Pagina 1 van 2

elektrisch rijden in een R4

Geplaatst: ma dec 29, 2008 6:08 pm
door ronny
:D verbruik 4 keer goedkoper dan benzine
:D geen vieze dampen meer

:( dure investering

:cry: RDW ?????

over 20 jaar zouden dan eindelijk de 'goedkopere' elektrische auto's op de markt moeten komen, vraag is natuurlijk of je dáár op wilt wachten.

zelf zou ik er nu wel al in eentje willen rijden, actieradius van 50 km is meer dan genoeg voor woon-werkverkeer, op youtube staan zat filmpjes van creatievelingen ,all over the planet, die hun auto ombouwen naar elektrisch. Nederland doet daar (vooralsnog) niet aan mee.

Hoe krijg je de RDW zo ver dat ze hier een uitspraak over doen, welke goedkeuringseisen stellen ze aan een ombouw van benzine/ diesel naar elektrisch, voor zo ver ik weet zijn die eisen er nu niet en vervalt je typegoedkeuring en word je auto in het beste geval een 45-km-bakkie en dat is nou net niet m'n bedoeling.

Zijn er mensen met connecties richting RDW?
Wie hebben er zin om met meerderen hier een project van te maken zodat we tot een bevredigend eindresultaat kunnen komen en een soort van standaard pakket te ontwikkelen zodat meerdere mensen hun auto kunnen ombouwen en goedgekeurd krijgen, tegen vooraf bekende kosten?

groet, ronny

Geplaatst: ma dec 29, 2008 6:34 pm
door Renault Classique
Kijk, meteen actie na het gesprek bij het magazijn gisteren!
Na de jaarwisseling ga ik het RDW benaderen over de ombouw naar electrisch en het kenteken. Het RDW antwoord komt bij dit topic.

Geplaatst: ma dec 29, 2008 7:55 pm
door Rik
in een van de laatste autoweken stond een heel stuk over een man die eerst zijn ford en later zijn trabant meen ik, had omgebouwd naar elektro, klinkt overigens als een leuk project voor een opleiding autotechniek om studenten hiermee aan de gang te zetten.

electro R4

Geplaatst: ma dec 29, 2008 8:47 pm
door Voormalig Steunpunt NO
In sept. 2001, ver voordat velen van jullie een R4 hadden, was er tijdens de internationale Renault 4 meeting bij het Openlucht museum al een electrische R4.
De auto was voorzien van een electromotor, die aan de originele versnellingsbak was gekoppeld.
Het ding hing achterover vanwege de grote massa aan accu's, die erin zat.
De topsnelheid lag tegen de 60 km/u als ik me goed herinner en de actieradius was een kleine 100 km

Hij kwam ergens uit de buurt van Nijmegen

Groet van een R4 nestor

Geplaatst: ma dec 29, 2008 9:14 pm
door Willem de Zwijger
Er is ook wel eens een foto op het Forum geweest van een student autotechniek die een elektromotor in een R4 bouwde, valt met wat zoeken misschien nog terug te vinden.
Als je inspiratie zoekt, google dan op 'eend' en 'hybride', er is een geweldige hobbyist in dit land die een elektromotor gekoppeld heeft aan een eendmotor en accu's. In de bebouwde kom rijdt hij elektrisch, daarbuiten op de benzinemotor.

Geplaatst: ma dec 29, 2008 10:58 pm
door Rik

Geplaatst: di dec 30, 2008 10:30 am
door ronny
van het eendenforum :
maakt van je achterwiel aangedreven auto een hybride ,door een electromotor tussen de aandrijfas
http://www.sigmaautomotive.com/electroc ... harger.php komt begin 2009 op de markt, prijs motor +/- 4000 dollar ! jawel :-?
zo'n simpele constructie spreekt me wel erg aan, alléén die prijs

Geplaatst: di dec 30, 2008 10:48 am
door ronny
en weer een ander plug and play hybride-oplossing: de wielmotor
http://www.poulsenhybrid.com/index.html

en ook niet geschikt voor een R4 ivm met de bandenmaat (min. 15 inch)
maar wel een aardig ding, nu al te koop ( zeggen ze) voor $ 3500,- + lithium ion 4,3 kWh batterypack voor $ 4500,-
begin al langzaam aan de prijzen te wennen :-?

Geplaatst: wo jan 07, 2009 12:50 am
door ronny
interessante inleiding in het hoe, wat en waarom van lithium-ion-accu's in auto's met ook de nadelen:
http://www.greencar.com/article/lithium-ion-batteries/

Geplaatst: wo jan 07, 2009 10:37 am
door Roen
Gebruik als accu A123 cellen (LiFe)

zoek maar eens op google A123 op :)

kan je laden op max. 20A
superlicht en superfoolproof.

Geplaatst: wo jan 07, 2009 11:56 am
door roberto

Re: electro R4

Geplaatst: wo jan 07, 2009 12:04 pm
door jbeekmann
Voormalig Steunpunt NO schreef:In sept. 2001, ver voordat velen van jullie een R4 hadden, was er tijdens de internationale Renault 4 meeting bij het Openlucht museum al een electrische R4.
De auto was voorzien van een electromotor, die aan de originele versnellingsbak was gekoppeld.
Het ding hing achterover vanwege de grote massa aan accu's, die erin zat.
De topsnelheid lag tegen de 60 km/u als ik me goed herinner en de actieradius was een kleine 100 km

Hij kwam ergens uit de buurt van Nijmegen

Groet van een R4 nestor
Dat ding heb ik nog moeten duwen omdat hij tijdens het rondritje de heuvel niet opkwam... Het was ook nogal gehobby kan ik me herinneren. Ding stond vol met startaccu's (ipv tractie-accu's) was het niet?

Geplaatst: wo jan 07, 2009 12:11 pm
door roberto
We leven inmiddels in 2009 de dingen veranderen snel, mijn opa reed vroeger met paard en wagen, nu op een tractor met aanhanger je moet wel open staan voor dit soort veranderingen

Geplaatst: wo jan 07, 2009 12:15 pm
door jbeekmann
roberto schreef:We leven inmiddels in 2009 de dingen veranderen snel, mijn opa reed vroeger met paard en wagen, nu op een tractor met aanhanger je moet wel open staan voor dit soort veranderingen
Wie staat hier niet voor open dan?

Geplaatst: wo jan 07, 2009 12:26 pm
door roberto
Jij citeerde toch een verhaal uit 2001 dat is nou niet echt vooruit kijken