekeringen, nl rijdend in het donker op de A2 was plotsteling m'n dashboard verlichting weg. Mensen die inhaalden begonnen te toeteren, dus ik kijk wat er aan de buitenkant mis was: de achterlichten deden het ook niet. Rommelen aan de zekeringen, en ja hoor bij zekering 3 (derde van links) deden de dashboard verlichting en achterlichten het weer.
Thuisgekomen heb ik de onderste zekering 3 contacten geschuurd en ingevet.
Een paar weken zag ik dit euvel weer in een tunnel in Oostenrijk. Even aanraken was genoeg ter verhelping. Even later was ik ineens mijn knipperlichten kwijt. Stilgezet, rommelen aan zekering 1 en daar ging hij weer.
Ik ben nu op zoek naar een contactspray om deze ellende eens en voor altijd de wereld uit te helpen. Schuren en invetten heeft me nog niet helemaal uit de brand geholpen.
Thuisgekomen heb ik de onderste zekering 3 contacten geschuurd en ingevet.
Een paar weken zag ik dit euvel weer in een tunnel in Oostenrijk. Even aanraken was genoeg ter verhelping. Even later was ik ineens mijn knipperlichten kwijt. Stilgezet, rommelen aan zekering 1 en daar ging hij weer.
Ik ben nu op zoek naar een contactspray om deze ellende eens en voor altijd de wereld uit te helpen. Schuren en invetten heeft me nog niet helemaal uit de brand geholpen.
héhé jah, dat is altijd het eerste om naar te kijken hé, Ik had onlangs ruitenwissers die bleven staan ipv terug naar't beginpunt te keren.
Ik heb goeie resultaten gezien met koperblink (sidol) of andere soortgelijke opblink producten. Ik gebruikte dat altijd om collectors van (modelbouw) motoren te reinigen.
De zekeringen zelf misschien ook eens vervangen? Gewoon om eens 'vers' metaal te hebben ipv steeds de oxidatie te moeten afschuren.
Ik heb goeie resultaten gezien met koperblink (sidol) of andere soortgelijke opblink producten. Ik gebruikte dat altijd om collectors van (modelbouw) motoren te reinigen.
De zekeringen zelf misschien ook eens vervangen? Gewoon om eens 'vers' metaal te hebben ipv steeds de oxidatie te moeten afschuren.
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel
mmm volgens mij heeft elke r4 hier wel last van en zit dit probleem vooral in de klemkracht van die zekeringhouders. Zou die in de loop der jaren zo afnemen dat ze de zekering niet meer op hun plek houden? In dat geval heeft contactspray ook geen effect. Ik verbuig meestal die lipjes iets zodat ze weer meer klemmen, maar ik denk dat de hele kast vervangen voor een exemplaar met steekzekeringen het probleem past echt verhelpt.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik denk niet dat de klemkracht de kwaaie pier is, maar corrosievan het onderste contact van de zekering. Daar alles op deze aardkloot altijd naar beneden wil zakken gaat condens op den duur toch meer beneden dan boven zitten, en dan ben je eens de pineut. Contact van koper met een of ander ijzer van de zekering, doe daar water bij, de zuurstof krijg je gratis, en de elektrochemische cel is geboren. Aantasting en verlies van contactoppervlak heb je dan zo.
Als je vervolgens 1 slecht contact hebt ga je aan meerdere zekeringen morrelen, met gevolg dat je daar ook nog eens verslechtering van het contact krijgt...
Koperpoets en nieuwe zekeringen klinkt mij goed in de oren. En dan wat olie of vet om de boel water en zuurstofvrij te houden lijkt me het ideaal.
Als je vervolgens 1 slecht contact hebt ga je aan meerdere zekeringen morrelen, met gevolg dat je daar ook nog eens verslechtering van het contact krijgt...
Koperpoets en nieuwe zekeringen klinkt mij goed in de oren. En dan wat olie of vet om de boel water en zuurstofvrij te houden lijkt me het ideaal.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik smeer overal kopervet op en dus ook hier, al geloof ik niet dat het veel elektrische geleiding geeft en je dus wat dat betreft elke olie of vet kunt nemen. Het helpt niet om het contact te verbeteren (vandaar dat ik eigenlijk contactspray zoek, ik dacht dat dat in de elektronische wereld wel te krijgen moet zijn), maar om een goed contact te beschermen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Even op Internet gezocht, de teneur is dat je wel middeltjes hebt die het oxidehuidje weg halen, werkt even fijn, maar daarna corrodeert het vrolijk verder.
Men adviseert iha om contacten met polijstpapier schoon te maken, en dan met zuurvrije vaseline in te smeren om het vocht weg te houden. Klinkt niet onlogisch.
Men adviseert iha om contacten met polijstpapier schoon te maken, en dan met zuurvrije vaseline in te smeren om het vocht weg te houden. Klinkt niet onlogisch.
Re: @roen
beide opgelost door dat ene kabeltje aan de zekeringkast dat los was.RVIER schreef:waren beide problemen met een handeling opgelost? of was het choke probleem een separaat probleem?
vr gr Fons
(ook de lampjes van handrem, oliedruk en andere poespas werkten niet. Had ik achteraf pas door toen ze plots aanfloepten :p)
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel