Driewegkat voor carburateurauto's

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
lipjepop
Berichten: 5
Lid geworden op: di nov 25, 2008 3:08 pm
Locatie: Bollenstreek

Driewegkat voor carburateurauto's

Bericht: # 103028Bericht lipjepop »

Van AMT.nl

Wellicht interessant voor iemand.

Driewegkat voor carburateurauto’s

donderdag 21 augustus 2008

Een Renault 4 of Citroën 2CV met driewegkat? Onmogelijk, die auto’s hebben immers een carburateur in plaats van een benzine-injectiesysteem. “Toch kan hetâ€
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103032Bericht Willem de Zwijger »

Dit hangt al een tijdje in de lucht, franzose zei deze zomer dat de R4 uitvoering eraan kwam, het wachten is op de eerste nederlander die zich hieraan waagt...
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 103039Bericht ronny »

grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103041Bericht Willem de Zwijger »

Daar zit een heel uitgebreide handleiding bij, dus....
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 103050Bericht Mark4GTL »

er staat mij ook ergens iets mij van een katalysator voor de R4

was die ook niet bij de franzose?

was ook bedoelt voor die Duitse Umweltstickersgevallen.


edit:zie de katalysator er nu ook staan
was weer es te snel...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 103051Bericht GijSsie »

ehm bijna 900 eu... daar koop je een 4tje voor :lol:
Savane 1993 =D
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

systeem Franzose

Bericht: # 103259Bericht hans vooijs »

Leuk systeem maar ook gevaarlijk de R4 motor is NIET geschikt om op lambda 1 te lopen dat vindt ie niet fijn de klepzittingen slaan in en grote kans op een gat in de zuiger als je langdurig vol gas rijdt.
Het proces wordt zogenaamd geregeld via de lambdasonde in de uitlaat maar dat is niet genoeg! Als je vol gas naar parijs zou rijden is de motor in belgie al kapot.
Vind het helemaal niets het kan wel maar dat vereist wat meer aanpassingen dan dat de Franzose doet geloven
mvrgr hans
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103268Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben heel benieuwd wat voor extra aanpassingen je in gedachten hebt. Je denkt dat de verbranding te heet wordt?
Deze installatie is wel door TUV gekeurd, zou daar niet iets van een lange duur volgas test inzitten? En we kunnen de Franzose natuurlijk vragen of hij al ervaringen heeft hoe dit in de praktijk bevalt...
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

systeem fransoze

Bericht: # 103400Bericht hans vooijs »

Heb mij vandaag verder verdiept in het systeem, in deellast kan het niet zo kwaad als de motor op lambda 1 loopt maar 1 ding is zeker hij vindt het niet fijn!
Bij vollast staat de valseluchtklep dicht dus de normale situatie was een voorbarige conclusie dat hij kapot loopt bij volgas dat gebeurd alleen maar als hij daar ook op lambda 1 loopt.
Volgens mij keurt de TUV deze set op veiligheid niet op de werking ik denk dat het een moeilijk verhaal blijft 900 euro ex inbouw.
Inbouw moet gebeuren bij vakgarage............ kosten??
Als iemand toch zo'n systeem inbouwd neem dan contact met mij op maak een gratis test op de rollenbank.
mvrgr. hans
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103424Bericht Willem de Zwijger »

Nee, TUV keurde wel degelijk op werking, want het gaat erom dat onze buurtjes een Euro1 goedkeuring op hun paperassen krijgen waardoor ze de binnensteden weer inmogen.
Ik heb die jongens al gevraagd of dit ook op de 1400 komt, dan zou ik het direct op mijn eigen auto geprobeerd hebben. Zij zeggen dat dat niet gaat. Mijn vriendin wil haar GTL niet aan dit soort nieuwlichterij wagen.
Als je die handleiding leest is nauwelijks ingewikkelder dan een Conrad cruise control, die vakgarage hoeft denk ik niet per se.
Wat wel een punt is is natuurlijk hoe dit precies met de Nederlandse papierwinkel gaat. Gaat Nederland ook de Euro norm op het kentekenbewijs zetten, en zo ja, neemt de RDW dan de typegoedkeuring van TUV over, of moet er dik betaald worden voor een keuring.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

kat R4

Bericht: # 103432Bericht hans vooijs »

Hallo Willem
Mag jij ook niet meer aan jou vriendin haar R4 zitten, nou troost je mijn vriendin haar R4 rijdt nu zo fijn dat ze zegt "met je poten er vanaf blijven!!"
Even terug naar systeem Fransoze eigenlijk is het systeem een wasse neus geloof me heb 15 jaar geleden een ongeregelde kat ontwikkeld voor de squadra bianca dat was een raceklasse van alfa. carburateur en katalysator is een slecht huwelijk.
na 2 wedstrijden kwam de kat naar buiten aan stukken.
Misschien negatief gedacht maar 900 euro uitgeven voor alleen maar iets schonere lucht.
Als we de verbranding optimaal maken dmv ontsteking en mengsel is hij denk ik net zo schoon als een kat-R4.
mvrgr hans
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103437Bericht Willem de Zwijger »

Hans, de grap van de Franzose is dat hij gedacht heeft: met een carburateur kun je onmogelijk de uitlaatgassamenstelling snel regelen (daarvoor moet je injectie hebben ipv een carb), dus doen we het via de lucht, en maken we een valse lucht inlaat die we netjes kunnen regelen dmv een regelklep.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een ongeregelde kat achter een carburateur kapot gaat omdat er behoorlijk wat onverbrand mensgel in de kat terecht komt waardoor hij kapot gaat door oververhitting, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat hij achter een goed (snel) luchtgeregeld systeem heel blijft. De franzose geeft er 2 jaar of 80.000 km garantie op, dus die jongens zijn echt zeker van hun zaak.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

fransoze kat (franse poes?)

Bericht: # 103441Bericht hans vooijs »

Ha Willem
Oke lijkt dan toch een betrouwbaar systeem zouden we eigenlijk uit moeten proberen op een auto want het is toch wel een leuk iets!
Nog even over de alfa-kat.
Klopt dat is ook de juiste conclusie dat de kat eigenlijk wegbrandt door onverbrand mengsel die alfatjes werden ook mega rijk afgesteld waardoor de kat het leven liet,als die auto's gestart werden vielen sowieso de bladeren van de bomen.
mvrgr hans
hans
Plaats reactie