Pagina 1 van 2
maximale daklast?
Geplaatst: wo feb 11, 2009 2:45 pm
door Dolf
Weet iemand wat de maximale (statische en dynamische) dakbelasting is van een R4 GTL? Ik kan er niets over vinden in mijn vraagbaak/werkplaats-handboek of op dit forum.
Groet,
Dolf
Geplaatst: wo feb 11, 2009 5:22 pm
door GijSsie
75kg
Geplaatst: wo feb 11, 2009 6:25 pm
door Roel van Pinxten
Gok je dat nou gewoon of heb je daar een bron van?
Geplaatst: wo feb 11, 2009 7:02 pm
door GijSsie
Ik dacht dat ik dat ooit eens gelezen heb. Voor moderne auto's is het ook zoiets, dus voor een 4 zal het niet meer zijn, eerder minder.
Geplaatst: wo feb 11, 2009 8:17 pm
door Mummelvrouw
heb ik ook gehoord. We wilden een dakkoffer kopen van 12 kg, dan nog de bagagedrager, mochten we 50 kg bagage meenemen, volgens Brezan
Geplaatst: wo feb 11, 2009 8:50 pm
door Dolf
Ok, hartelijk dank.
Maarrr..... is dit dynamische belasting (rijdend dus) of statische belasting (als je stilstaat)?
Ik wil namelijk een daktent bouwen zodat ik er straks mee kan kamperen zonder steeds een tent op te moeten zetten. Zo'n daktent (wil hem zelf gaan maken) weegt zo rond de 50 kg. Als ik er in ga liggen komt mijn eigen gewicht hier nog bij. Dan rijdt de auto echter niet. Zou het kunnen?
Persoonlijk vermoedt ik dat het geen probleem zal zijn als je maar genoeg steunoppervlakte hebt in de dakrand.
Ben benieuwd hoe anderen hier over denken en of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben?
Groet,
Dolf
Geplaatst: wo feb 11, 2009 8:56 pm
door GijSsie
op een gewone GTL? Ik denk dat je dan voor de grap eens die stijltjes door moet slijpen... dan zal je zien dat je het zootje niet te veel moet belasten.
Geplaatst: wo feb 11, 2009 9:10 pm
door Dirk R4Gendarmerie
Het lijkt mij ook sneller en makkelijker en vooral meer ruimte om een koepeltentje naast de auto te plaatsen?
Geplaatst: wo feb 11, 2009 9:57 pm
door R4F6GTX Automaat
Moet je niet te wild omdraaien in je slaap (of als je er met je vriendin in ligt te ehm... slapen)

je zou zeeziek kunnen worden.
Of maak je pootjes onderaan je 4tje?
Geplaatst: wo feb 11, 2009 10:07 pm
door Dolf
Zoiets, bedoel ik.
Op de foto kan het ook, dus wie weet lukt het mij ook.
Meerdere suggesties...?
Groet,
Dolf
Geplaatst: wo feb 11, 2009 10:47 pm
door Mark4GTL
denk nie dat het een echt probleem is
MITS het gewicht gelijk verdeeld is
op dak alleen kan 75kg
met nog extra steunen erbij op de grond zou die waarde hoger moeten zijn, kijk of je de bron van die foto kunt achterhalen en daar eens info inwinnen
denk sowieso dat een versteviging in het dak (tussen de 2 B-stijlen) geen kwaad kan
Geplaatst: wo feb 11, 2009 11:24 pm
door ap
Die foto komt bij mij weg,
en de tent op de foto is ook veel op een trabbi gebruikt dus misschien dat een trabbiclub uitsluitsel kan geven over dit soort tenten.
Ps deze tent werd door 2 personen bewoond.
Daklast
Geplaatst: zo feb 15, 2009 10:59 pm
door RVIER
Volgens mij kun je en R4 op de kop leggen--> statische daklast 689 kg.
De maximale toelaatbare dynamische last wordt voornamelijk bepaald door de afname van de bocht stabiiteit. (en natuurlijk de bevestiging)
vr gr Fons
Geplaatst: zo feb 15, 2009 11:58 pm
door Roen
wtf, wat is er nog mis met die 4 buiten het feit dat hij geen voorbumper heeft?
Voor de rest, zeer cool zicht maar een tent op de grond lijkt mij toch handiger

Geplaatst: ma feb 16, 2009 12:52 am
door ap
de duitse kentekenplaat???