optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Dag Jan,
Tot welke maat heb je je sproeier opgeboord/geruimd?
Ik heb namelijk in dit topic gelezen dat mensen hun sproeier vergrootte naar 0.9 mm en 1.00 mm.
En nog een algemene vraag aan iedereen,
Momenteel rij ik nog braaf op de voorgeschreven euro 98 rond (GTL), maar aangezien dit niet overal te verkrijgen is en omdat euro 95 goedkoper is zou ik graag naar euro 95 toe willen. Nu vertelde Hans Vooijs in dit topic dat je de ontsteking iets kon vervroegen/later kon zetten waardoor een motor die oorspronkelijk op euro 98 loopt zonder problemen op euro 95 kan lopen. Nu weet ik dat hier al pagina's vol op dit forum staan over euro 98 en euro 95, maar mijn vraag is eigenlijk of er al mensen zijn die dit hebben geprobeerd.
Oftewel, zijn er mensen die hun r4 op euro 95 laten lopen terwijl deze eigenlijk op euro 98 behoorde te lopen en waarbij zij hun ontstekingtijdstip destijds moesten aanpassen omdat de motor anders niet goed liep?
Met vriendelijke groet,
Dolf
Tot welke maat heb je je sproeier opgeboord/geruimd?
Ik heb namelijk in dit topic gelezen dat mensen hun sproeier vergrootte naar 0.9 mm en 1.00 mm.
En nog een algemene vraag aan iedereen,
Momenteel rij ik nog braaf op de voorgeschreven euro 98 rond (GTL), maar aangezien dit niet overal te verkrijgen is en omdat euro 95 goedkoper is zou ik graag naar euro 95 toe willen. Nu vertelde Hans Vooijs in dit topic dat je de ontsteking iets kon vervroegen/later kon zetten waardoor een motor die oorspronkelijk op euro 98 loopt zonder problemen op euro 95 kan lopen. Nu weet ik dat hier al pagina's vol op dit forum staan over euro 98 en euro 95, maar mijn vraag is eigenlijk of er al mensen zijn die dit hebben geprobeerd.
Oftewel, zijn er mensen die hun r4 op euro 95 laten lopen terwijl deze eigenlijk op euro 98 behoorde te lopen en waarbij zij hun ontstekingtijdstip destijds moesten aanpassen omdat de motor anders niet goed liep?
Met vriendelijke groet,
Dolf
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Ik denk dat je tot de catagorie fijnproevers moet horen om het verschil te merken tussen 98 en 95. Probeer het maar eens, kan geen enkel kwaad.
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Ik rij alleen maar op 95 en heb nooit problemen gehad.
Heb een 800 motor uit 1974 !!!
Heb een 800 motor uit 1974 !!!
Ik word betaald om gek te zijn
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Zit je die arme gtl rijders weer optenaaienhans4 schreef:Ik rij alleen maar op 95 en heb nooit problemen gehad.
Heb een 800 motor uit 1974 !!!
>> Doe mij maar een DAF <<
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Sproeiers
Renault 4 gtl - F6
Motor nummer 688 of c1e
Zenith 28 if
Carb nummer v05078(a)(p) (GTL only)
Hoofdsproeier 91a
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 110
ontluchtingsklep 125
Carb nummer v05902 (GTL only)
Hoofdsproeier 91a
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 110
ontluchtingsklep 125
Carb nummer v05082 (gtl en F6)
Hoofdsproeier 91a
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 110
ontluchtingsklep 125
Carb nummer v05073A(c) (F6 only)
Hoofdsproeier 91
Stationairsproeier 45
Remluchtsproeier 70
ontluchtingsklep 70
Carb nummer v05083 (F6 only)
Hoofdsproeier 91
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 90
ontluchtingsklep 100
Solex 32 SE1A
Hoofdsproeier 115
Stationairsproeier 40
Remluchtsproeier 145
ontluchtingsklep geen info
Acceleratiepomp
sproeier 35
Bij de solex luchtinlaat van 22 mm i.p.v. 20 mm
Renault 4 L/Tl/f4 845 cc
Motor Nummer 8oo
Solex 32 SE1A-4
Luchtinlaat 22 mm
Hoofdsproeier 117,5
Stationairsproeier 45
Remluchtsproeier 150n4
ontluchtingsklep geen info
Zenith 32 if7
Luchtinlaat 23 mm
Hoofdsproeier 117
Stationairsproeier 48
Remluchtsproeier geen info
De voorontsteking van de gtl is 5 - 7 graden voor BDP (= 9 to 11 mm)
De voorontsteking van de F6 is 2 - 4 graden voor BDP
De voorontsteking van de L/TL/F4 is 5 - 7 graden voor BDP (motor serie 800)
(BEHALVE bij een ontsteking met nr R252)
dan 1 graad voor tot 1 graad na.
