Pagina 1 van 2

Geplaatst: wo nov 06, 2002 5:41 pm
door an3s
Er liep laatst een draadje op dit forum waarin iemand (Ron geloof ik) suggereerde dat het mogelijk moest zijn een 1400cc blok uit een 340 in een 4 te zetten zonder hakken en zagen. Nu ben ik vanmiddag zo'n blokje wezen bekijken en liep daarbij tegen de volgende mogelijke problemen op:

- De waterpomp moet verplaatst naar de andere kant van het blok en mogelijk vervangen door een ander type

- de dynamo idem dito

- er moet een poelie op de nokkenas geplaatst worden (kan dat?)

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke conversie?

Geplaatst: wo nov 06, 2002 9:48 pm
door Leander
Wat precies de moeilijkheden zijn is mij niet bekend echter de cilinderkop is aan de ene kant voorzien van de waterpomp en aan de andere kant van een afsluitplaat. Zodoende kun je de waterpomp wisselen ( waterpomp van 4 past zonder problemen.
Wat betreft de nokkenas: om dit te omzeilen zul je de nokkenas moeten overbouwen, maar dit is niet wenselijk i.v.m. de nokvorm bij de 4 nokkenas. De dynamo is om te zetten zonder veel inspanning.

Geplaatst: wo nov 06, 2002 10:18 pm
door an3s
ja, maar zonder die poelie op die nokkenas heb ik geen aandrijving voor de dynamo en de waterpomp omdat de bak aan die kant op de krukas zit.

Geplaatst: wo nov 06, 2002 11:38 pm
door Folkert
Yep...

Geplaatst: wo nov 06, 2002 11:54 pm
door an3s
dus....?

Geplaatst: do nov 07, 2002 9:40 am
door an3s
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen de 1108 en de 1400 cc motor? Andere boring? grotere slag (lijkt me niet)?

Lopen de zuigers in dezelfde volgorde? Is de uitslag van de kleppen gelijk?

maw: zou je de nokkenas van een 1108 blok inc. poelie over kunnen bouwen in een 1400?

an3s (vraagt zich af of het de moeite waard is).

Geplaatst: do nov 07, 2002 12:51 pm
door Leander
Dit is wel over te zetten, alleen zit je wel te wachten op een 1.4 met een te tamme nokkenas van en 1.1? De motor op zich is hetzelfde alleen de boring van het blok is groter om de grotere cilinderbussen van een 1.4 erin te kunnen zetten. De lift van de kleppen is dus anders bij een 1.4 door het verschil in nokkenas.

Geplaatst: do nov 07, 2002 1:38 pm
door an3s
Dat bedoelde ik dus eigenlijk met mijn vraag of de uitslag van de kleppen anders is. Ja dus, dan heeft het idd niet zoveel zin.

Kortom: toch hakken en zagen en de pomp en dynamo gewoon aan de schutbordkant laten zitten of gewoon maar niet doen zo'n 1400 blokje.

Geplaatst: do nov 07, 2002 6:12 pm
door Leander
het is inderdaad makkelijker er van af te zien. Misschien is er een sloperij te vinden met een motor van het eerste type 5 ( bj. tot 84). De 5 is namelijk geleverd met 1.3 en 1.4 ( 1.4 is zeldzaam TX type), deze passen wel zonder aanpassingen.

Geplaatst: do nov 07, 2002 8:14 pm
door Roy
Klopt Leander! Ik heb een 5 automaat van 1984 met 1.4 motor. Puntjegaaf met nog maar 42000 op de teller. Als ik me niet vergis is zo'n 1400tje zo over te bouwen in een 4.

Roy

Geplaatst: vr nov 08, 2002 9:33 am
door Marc B
zeg an3s, wellicht weet ik een (sloop)viertje met 1400 motor voor je. Neem even contact met me op als je interesse hebt.

Geplaatst: vr nov 08, 2002 10:58 am
door an3s
Interesse wel, maar praktisch wordt het toch een beetje lastig: Ik heb hier geen werkplaats waar ik een slopertje kan stallen. Ik heb drie auto's die ik alledrie zelf onderhoud hiervoor op straat. De buren vinden dat allemaal best leuk en aardig maar ik moet het niet te gek maken. :smile:

Ik zat dus meer aan een los blokje te denken dan een hele sloper. Overigens ben ik er nog helemaal niet uit of ik er wel toe over ga een ander blok in te bouwen. Het huidige motortje loopt weliswaar niet zo heel goed maar die problemen zijn waarschijnlijk te wijten aan slechte carburatie. Het blok heeft alleen al 200.000 km gelopen, daarom denk ik erover om dan maar gelijk het hele blok te vervangen. Maar in principe zou een goed lopend 1100 blok met niet teveel km ook prima zijn.

Geplaatst: vr nov 22, 2002 12:29 am
door Gast
Zelf pak ik het wat rustiger aan: bouw nu een R6 850 om naar R6 1100. Van 34 naar 47 pk vin'k al genoeg vooruitgang.

Maar kennis heeft nog een compleet 1289 cc blok liggen (uit R15 TL en R12/R10/R5GTL).

Is te koop. Niet duur. Bel maar 06-29360551 of jvdhoeven@hotmail.com.

NB: Heb mobiele motortakel.

Oja: Heeft iemand nog twee goede motorsteunen voor R4GTL/F6 (R1128/2307) te koop?

Geplaatst: vr nov 22, 2002 9:22 pm
door Jan-Geert
probeer harry eens , maar zou je volgende keer als je iets nodig hebt in vraag en aanbod willen posten???

Geplaatst: vr nov 22, 2002 11:28 pm
door an3s
Als ik iets nodig heb zal ik dat zeker doen maar tenzij mijn geheugen mij in de steek laat heb ik hier alleen een vraag gepost over 1400 blokjes en over mijn afweging of ik die wel of niet ga plaatsen. Als iemand anders besluit mij dan het een en ander aan te bieden ben ik toch niet degene die off-topic aan het posten is?

Met alle dank overigens voor alle moeite die je in dit forum steekt.