Pagina 1 van 1
Driewegkat voor carburateurauto's
Geplaatst: do jan 15, 2009 12:54 am
door lipjepop
Van AMT.nl
Wellicht interessant voor iemand.
Driewegkat voor carburateurauto’s
donderdag 21 augustus 2008
Een Renault 4 of Citroën 2CV met driewegkat? Onmogelijk, die auto’s hebben immers een carburateur in plaats van een benzine-injectiesysteem. “Toch kan hetâ€
Geplaatst: do jan 15, 2009 10:18 am
door Willem de Zwijger
Dit hangt al een tijdje in de lucht, franzose zei deze zomer dat de R4 uitvoering eraan kwam, het wachten is op de eerste nederlander die zich hieraan waagt...
Geplaatst: do jan 15, 2009 2:07 pm
door ronny
Geplaatst: do jan 15, 2009 2:58 pm
door Willem de Zwijger
Daar zit een heel uitgebreide handleiding bij, dus....
Geplaatst: do jan 15, 2009 9:04 pm
door Mark4GTL
er staat mij ook ergens iets mij van een katalysator voor de R4
was die ook niet bij de franzose?
was ook bedoelt voor die Duitse Umweltstickersgevallen.
edit:zie de katalysator er nu ook staan
was weer es te snel...
Geplaatst: do jan 15, 2009 9:05 pm
door GijSsie
ehm bijna 900 eu... daar koop je een 4tje voor

systeem Franzose
Geplaatst: zo jan 25, 2009 11:24 am
door hans vooijs
Leuk systeem maar ook gevaarlijk de R4 motor is NIET geschikt om op lambda 1 te lopen dat vindt ie niet fijn de klepzittingen slaan in en grote kans op een gat in de zuiger als je langdurig vol gas rijdt.
Het proces wordt zogenaamd geregeld via de lambdasonde in de uitlaat maar dat is niet genoeg! Als je vol gas naar parijs zou rijden is de motor in belgie al kapot.
Vind het helemaal niets het kan wel maar dat vereist wat meer aanpassingen dan dat de Franzose doet geloven
mvrgr hans
Geplaatst: zo jan 25, 2009 3:08 pm
door Willem de Zwijger
Ik ben heel benieuwd wat voor extra aanpassingen je in gedachten hebt. Je denkt dat de verbranding te heet wordt?
Deze installatie is wel door TUV gekeurd, zou daar niet iets van een lange duur volgas test inzitten? En we kunnen de Franzose natuurlijk vragen of hij al ervaringen heeft hoe dit in de praktijk bevalt...
systeem fransoze
Geplaatst: vr jan 30, 2009 12:03 am
door hans vooijs
Heb mij vandaag verder verdiept in het systeem, in deellast kan het niet zo kwaad als de motor op lambda 1 loopt maar 1 ding is zeker hij vindt het niet fijn!
Bij vollast staat de valseluchtklep dicht dus de normale situatie was een voorbarige conclusie dat hij kapot loopt bij volgas dat gebeurd alleen maar als hij daar ook op lambda 1 loopt.
Volgens mij keurt de TUV deze set op veiligheid niet op de werking ik denk dat het een moeilijk verhaal blijft 900 euro ex inbouw.
Inbouw moet gebeuren bij vakgarage............ kosten??
Als iemand toch zo'n systeem inbouwd neem dan contact met mij op maak een gratis test op de rollenbank.
mvrgr. hans
Geplaatst: za jan 31, 2009 12:35 am
door Willem de Zwijger
Nee, TUV keurde wel degelijk op werking, want het gaat erom dat onze buurtjes een Euro1 goedkeuring op hun paperassen krijgen waardoor ze de binnensteden weer inmogen.
Ik heb die jongens al gevraagd of dit ook op de 1400 komt, dan zou ik het direct op mijn eigen auto geprobeerd hebben. Zij zeggen dat dat niet gaat. Mijn vriendin wil haar GTL niet aan dit soort nieuwlichterij wagen.
Als je die handleiding leest is nauwelijks ingewikkelder dan een Conrad cruise control, die vakgarage hoeft denk ik niet per se.
Wat wel een punt is is natuurlijk hoe dit precies met de Nederlandse papierwinkel gaat. Gaat Nederland ook de Euro norm op het kentekenbewijs zetten, en zo ja, neemt de RDW dan de typegoedkeuring van TUV over, of moet er dik betaald worden voor een keuring.
kat R4
Geplaatst: za jan 31, 2009 11:15 am
door hans vooijs
Hallo Willem
Mag jij ook niet meer aan jou vriendin haar R4 zitten, nou troost je mijn vriendin haar R4 rijdt nu zo fijn dat ze zegt "met je poten er vanaf blijven!!"
Even terug naar systeem Fransoze eigenlijk is het systeem een wasse neus geloof me heb 15 jaar geleden een ongeregelde kat ontwikkeld voor de squadra bianca dat was een raceklasse van alfa. carburateur en katalysator is een slecht huwelijk.
na 2 wedstrijden kwam de kat naar buiten aan stukken.
Misschien negatief gedacht maar 900 euro uitgeven voor alleen maar iets schonere lucht.
Als we de verbranding optimaal maken dmv ontsteking en mengsel is hij denk ik net zo schoon als een kat-R4.
mvrgr hans
Geplaatst: za jan 31, 2009 5:07 pm
door Willem de Zwijger
Hans, de grap van de Franzose is dat hij gedacht heeft: met een carburateur kun je onmogelijk de uitlaatgassamenstelling snel regelen (daarvoor moet je injectie hebben ipv een carb), dus doen we het via de lucht, en maken we een valse lucht inlaat die we netjes kunnen regelen dmv een regelklep.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een ongeregelde kat achter een carburateur kapot gaat omdat er behoorlijk wat onverbrand mensgel in de kat terecht komt waardoor hij kapot gaat door oververhitting, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat hij achter een goed (snel) luchtgeregeld systeem heel blijft. De franzose geeft er 2 jaar of 80.000 km garantie op, dus die jongens zijn echt zeker van hun zaak.
fransoze kat (franse poes?)
Geplaatst: za jan 31, 2009 5:56 pm
door hans vooijs
Ha Willem
Oke lijkt dan toch een betrouwbaar systeem zouden we eigenlijk uit moeten proberen op een auto want het is toch wel een leuk iets!
Nog even over de alfa-kat.
Klopt dat is ook de juiste conclusie dat de kat eigenlijk wegbrandt door onverbrand mengsel die alfatjes werden ook mega rijk afgesteld waardoor de kat het leven liet,als die auto's gestart werden vielen sowieso de bladeren van de bomen.
mvrgr hans