Motor nummer 688 of c1e
Zenith 28 if
Carb nummer v05078(a)(p) (GTL only)
Hoofdsproeier 91a
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 110
ontluchtingsklep 125
Carb nummer v05902 (GTL only)
Hoofdsproeier 91a
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 110
ontluchtingsklep 125
Carb nummer v05082 (gtl en F6)
Hoofdsproeier 91a
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 110
ontluchtingsklep 125
Carb nummer v05073A(c) (F6 only)
Hoofdsproeier 91
Stationairsproeier 45
Remluchtsproeier 70
ontluchtingsklep 70
Carb nummer v05083 (F6 only)
Hoofdsproeier 91
Stationairsproeier 35
Remluchtsproeier 90
ontluchtingsklep 100
Solex 32 SE1A
Hoofdsproeier 115
Stationairsproeier 40
Remluchtsproeier 145
ontluchtingsklep geen info
Acceleratiepomp
sproeier 35
Bij de solex luchtinlaat van 22 mm i.p.v. 20 mm
Renault 4 L/Tl/f4 845 cc
Motor Nummer 8oo
Solex 32 SE1A-4
Luchtinlaat 22 mm
Hoofdsproeier 117,5
Stationairsproeier 45
Remluchtsproeier 150n4
ontluchtingsklep geen info
Zenith 32 if7
Luchtinlaat 23 mm
Hoofdsproeier 117
Stationairsproeier 48
Remluchtsproeier geen info
De voorontsteking van de gtl is 5 - 7 graden voor BDP (= 9 to 11 mm)
De voorontsteking van de F6 is 2 - 4 graden voor BDP
De voorontsteking van de L/TL/F4 is 5 - 7 graden voor BDP (motor serie 800)
(BEHALVE bij een ontsteking met nr R252)
dan 1 graad voor tot 1 graad na.
>> Doe mij maar een DAF <<
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
hoi Dolf,ik heb er een boortje van 1 mm erdoorheen gedaan(voorzichtig met de hand gedaan)ook ik tank €95, ik heb de ontsteking op het gehoor(!) afgesteld bij ongveer halflast van het motortoerental.ik kan nu gewoon volwaardig met het verkeer mee!!het verbruik was eerst ong. 1;16,na de sproeier operatie nog niet gemeten,ik verwacht dat dat niet veel anders is. dat maak ik nog wel bekent!!
niet geschoten is altijd mis!
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Hartelijk dank Jan,
Ik denk dat ik binnenkort ook de overstap gaan maken, het is namelijk wel iets makkelijker om op 95 rond te rijden, helemaal in het buitenland lijkt mij.
Ik hoor graag je brandstofverbruik!
Dolf
Ik denk dat ik binnenkort ook de overstap gaan maken, het is namelijk wel iets makkelijker om op 95 rond te rijden, helemaal in het buitenland lijkt mij.
Ik hoor graag je brandstofverbruik!
