optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
@willem,
Het oorspronkelijke probleem is een te arm mengsel.
Hans schrijft dat het paradoxaal klinkt maar dat je een grotere sproeier nodig hebt om zuiniger te rijden (de verklaring is dat de kwaliteit van de verbranding omhoog gaat).
Met een grotere sproeier wordt het mengsel rijker. Dat is het zelfde als de orginele sproeier met minder lucht.
Ik heb al een ring gemaakt en morgen zal de praktijkproef uitwijzen of de drivability toeneemt. Over het verbruik kan ik dan nog geen uitspraken doen
vr gr Fons
Het oorspronkelijke probleem is een te arm mengsel.
Hans schrijft dat het paradoxaal klinkt maar dat je een grotere sproeier nodig hebt om zuiniger te rijden (de verklaring is dat de kwaliteit van de verbranding omhoog gaat).
Met een grotere sproeier wordt het mengsel rijker. Dat is het zelfde als de orginele sproeier met minder lucht.
Ik heb al een ring gemaakt en morgen zal de praktijkproef uitwijzen of de drivability toeneemt. Over het verbruik kan ik dan nog geen uitspraken doen
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
sproeier/luchtinlaat
hallo R4-ers
Er worden misschien een paar dingen door elkaar gehaald.
Het is logisch dat als je de lucht iets beperkt dat de motor rijker gaat lopen.
Maar wat we willen is zo veel mogelijk (koude) lucht in de motor met de juiste sproeier geeft dat het meeste vermogen! Dat willen we!! Als de motor optimaal is afgesteld zowel mengsel en ontsteking verbruikt hij minder bij de zelfde snelheid. lang verhaal kort: rendementsverbetering is de sleutel
Dus niet de luchttoevoer beperken dat kost brandstof!!!! jij loopt toch ook niet graag hard als je door een rietje je adem moet krijgen !
Voor de 956cc weten wij de sproeiermaat voor de 850 en 1100 (nog) niet wil dat wel onderzoeken dus twee vrijwilligers gevraagd.
mvrgr hans
Er worden misschien een paar dingen door elkaar gehaald.
Het is logisch dat als je de lucht iets beperkt dat de motor rijker gaat lopen.
Maar wat we willen is zo veel mogelijk (koude) lucht in de motor met de juiste sproeier geeft dat het meeste vermogen! Dat willen we!! Als de motor optimaal is afgesteld zowel mengsel en ontsteking verbruikt hij minder bij de zelfde snelheid. lang verhaal kort: rendementsverbetering is de sleutel
Dus niet de luchttoevoer beperken dat kost brandstof!!!! jij loopt toch ook niet graag hard als je door een rietje je adem moet krijgen !
Voor de 956cc weten wij de sproeiermaat voor de 850 en 1100 (nog) niet wil dat wel onderzoeken dus twee vrijwilligers gevraagd.
mvrgr hans
hans
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
sproeiers
nog even een opmerking als we weten welke sproeiers we nodig hebben kan ik een aantal laten aanmaken, maken we er een R4-clubartikel van ideetje??
hans
hans
hans
@ hans,
Ik haal niet zoveel door elkaar hoor. Het ging even om het principe om de drivability onderin te verbeteren door op een andere wijze het mengsel ter verrijken. Ik heb het effect daarvan bovenin ook genoemd.
Zal eens kijken wat het effect is van een ring van 0.5 mm.
Uiteraard blijft de vergrote sproeier de oplossing voor drivability en max performance. Mogelijk kom je dan met een R4 (1100) met een beetje bijchoken (bij niet teveel wind) over de 150Km/h.
vr gr Fons
Ik haal niet zoveel door elkaar hoor. Het ging even om het principe om de drivability onderin te verbeteren door op een andere wijze het mengsel ter verrijken. Ik heb het effect daarvan bovenin ook genoemd.
Zoals voorspeld is er een merkbaar effect van een ring van 1 mm dikte in de luchtinlaat. Hij rijdt in de stad een stuk soepeler en de ontsteking kan nu nog wat vroeger. Hij wordt bij lagere snelheid ook niet echt gesmoord want dat doe de gasklep wel. Vanaf 80km/h krijgt hij het wel moeilijker, dan is de gasklep niet meer maatgevend maar de doorrlaat van de inlaat.Het zal wel duidelijk zijn dat we met deze methode een stukje aan de bovenkant van de performance enveloppe kwijt raken
Zal eens kijken wat het effect is van een ring van 0.5 mm.
Uiteraard blijft de vergrote sproeier de oplossing voor drivability en max performance. Mogelijk kom je dan met een R4 (1100) met een beetje bijchoken (bij niet teveel wind) over de 150Km/h.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Hallo Fons
Als je de hoofdsproeier vergroot wordt het mengsel over het hele gebied rijker, echter de stationaire sproeier doet ook nog mee tot ongeveer 2000 toeren. Deze werkt in combinatie met de stationaire regelschroef en stelt men in met de 4 gastester.
