Gewijzigd naar inbouw watertemp-sensor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Gewijzigd naar inbouw watertemp-sensor

Bericht: # 102968Bericht Dolf »

Dag Allemaal,

Weet iemand wat de binnendiameter is van de waterslang die van de motor naar de radiateur loopt?

Ik hoor het graag.

Dolf
Laatst gewijzigd door Dolf op wo jan 14, 2009 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 102973Bericht GijSsie »

moet je ff je waterpomp opmeten
Savane 1993 =D
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 102977Bericht Mark4GTL »

GijSsie schreef:moet je ff je waterpomp opmeten
wel de plek waar de slang op moet :lol:
d8 iets van 75mm. niet zeker.

Meten is weten
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 102980Bericht Dolf »

Ehmmm, dat begrijp ik, maar het geval is dat ik mijn auto niet direct bij de hand heb, dus niet zelf kan meten. Daarbij lijkt 75 mm mij niet de juiste diameter (is wel bijzonder groot). Aangezien ik een adapter in de slang wil maken om een temperatuursensor in te draaien wil ik weten wat de diameter is zodat ik de juiste maat kan bestellen.

Groet,

Dolf
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 102985Bericht Willem de Zwijger »

Ah, ga je temperatuur meten? Welk metertje ga je daarvoor op je dashboard zetten?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 102987Bericht jbeekmann »

die sensor kan je overigens ook in de waterpomp draaien.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 102991Bericht Dolf »

Ik ben er nog niet helemaal uit welk metertje en welke sensor ik ga gebruiken (jij had hem trouwens erg mooi ingebouwd Willem, zag ik) ik ben me nog wat aan het orienteren. Het idee is momenteel om een adapterstukje te kopen/maken voor tussen de waterslang om daar vervolgens een sensor in te draaien.,alleen vindt ik de info op conrad maar mondjesmaat. Heeft iemand anders nog suggesties voor site's of voor sensoren/metertjes? En jbeekmann, heb jij de sensor in je waterpomp? Hoe heb je dit gedaan en waar precies in de waterpomp (foto)? Iemand anders ook nog suggesties voor een goeie plaats?

Groet,

Dolf
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 102993Bericht jbeekmann »

Ik heb bij de Trophy een watertempmeter ingebouwd. Die heb ik met een adaptertje (ook te krijgen bij Conrad) direct in de waterpomp geschroefd. Werkt prima! Het enige waar je denk ik een beetje rekening mee moet houden is de warmtegeleiding. De meter zal iets meer aangeven dan de werkelijke kvstemperatuur. De nauwkeurigheid van het metertje zal echter niet zo hoog zijn, dus of je daar iets van merkt...
Het gat zit al in de waterpomp en is netjes afgedopt. Als je van voren tegen de pomp aankijkt zie je een beetje aan de rechterkant een plug zitten. Met een beetje handigheid wissel je die om voor je sensor zonder dat je veel vloeistof verliest.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 102994Bericht brecht »

Dat werkt inderdaad heel handig, maar..... (daar komt de dooddoener)
Ik heb later in diezelfde trophy een ander blok gelegd die die plug niet had. Daar moest de voeler toch weer op een andere plek.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 103005Bericht jbeekmann »

ow, er zijn dus verschillende waterpompen...
In de Trophy hebben we een nieuwe waterpomp gezet voordat we richting Marokko gingen. Die was gekocht bij het magazijn.
Misschien heeft iemand een onderdelenboek en staan daar verschillende pompen in?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 103008Bericht Dolf »

Ik ben er uit hoe ik het ga doen. Ik ga de koelvloeistofaftapplug die aan de achterzijde (schutbordkant) zit gebruiken om een sensor in te draaien. Dit vindt ik een nette oplossing, ik vermoed dat de temperatuur dan goed klopt en zo zit hij niet in het zicht. Dit was het idee van Harry Veldhuis, dus hartelijk dank daarvoor. Als het goed is kan de sensor die ik wil bestellen zo in dat gat worden geschroefd. Ik neem de meter van equus (nr 855210), deze vind ik niet zo opzichtig en de sensor wordt er bijgeleverd.

Groet,

Dolf
Laatst gewijzigd door Dolf op wo jan 14, 2009 6:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Bericht: # 103010Bericht r4f8 »

heeft iemand heel toevallig nog een artikelnummer van die sensor bij Conrad? Ik heb hier ook al eeuwen een tempmeter (ooit gekocht op ebay) liggen die er om schreeuwt om in ons 4tje gebouwd te worden (enige voertuig in ons bezit die geen meter heeft).

Als ik de sensor heb en wat bedrading regel, dan kom ik een heel eind (wel even gat in dashboard zagen (ehh) )
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 103014Bericht Dolf »

Dag r4f8,

Heb textje hierboven net een beetje aangepast, daar staat ook het nummer van het klokje (inclusief sensor) die ik bestel. Bij conrad zijn overigens ook sensoren los te krijgen, maar dan ben je ongeveer evenveel kwijt.

Dolf
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 103040Bericht ronny »

daar bij die koelvloeistof-aftapplug in de cylinderkop op de achterkant van de motor heb ik 'm ook gezet, m'n conradmetertje geeft er ongeveer 110 graden aan,'s zomers in de file soms 120 graden, waarschijnlijk is het daar iets warmer dan aan de voorkant. Het duurt trouwens een flinke tijd voor die begint uit te slaan ,meestal zo bij 5 kilometer begint ie langzaam op te lopen. Zelf denk ik dat de sensor een gemiddelde temperatuur weergeeft van de kop en het koelwater.
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 103044Bericht Dolf »

De koelvloeistofaftapplug die ik bedoel zit aan de zelfde kant, maar dan in het motorblok. We zullen zien hoe die werkt.

Groet,

Dolf
Plaats reactie