Laadstroom lampje brand zachtjes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 11540Bericht Leo »

Ik heb een nieuwe (sloop) dynamo in m'n auto gezet, bij de oude waren de koolborstels door de koperbanen op het anker heengesleten.
Nu blijft het laadstroomlampje heel zachtjes branden en is ook bv. grootlicht in sterkte niet meer helemaal rustig.
De laadstroom is keurig 14.4V en alles werkt verder prima. Eerste gedachte was een vuil kontact of (weer) problemen met de koolborstels, maar na de dynamo uiteen te hebben genomen en weer teruggezet blijft het lampje zachtjes gloeien. Overdags zie je het niet eens.
Heeft iemand nog ideëen? Spanningsregelaar ondanks die nette 14.4V?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11541Bericht Goof »

lijkt me meer een lekstroompje, aardlus of statische energie die je lampje doet branden.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 12211Bericht Leo »

Laat ik dan toch ook even de oplossing melden:
De dynamo ging ook raar klinken. Het voorste lager bleek verrot en daardoor was ook het kontact met de koolborstels slecht waardoor het lampje aan ging.
Remedie: Ik heb het hele ding uit elkaar gehaalt en het lager van de oude dynamo erin gezet. 2 uurtjes werk. en alles werkt weer.
Groetjes..
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12245Bericht Ron »

Na zulke karweitjes kun je trots zijn op jezelf. Voelt goed hè?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 12250Bericht Goof »

vanavond ook nog een soortgelijke reparatei verricht, alleen ging het hier om een 25 en moest de diode uitgewisseld worden. Operatie geslaagd, maar wat krijg je der een ontzettend koude klauwen van.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 12262Bericht Leo »

Eerst dat ding er helemaal uithalen natuurlijk en rustig, warm, binnen verder.
Ik denk dat ik een dynamo inmiddels wel geblindoekt kan verwisselen. (misschien een idee voor een weekend)
En het is zééér bevredigend als de motor dan start en het laadlampje dooft zoals het hoort en alles draait rustig. Lekker!
Plaats reactie