Dolf
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
heren,
ik heb de sproeier ook geruimd naar een grotere maat. max een of twee tiende. Kan alleen even mijn ruimer niet terugvinden zodat ik de maat schuldig moet blijven.
Je kunt controleren of hij te arm loopt door een ring van 1mm plaat in de carburateur te plaatsen. Je verkleint dan de luchtdoorlaat. Als hij daarna beter trekt en overneemt is de sproeier te klein.
Ik rijd al heel lang op euro 95 en heb in het begin nog wel eens loodvervanger toegevoegd. Doe dat nu ook niet meer.
Ontsteking (Vellemankit) heb ik zo afgesteld dat hij net niet terugslaat bij het starten. Dus afstellen todat hij bij het startten net bokt en dan enkele graden later zetten.
vr gr Fons
ik heb de sproeier ook geruimd naar een grotere maat. max een of twee tiende. Kan alleen even mijn ruimer niet terugvinden zodat ik de maat schuldig moet blijven.
Je kunt controleren of hij te arm loopt door een ring van 1mm plaat in de carburateur te plaatsen. Je verkleint dan de luchtdoorlaat. Als hij daarna beter trekt en overneemt is de sproeier te klein.
Ik rijd al heel lang op euro 95 en heb in het begin nog wel eens loodvervanger toegevoegd. Doe dat nu ook niet meer.
Ontsteking (Vellemankit) heb ik zo afgesteld dat hij net niet terugslaat bij het starten. Dus afstellen todat hij bij het startten net bokt en dan enkele graden later zetten.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
fons,zo heb ik hem ook afgesteld,hij bokt net niet(soms wel!) tijdens starten,pas geleden een keer vol gas gereden,ik schrok me rot!!begint ineens te bokken en te rammelen!! en dat bij 120km/uur! ik denk de ontsteking toch iets te vroeg. Als je een temp.meter in de auto hebt kun je het ook wel zien volgens mij.Alleen zijn er weinig betrouwbare meters te koop! heb jij een tip? gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Dag Jan,
wat voor ontsteking heb je ? (orgineel of velleman?)
Lijkt erop dat je hem nog te vroeg hebt staan. Gewoon enkele graden later zetten.
Hij moet goed trekken en >120 rijden zonder te pingelen
Je moet even nakijken of de ontsteking goed vervroegd (vacuum vervroeging en centrifugaalvervroeging) even drupje olie op het viltje onder de verdeler!
Ik meet geen temperatuur, je moet gewoon de verwarming aanzetten:-) , zorgen dat de ventilatorlagers gesmeerd zijn en er voldoende antivries in de vloeistof zit. Het kookpunt gaat dan omhoog en je hebt nergens last van.
wat voor ontsteking heb je ? (orgineel of velleman?)
Lijkt erop dat je hem nog te vroeg hebt staan. Gewoon enkele graden later zetten.
Hij moet goed trekken en >120 rijden zonder te pingelen
Je moet even nakijken of de ontsteking goed vervroegd (vacuum vervroeging en centrifugaalvervroeging) even drupje olie op het viltje onder de verdeler!
Ik meet geen temperatuur, je moet gewoon de verwarming aanzetten:-) , zorgen dat de ventilatorlagers gesmeerd zijn en er voldoende antivries in de vloeistof zit. Het kookpunt gaat dan omhoog en je hebt nergens last van.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Hallo Rvier
Kan je toelichten waarom je de verwarming aan moet zetten ??
En waarom of waardoor gaat het kookpunt omhoog ?
Rodeo
Kan je toelichten waarom je de verwarming aan moet zetten ??
En waarom of waardoor gaat het kookpunt omhoog ?