Waar de motor vrolijk van wordt dus meer trekkracht is de ontsteking vroeger zetten maar dan is het gevaar dat hij te vroeg komt te staan bij hogere toerentallen.
Vandaar een ontsteking met een ideale vervroegingscurve voor betreffende motor maar daar wordt aan gewerkt!!
hans
Als je de hoofdsproeier vergroot wordt het mengsel over het hele gebied rijker, echter de stationaire sproeier doet ook nog mee tot ongeveer 2000 toeren. Deze werkt in combinatie met de stationaire regelschroef en stelt men in met de 4 gastester.
Waar de motor vrolijk van wordt dus meer trekkracht is de ontsteking vroeger zetten maar dan is het gevaar dat hij te vroeg komt te staan bij hogere toerentallen.
Vandaar een ontsteking met een ideale vervroegingscurve voor betreffende motor maar daar wordt aan gewerkt!!
hans
hans
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Ik zit al de hele tijd ontzettend geïnteresseerd mee te lezen. Ik begrijp niet alles maar al doende (lezende) leert men!
Elke modificatie die de R4 motor beter doet lopen heeft mijn interesse!
Dus gelijk met wat jullie komen aandraven, ik sta ook op de wachtlijst
Zo'n rollentest lijkt me ook enorm 'cool' en dat zou ik indien je zo'n clubdag zou organiseren graag mijn R4tje laten ondergaan!
Nog veel succes met het verdere onderzoek en keep up the good work!
Elke modificatie die de R4 motor beter doet lopen heeft mijn interesse!
Dus gelijk met wat jullie komen aandraven, ik sta ook op de wachtlijst
Zo'n rollentest lijkt me ook enorm 'cool' en dat zou ik indien je zo'n clubdag zou organiseren graag mijn R4tje laten ondergaan!
Nog veel succes met het verdere onderzoek en keep up the good work!
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel
sproeier ruimen
Heren,
Ik heb de bestaande sproeier van de GTL, Zenith 28Fcarb, (91A) geruimd met een stifje met een snijkantje van 0,9 mm. Het gat is nu enkele honderdsten groter geworden. Eigenlijk hoeft allen maar de bovendeksel van de carburateur af. Je kunt dat door de meng/stijgbuis ruimen.
Resultaat is goed merkbaar. Ook de onsteking nog wat graden naar voren gezet (Pingelt natuurlijk net niet).
Het lijkt wel een high performance car hij neemt goed overbij lage toerentallen, waarvoor ik eerst de choke nodig had. Hij ging ook weer vlot over de 100. Daarna is de accelleratie wat minder maar dat is bekend.
vr gr Fons
ps1. Het is mijn niet helemaal duidelijk wat de maatschaal voor de sproeiers is. Het nummer is kennelijk niet de diameter in honderdsten mm.
Het gat in een sproeier 91A is bijvoorbeld kleiner dan 90/100mm.
ps2 ben benieuwd hoe het uitpakt met het verbruik.
Ik heb de bestaande sproeier van de GTL, Zenith 28Fcarb, (91A) geruimd met een stifje met een snijkantje van 0,9 mm. Het gat is nu enkele honderdsten groter geworden. Eigenlijk hoeft allen maar de bovendeksel van de carburateur af. Je kunt dat door de meng/stijgbuis ruimen.
Resultaat is goed merkbaar. Ook de onsteking nog wat graden naar voren gezet (Pingelt natuurlijk net niet).
Het lijkt wel een high performance car hij neemt goed overbij lage toerentallen, waarvoor ik eerst de choke nodig had. Hij ging ook weer vlot over de 100. Daarna is de accelleratie wat minder maar dat is bekend.
vr gr Fons
ps1. Het is mijn niet helemaal duidelijk wat de maatschaal voor de sproeiers is. Het nummer is kennelijk niet de diameter in honderdsten mm.
Het gat in een sproeier 91A is bijvoorbeld kleiner dan 90/100mm.
ps2 ben benieuwd hoe het uitpakt met het verbruik.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
sproeiermaten
Hallo Fons
Leuk te lezen dat je R4 al beter loopt na vergroten van de sproeier je ziet dat het helpt over het hele gebied!! Maar als hij boven de 100 niet verbeterd is de sproeier nog (iets ) te klein .
Pas je wel op met de ontsteking soms hoor je niet het pingelen bij hoge toerentallen!! Normaal als je een voorontsteking bij 1000 toeren hebt (met de vacuumslang eraf) van 12 graden trekt hij optimaal
MAAR...........
dan staat de onsteking (met de vacuumslang aangesloten) bij hogere toeren te vroeg met gevolg (slecht hoorbare) pingelen.
