Pagina 1 van 3

Gewijzigd naar inbouw watertemp-sensor

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:11 pm
door Dolf
Dag Allemaal,

Weet iemand wat de binnendiameter is van de waterslang die van de motor naar de radiateur loopt?

Ik hoor het graag.

Dolf

Geplaatst: di jan 13, 2009 8:57 pm
door GijSsie
moet je ff je waterpomp opmeten

Geplaatst: di jan 13, 2009 9:12 pm
door Mark4GTL
GijSsie schreef:moet je ff je waterpomp opmeten
wel de plek waar de slang op moet :lol:
d8 iets van 75mm. niet zeker.

Meten is weten

Geplaatst: di jan 13, 2009 10:45 pm
door Dolf
Ehmmm, dat begrijp ik, maar het geval is dat ik mijn auto niet direct bij de hand heb, dus niet zelf kan meten. Daarbij lijkt 75 mm mij niet de juiste diameter (is wel bijzonder groot). Aangezien ik een adapter in de slang wil maken om een temperatuursensor in te draaien wil ik weten wat de diameter is zodat ik de juiste maat kan bestellen.

Groet,

Dolf

Geplaatst: wo jan 14, 2009 12:01 am
door Willem de Zwijger
Ah, ga je temperatuur meten? Welk metertje ga je daarvoor op je dashboard zetten?

Geplaatst: wo jan 14, 2009 12:51 am
door jbeekmann
die sensor kan je overigens ook in de waterpomp draaien.

Geplaatst: wo jan 14, 2009 10:18 am
door Dolf
Ik ben er nog niet helemaal uit welk metertje en welke sensor ik ga gebruiken (jij had hem trouwens erg mooi ingebouwd Willem, zag ik) ik ben me nog wat aan het orienteren. Het idee is momenteel om een adapterstukje te kopen/maken voor tussen de waterslang om daar vervolgens een sensor in te draaien.,alleen vindt ik de info op conrad maar mondjesmaat. Heeft iemand anders nog suggesties voor site's of voor sensoren/metertjes? En jbeekmann, heb jij de sensor in je waterpomp? Hoe heb je dit gedaan en waar precies in de waterpomp (foto)? Iemand anders ook nog suggesties voor een goeie plaats?

Groet,

Dolf

Geplaatst: wo jan 14, 2009 12:17 pm
door jbeekmann
Ik heb bij de Trophy een watertempmeter ingebouwd. Die heb ik met een adaptertje (ook te krijgen bij Conrad) direct in de waterpomp geschroefd. Werkt prima! Het enige waar je denk ik een beetje rekening mee moet houden is de warmtegeleiding. De meter zal iets meer aangeven dan de werkelijke kvstemperatuur. De nauwkeurigheid van het metertje zal echter niet zo hoog zijn, dus of je daar iets van merkt...
Het gat zit al in de waterpomp en is netjes afgedopt. Als je van voren tegen de pomp aankijkt zie je een beetje aan de rechterkant een plug zitten. Met een beetje handigheid wissel je die om voor je sensor zonder dat je veel vloeistof verliest.

Geplaatst: wo jan 14, 2009 12:47 pm
door brecht
Dat werkt inderdaad heel handig, maar..... (daar komt de dooddoener)
Ik heb later in diezelfde trophy een ander blok gelegd die die plug niet had. Daar moest de voeler toch weer op een andere plek.

Geplaatst: wo jan 14, 2009 4:12 pm
door jbeekmann
ow, er zijn dus verschillende waterpompen...
In de Trophy hebben we een nieuwe waterpomp gezet voordat we richting Marokko gingen. Die was gekocht bij het magazijn.
Misschien heeft iemand een onderdelenboek en staan daar verschillende pompen in?

Geplaatst: wo jan 14, 2009 6:14 pm
door Dolf
Ik ben er uit hoe ik het ga doen. Ik ga de koelvloeistofaftapplug die aan de achterzijde (schutbordkant) zit gebruiken om een sensor in te draaien. Dit vindt ik een nette oplossing, ik vermoed dat de temperatuur dan goed klopt en zo zit hij niet in het zicht. Dit was het idee van Harry Veldhuis, dus hartelijk dank daarvoor. Als het goed is kan de sensor die ik wil bestellen zo in dat gat worden geschroefd. Ik neem de meter van equus (nr 855210), deze vind ik niet zo opzichtig en de sensor wordt er bijgeleverd.

Groet,

Dolf

Geplaatst: wo jan 14, 2009 6:34 pm
door r4f8
heeft iemand heel toevallig nog een artikelnummer van die sensor bij Conrad? Ik heb hier ook al eeuwen een tempmeter (ooit gekocht op ebay) liggen die er om schreeuwt om in ons 4tje gebouwd te worden (enige voertuig in ons bezit die geen meter heeft).

Als ik de sensor heb en wat bedrading regel, dan kom ik een heel eind (wel even gat in dashboard zagen (ehh) )

Geplaatst: wo jan 14, 2009 6:51 pm
door Dolf
Dag r4f8,

Heb textje hierboven net een beetje aangepast, daar staat ook het nummer van het klokje (inclusief sensor) die ik bestel. Bij conrad zijn overigens ook sensoren los te krijgen, maar dan ben je ongeveer evenveel kwijt.

Dolf

Geplaatst: do jan 15, 2009 2:17 pm
door ronny
daar bij die koelvloeistof-aftapplug in de cylinderkop op de achterkant van de motor heb ik 'm ook gezet, m'n conradmetertje geeft er ongeveer 110 graden aan,'s zomers in de file soms 120 graden, waarschijnlijk is het daar iets warmer dan aan de voorkant. Het duurt trouwens een flinke tijd voor die begint uit te slaan ,meestal zo bij 5 kilometer begint ie langzaam op te lopen. Zelf denk ik dat de sensor een gemiddelde temperatuur weergeeft van de kop en het koelwater.

Geplaatst: do jan 15, 2009 5:56 pm
door Dolf
De koelvloeistofaftapplug die ik bedoel zit aan de zelfde kant, maar dan in het motorblok. We zullen zien hoe die werkt.

Groet,

Dolf