Pagina 1 van 1
Werking Vacuumvervroeger
Geplaatst: zo jan 11, 2009 10:37 pm
door Jochem V.
Hallo Allemaal,
Ik wil binnenkort de ontsteking van mijn auto afstellen, nu is dat verder niet zo'n praktisch probleem, maar ik snap de theorie niet helemaal.
Voornamelijk niet wat betreft de vacuumvervroeger, waarvoor is dit in godsnaam?
Ik denk te snappen dat: het vacuum heeft een verhouding met het toerental, hoe meer toerental, hoe meer vacuum.
Verder: hoe meer vacuum, hoe vroeger het ontstekingstijdstip, ik snap niet zo goed waarom ( blijkbaar verloopt het ontstekingtijdstip (naar achter ) naarmate er meer toeren gemaakt worden en moet dit gecorrigeerd worden?)
Dit zijn aannames van mijzelf, ik sta open voor correcties
dan de eigenlijke vraag: hoe beinvloedt dat vacuum nou het ontstekingstijdstip, dat toch een puur mechanisch geregeld tijdstip is?
Groet,
Jochem
Geplaatst: ma jan 12, 2009 9:45 am
door Willem de Zwijger
De vacuum vervroeging is bedacht om goede ontsteking te krijgen bij een arm gasmengsel. Als je met volgas hoge toeren plotseling het gaspedaal loslaat krijg je het hoogste vacuum. Dan komt er nog maar heel weinig benzine binnen tov van de lucht. Het mengsel wordt dus arm. De ontsteking moet dan eerder beginnen omdat een armer mengsel slechter brandt. Oftwel het onstekingstijdstip moet vroeger.
Geplaatst: ma jan 12, 2009 8:40 pm
door Willem de Zwijger
Wellicht ten overvloede: als het mengsel niet goed verbrandt in de motor krijg je knallen in de uitlaat.
Geplaatst: di jan 13, 2009 1:50 am
door Jochem V.
Oke duidelijk, maar de vraag blijft: hoe zorgt dat vacuum dan dat het tijdstip vervroegd?
Ik had zelf nog even zitten denken, en had bedacht dat de vonk tussen je contactpuntjes misschien sneller overslaat naarmate het vacuum hoger is?
Geplaatst: di jan 13, 2009 10:00 am
door Willem de Zwijger
De vacuumvervroeger zit verbonden met het plaatje waar de puntjes opzitten, en als er vacuum op het slangetje komt verdraait het schijfje met puntjes en al waardoor de onsteking vervroegt. Dit is heel mooi te zien zonder draaiende motor, en meteen een goede test van de vacuumvervroeger: haal de verdelerkap eraf, de rotor en het afdekplaatje. Trek het vacuumslangetje los bij de carburateur, neem het in je mond en zuig eraan. Het schijfje moet nu draaien.
Vervolgens kun je checken of het membraan in de vervroeger goed is: zuig hard, en druk dan het puntje van je tong in het slangetje zodat het afdicht. Nu moet het schijfje blijven staan. Als terugdraait is de membraan stuk.
Geplaatst: di jan 13, 2009 10:05 am
door Willem de Zwijger
En trouwens, het is niet de bedoeling dat er een vonk komt tussen de puntjes. Als de puntje van elkaar gaan wordt de stroom aan 1 kant van de bobine onderbroken. De andere kant van de bobine reageert daarop door een heel hoge piekspanning af te geven. Dit dankzij de wondere wereld die inductie heet. Via de rotor / verdelerkap wordt deze naar de juiste bougie geleid.
bobine
Geplaatst: di jan 13, 2009 8:50 pm
door RVIER
waarde Willem,
De bobine is toch een transformator (primair: grote stroom , lage spanning , secundair: kleine stroom, hoge spanning )
Dat vonken over de punten heeft volgens mij twee oorzaken
1- een klein vonkje bij het onderbreken van de verbinding terwijl er een stroom loopt en daarna
2- een flinke vonk door de zelfinductie van de primaire kant van de bobine.
Om dat allemaal en beetje af te zwakken staat er een condensator over de punten, dan blijven ze wat langer goed.
Met je Vellemankitje heb je daar geen last vanomdat je alleen een stuurstroom onderbreekt
vr gr Fons
Geplaatst: wo jan 14, 2009 12:00 am
door Willem de Zwijger
Helemaal mee eens, er is een heel klein vonkje tussen de contactpuntjes ook dankzij de wondere wereld van de inductie. Stroom door een spoel heeft er een hekel aan om onderbroken te worden. Eigenlijk vergelijkbaar met je R4 op hoge snelheid: als je hem in z'n vrij zet rijdt de auto nog heel ver door....
Geplaatst: vr jan 16, 2009 1:51 am
door Jochem V.
Geweldig, ik ga zeker aan mijn slangetje zuigen om te kijken of het werkt, dank jullie wel