Pagina 1 van 3
Winter/zomer-knop?
Geplaatst: di dec 02, 2008 12:11 pm
door henrieke
Een tijdje geleden hoorde ik een verhaal van iemand die in oude Lada rondreed. Die auto bleek een aparte Zomer en Winter-stand te hebben. Ik, technisch heel beperkt onderlegd, vroeg mij af of de R4 ook die mogelijkheid heeft.
Wie o wie weet hier meer van?
Groeten, Henrieke
Geplaatst: di dec 02, 2008 12:46 pm
door brecht
Een knop ken ik niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die doet! Wat bij een 4 wel kan is je inlaatlucht voorverwarmen en je radiator een winters karakter geven.
Het eerste kan door de luchtinlaat (dikke slang die uit je luchtfilter komt) op je uitlaat te richten. (met een beetje geluk zit het originele koppelstuk nog op je uitlaat)
Voor het tweede bestaan speciale afdekkleedjes die een deel van je radiator afdekken. hierdoor krijgt hij minder rijwind koeling en blijft je moor op temperatuur.
Voor beide geld echter dat ik ze nog nooit heb toegepast en wel altijd ben blijven rijden in de winter. Ik denk dat het bij ons niet koud genoeg wordt om dat nodig te maken. Maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.
Geplaatst: di dec 02, 2008 12:50 pm
door Roen
Dat is een knop/hendel die de inlaat van warme/koude lucht regelt, wat je bij een viertje doet door de aanzuigpijp te veranderen van positie.
Geplaatst: di dec 02, 2008 1:06 pm
door Hanz
er zijn ook luchtfilterhuizen die je een kwartslag kan draaien zodat de ingang min of meer boven de uitlaat komt
die huizen hebben dan weer geen slang maar een pijp die naar beneden wijst
Geplaatst: di dec 02, 2008 4:41 pm
door mvisser3
Hanz schreef:er zijn ook luchtfilterhuizen die je een kwartslag kan draaien zodat de ingang min of meer boven de uitlaat komt
die huizen hebben dan weer geen slang maar een pijp die naar beneden wijst
er zijn er ook bij die aan de zijkant van het filterhuis een schuifje hebben die door middel van een vleugelmoer te verzetten zijn in zomer of winter stand
Geplaatst: di dec 02, 2008 8:02 pm
door Mark4GTL
ik zet wel iedere winter m`n luchtfilterstand om.
het schermpje voor de radiator en achter de grille gebruik ik alleen met sneeuw/vorst
heeft dan zeker z`n voordelen
Geplaatst: di dec 02, 2008 9:46 pm
door Paul Oud
Meestal ben ik te laat met het omzetten van het luchtfilter, als het dan wat vochtig is en net boven het vriespunt ga je het beleven. Bevroren carburateur, je auto gaat steeds slomer tot hij niet meer wil. Dan kun je langs de weg wachten tot door de motorwarmte het ijs weer dooit in je venturi en kun je weer verder totdat...... Deze keer was ik op tijd
Geplaatst: di dec 02, 2008 11:48 pm
door Rik
heeft iemand nog zo'n schermpje voor voor de radiateur?
Geplaatst: wo dec 03, 2008 11:06 am
door Paul Oud
Stuk karton werkt prima en staat ludiek!!!
Ik heb nog een winterhoes van een Citroën GS, die knoop ik ervoor, staat heel bijzonder....
Geplaatst: wo dec 03, 2008 12:34 pm
door Rik
wil wel een originele, moet zeggen dat die van mij anders echt niet warm wordt hoor, verdomd koud anders
Geplaatst: wo dec 03, 2008 12:56 pm
door jbeekmann
psies, zonder radiatorafdekking krijg je het zelf niet echt warm, maar ook belangrijk: je motor heeft het niet warm genoeg om optimaal te draaien.
Stukje karton (origineel ook geleverd) of een (optioneel) rubbel lappie. Die zijn volgens mij in het magazijn nog wel verkrijgbaar.
Geplaatst: wo dec 03, 2008 2:33 pm
door brecht
Ik heb bij de Renault5 (die werd ook niet goed warm) afgelopen winter ook een stuk karton voor de radiator gezet.... Dei werd toen wel heeeel warm!
Tis dus wel van belang niet te veel af te dekken
Geplaatst: wo dec 03, 2008 2:37 pm
door Rik
heb maar eens navraag bij het magazijn gedaan
Geplaatst: wo dec 03, 2008 3:00 pm
door Boerammetje
Die rubberen gevallen zie je van tijd tot tijd wel op eBay, volgens mij heb ik er wel ergens een "harp" en een "bril" variant van.
Geplaatst: wo dec 03, 2008 5:51 pm
door otogazzi
volgens mij ligt er geen meer in het magazijn. volgens mij wel voor de R6 (dacht ik)