Wat betreft verbruik heb overlegd met de ontstekingbouwer een super ontsteking te bouwen voor onze R4's met een vacuumaansluiting waarmee de gasklepstand is te bepalen.
Bij rustig rijden (gasklep bijna dicht) vervroegd de ontsteking iets extra met het gevolg lager verbruik.
Binnenkort is ie klaar houd alle R4-ers op de hoogte van de vorderingen!
mvrgr hans
Leuk te lezen dat je R4 al beter loopt na vergroten van de sproeier je ziet dat het helpt over het hele gebied!! Maar als hij boven de 100 niet verbeterd is de sproeier nog (iets ) te klein .
Pas je wel op met de ontsteking soms hoor je niet het pingelen bij hoge toerentallen!! Normaal als je een voorontsteking bij 1000 toeren hebt (met de vacuumslang eraf) van 12 graden trekt hij optimaal
MAAR...........
dan staat de onsteking (met de vacuumslang aangesloten) bij hogere toeren te vroeg met gevolg (slecht hoorbare) pingelen.
Wat betreft verbruik heb overlegd met de ontstekingbouwer een super ontsteking te bouwen voor onze R4's met een vacuumaansluiting waarmee de gasklepstand is te bepalen.
Bij rustig rijden (gasklep bijna dicht) vervroegd de ontsteking iets extra met het gevolg lager verbruik.
Binnenkort is ie klaar houd alle R4-ers op de hoogte van de vorderingen!
mvrgr hans
hans
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
sproeiermaten
O ja was vergeten nog uit te leggen hoe het zit met sproeiermaten
Normaal is het zo dat de meeste carburateurfabrikanten het volgende systeem hanteren:
Een sproeier 100 heeft een gat van 1 mm
een sproeier 200 heeft een gat van 2 mm
Dus ga je van sproeier 88 naar 95 in de R4 van mijn vriendin haar 956 cc dan gaat het gat van 0,88 mm naar 0,95 mm.
Onder de 100 worden sproeiers geleverd met stappen van 2
Boven de honderd zijn de stappen 5
Er zitten meerdere sproeiers in een carburateur bij ongeveer 2500 toeren
"stopt" de stationaire sproeier en is de hoofdsproeier het over.
Het is een kunst om het juiste samenspel te vinden tussen de beide sproeiers.
mvrgr hans
Normaal is het zo dat de meeste carburateurfabrikanten het volgende systeem hanteren:
Een sproeier 100 heeft een gat van 1 mm
een sproeier 200 heeft een gat van 2 mm
Dus ga je van sproeier 88 naar 95 in de R4 van mijn vriendin haar 956 cc dan gaat het gat van 0,88 mm naar 0,95 mm.
Onder de 100 worden sproeiers geleverd met stappen van 2
Boven de honderd zijn de stappen 5
Er zitten meerdere sproeiers in een carburateur bij ongeveer 2500 toeren
"stopt" de stationaire sproeier en is de hoofdsproeier het over.
Het is een kunst om het juiste samenspel te vinden tussen de beide sproeiers.
mvrgr hans
hans
sproeiermaten
Hans,
ik begrijp wat je schrijft en ik dacht ook dat het nummer de doorlaat in 100-sten mm is. Toch is dat kennelijk niet zo.
in de GTL carb zit een hoofdsproeier gestempeld als 91A. De diameter blijkt kleiner te zijn dan 0,90 mm.
Wie weet wat dit betekent??
vr gr Fons
ik begrijp wat je schrijft en ik dacht ook dat het nummer de doorlaat in 100-sten mm is. Toch is dat kennelijk niet zo.
in de GTL carb zit een hoofdsproeier gestempeld als 91A. De diameter blijkt kleiner te zijn dan 0,90 mm.
Wie weet wat dit betekent??
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: sproeiermaten
Ik dacht altijd dat pingelen het gevolg was van zelfdetonatie op meerdere plekken tegelijk die optreedt bij hoge druk. Remedie: zet de ontsteking vroeger, dan steek je het vuurtje rustig aan en brandt het gecontroleerd verder.hans vooijs schreef: MAAR...........
dan staat de onsteking (met de vacuumslang aangesloten) bij hogere toeren te vroeg met gevolg (slecht hoorbare) pingelen...
Maar hier denk je blijkbaar precies andersom: hoe vroeger de ontsteking, hoe eerder pingelen. Ik zou denken: hoe vroeger de ontsteking, hoe minder pingelen, maar te vroeg ontsteken geeft je een te vroege klap op de zuiger waardoor hij achteruit gaat lopen, en dat zal ook wel een naar geluid maken...
Waar denk ik verkeerd?