1400cc volvo 340 blok
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Er liep laatst een draadje op dit forum waarin iemand (Ron geloof ik) suggereerde dat het mogelijk moest zijn een 1400cc blok uit een 340 in een 4 te zetten zonder hakken en zagen. Nu ben ik vanmiddag zo'n blokje wezen bekijken en liep daarbij tegen de volgende mogelijke problemen op:
- De waterpomp moet verplaatst naar de andere kant van het blok en mogelijk vervangen door een ander type
- de dynamo idem dito
- er moet een poelie op de nokkenas geplaatst worden (kan dat?)
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke conversie?
- De waterpomp moet verplaatst naar de andere kant van het blok en mogelijk vervangen door een ander type
- de dynamo idem dito
- er moet een poelie op de nokkenas geplaatst worden (kan dat?)
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke conversie?
Wat precies de moeilijkheden zijn is mij niet bekend echter de cilinderkop is aan de ene kant voorzien van de waterpomp en aan de andere kant van een afsluitplaat. Zodoende kun je de waterpomp wisselen ( waterpomp van 4 past zonder problemen.
Wat betreft de nokkenas: om dit te omzeilen zul je de nokkenas moeten overbouwen, maar dit is niet wenselijk i.v.m. de nokvorm bij de 4 nokkenas. De dynamo is om te zetten zonder veel inspanning.
Wat betreft de nokkenas: om dit te omzeilen zul je de nokkenas moeten overbouwen, maar dit is niet wenselijk i.v.m. de nokvorm bij de 4 nokkenas. De dynamo is om te zetten zonder veel inspanning.
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen de 1108 en de 1400 cc motor? Andere boring? grotere slag (lijkt me niet)?
Lopen de zuigers in dezelfde volgorde? Is de uitslag van de kleppen gelijk?
maw: zou je de nokkenas van een 1108 blok inc. poelie over kunnen bouwen in een 1400?
an3s (vraagt zich af of het de moeite waard is).
Lopen de zuigers in dezelfde volgorde? Is de uitslag van de kleppen gelijk?
maw: zou je de nokkenas van een 1108 blok inc. poelie over kunnen bouwen in een 1400?
an3s (vraagt zich af of het de moeite waard is).
Dit is wel over te zetten, alleen zit je wel te wachten op een 1.4 met een te tamme nokkenas van en 1.1? De motor op zich is hetzelfde alleen de boring van het blok is groter om de grotere cilinderbussen van een 1.4 erin te kunnen zetten. De lift van de kleppen is dus anders bij een 1.4 door het verschil in nokkenas.
Interesse wel, maar praktisch wordt het toch een beetje lastig: Ik heb hier geen werkplaats waar ik een slopertje kan stallen. Ik heb drie auto's die ik alledrie zelf onderhoud hiervoor op straat. De buren vinden dat allemaal best leuk en aardig maar ik moet het niet te gek maken.
Ik zat dus meer aan een los blokje te denken dan een hele sloper. Overigens ben ik er nog helemaal niet uit of ik er wel toe over ga een ander blok in te bouwen. Het huidige motortje loopt weliswaar niet zo heel goed maar die problemen zijn waarschijnlijk te wijten aan slechte carburatie. Het blok heeft alleen al 200.000 km gelopen, daarom denk ik erover om dan maar gelijk het hele blok te vervangen. Maar in principe zou een goed lopend 1100 blok met niet teveel km ook prima zijn.
Ik zat dus meer aan een los blokje te denken dan een hele sloper. Overigens ben ik er nog helemaal niet uit of ik er wel toe over ga een ander blok in te bouwen. Het huidige motortje loopt weliswaar niet zo heel goed maar die problemen zijn waarschijnlijk te wijten aan slechte carburatie. Het blok heeft alleen al 200.000 km gelopen, daarom denk ik erover om dan maar gelijk het hele blok te vervangen. Maar in principe zou een goed lopend 1100 blok met niet teveel km ook prima zijn.
Zelf pak ik het wat rustiger aan: bouw nu een R6 850 om naar R6 1100. Van 34 naar 47 pk vin'k al genoeg vooruitgang.
Maar kennis heeft nog een compleet 1289 cc blok liggen (uit R15 TL en R12/R10/R5GTL).
Is te koop. Niet duur. Bel maar 06-29360551 of jvdhoeven@hotmail.com.
NB: Heb mobiele motortakel.
Oja: Heeft iemand nog twee goede motorsteunen voor R4GTL/F6 (R1128/2307) te koop?
Maar kennis heeft nog een compleet 1289 cc blok liggen (uit R15 TL en R12/R10/R5GTL).
Is te koop. Niet duur. Bel maar 06-29360551 of jvdhoeven@hotmail.com.
NB: Heb mobiele motortakel.
Oja: Heeft iemand nog twee goede motorsteunen voor R4GTL/F6 (R1128/2307) te koop?
Als ik iets nodig heb zal ik dat zeker doen maar tenzij mijn geheugen mij in de steek laat heb ik hier alleen een vraag gepost over 1400 blokjes en over mijn afweging of ik die wel of niet ga plaatsen. Als iemand anders besluit mij dan het een en ander aan te bieden ben ik toch niet degene die off-topic aan het posten is?
Met alle dank overigens voor alle moeite die je in dit forum steekt.
Met alle dank overigens voor alle moeite die je in dit forum steekt.