Rodeo
>> Doe mij maar een DAF <<
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
ach zal ik ff... als je de verwarming aanzet koel je de motor xtra, het is een radiatortje maar dat wist je al...Ik ben zo wel eens midden in de zomer naar portugal gereden, dat was best warm, en toen heb ik bij terugkomst toch maar een nieuwe radiateur gemonteerd... waarom of waardoor gaat het kookpunt omhoog eh ja 2 redenen waardoor dat kan maar de reden die hier bedoelt wordt is dat koelvloeistof (anti-vries, dat zit er meestal bij) de bevriezings temperatuur verlaagt door middel van ion-en die de moleculen beter bij elkaar houden, en water zet uit in vaste vorm (uitzondering, alle anderen stoffen krimpen)... net als bij overgang naar gas vorm, dus inderdaad, anti-vries is anti-kook, scheelt bij gelijk druk (da's de andere variabele) ong. 5 graden celsius... net als keuken zout, maar daar gaat ie zo van roesten...Rodeo-6 schreef:Hallo Rvier
Kan je toelichten waarom je de verwarming aan moet zetten ??
En waarom of waardoor gaat het kookpunt omhoog ?
Rodeo
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
@rodeo-6Rodeo-6 schreef:
Hallo Rvier
Kan je toelichten waarom je de verwarming aan moet zetten ??
En waarom of waardoor gaat het kookpunt omhoog ?
Rodeo
1. omdat de verwarming in het korte koelcircuit zit (voor de thermostaat) is de binnen verwarming een goed indikator van de motor temperatuur
2. Veel antivries leidt niet alleen tot vriespuntverlaging maar ook tot kookpuntverhoging van de koelvloeistof, Water bevriest dus bij een lagere temperatuur, maar kookt ook pas bij een hogere temperatuur bij admosferische druk. In combinatie met het gesloten koelsysteem gaat de vloeistof dus pas later koken.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re:
dat schijnt er standaard al in te zitten ???brecht schreef:Het verbaasd me trouwens dat er bijna niet gereageerd wordt op het verhaal over aceton bijmengen.
En wat eigenlijk niet kan
vlampunt van aceton is -19°C
van benzine tussen de 21 °C en de 55 °C
van ethanol echter 21 °C
(dat kan er dus wel bij, ethanol, maar mischien bestaat er wel een bindmiddel voor benzine en aceton))
Laatst gewijzigd door Rodeo-6 op ma dec 14, 2009 12:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
>> Doe mij maar een DAF <<
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Hoi fons & tweety
dank voor de antwoorden, maar ik zit na 7 pagina's lezen nog wel met een aantal vragen.
Waar is hans vooijs gebleven ?
Hans schrijft in z'n eerste bericht "bleek dat de auto te arm stond eenvoudig gezegd te weinig benzine te veel lucht",
>>>>>>>>dan draai je toch gewoon je stationair benzine schroef verder open ?????
of zie ik dat verkeerd ????
Als ik het allemaal goed begrepen heb gaat het om 2 dingen die verband hebben met elkaar hebben
1 - carburator (sproeier) aanpassen
2 - ontsteking aanpassen (minder voorontsteking)
Is er al iemand op de rollenbank geweest om de optimalisatie te testen.
Heeft iemand na modificatie z'n wagentje deze ook aan de co-meter gehangen, en wat was het resultaat ?
groet rodeo
dank voor de antwoorden, maar ik zit na 7 pagina's lezen nog wel met een aantal vragen.
Waar is hans vooijs gebleven ?
Hans schrijft in z'n eerste bericht "bleek dat de auto te arm stond eenvoudig gezegd te weinig benzine te veel lucht",
>>>>>>>>dan draai je toch gewoon je stationair benzine schroef verder open ?????
of zie ik dat verkeerd ????
Als ik het allemaal goed begrepen heb gaat het om 2 dingen die verband hebben met elkaar hebben
1 - carburator (sproeier) aanpassen
2 - ontsteking aanpassen (minder voorontsteking)
Is er al iemand op de rollenbank geweest om de optimalisatie te testen.
Heeft iemand na modificatie z'n wagentje deze ook aan de co-meter gehangen, en wat was het resultaat ?
groet rodeo
>> Doe mij maar een DAF <<