Winter/zomer-knop?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

zomer/winterstand

Bericht: # 101835Bericht RVIER »

heren, dames ook,

Onze R4 heeft een zomer/winterstand van het luchtfilter. Zomerstand aanzuigen koele lucht, winterstand (onder 10 graden celsius) aanzuigen voorverwarmde lucht via een kap om het uitlaatspruitstuk.
Daar zitten 2 ideeen achter:
1. Als benzine verdampt onttrekt die de (verdampings-)warmte aan de omgeving (de carburator). Als de buitentemperatur al laag is kan dat leiden tot bevriezen van de carburateur.
2. In de winter krijg je door koude lucht mogelijk een te arm mengsel. De dichtheid van lucht neemt met 1/273 per graad temperatuurverlaging toe.
Het verschil in dichtheid van de aangezogen lucht tussen een omgevingstemperatuur van +20 en -10 graden is dus ruim 10%. Door dat arme mengsel trekt de auto een stuk minder. Met een beetje bijchoken herstel je dat en rijdt je (veel) harder.

Een winterkap voor de grille/radiator is volgens mij (bij voldoende antivries) onzin en nergens voor nodig. Immers in het koelsysteem zit een thermostaat. Als de motor opwarmt staat de thermostaat dicht. Er gaat dus pas water door de radiator als de motor op temperatuur is. De radiator voor de binnenverwarming zit in de kleine kring en wordt doorstroomt met het opwarmende water van de motor. De binnenverwarming doet het (als hij goed ontlucht is) vrijwel direct.

De enige reden die ik kan bedenken is dat, als er onvoldoende antievries in het koelsystem zit, de radiator mogelijk bevriest gedurende de eerste kilometers, als de thermostaat nog dicht is. Door de vaartwind kan de gevoelstemperatuur een stuk lager worden dan de omgevingstemperatuur. Als de motor opgewarmd is en de themostaat vervolgens opengaat kan het water niet door de radiator en kookt de motor over voordat de thermostaat ontdooit is!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 101837Bericht Willem de Zwijger »

Theoretisch volkomen mee eens, maar op een of andere manier spelen er toch dingen...
Ik had op mijn 1400 motor een mooi K&N luchtfilter gebouwd en daarmee de winterstand weggeknipt uit het systeem. Ook nog een grotere radiateur erbij onder het motto: nooit meer oververhitting in zomerse bergen.
Ging prima tot...de winter kwam en er vervelende bokkerij en stilstand etc optrad. En...er kwam vieze mayonaise prut in mijn carterafzuigslang.
Mijn 1400 carburateur heeft een voetverwarming, dus mijn reactie was: die kan niet bevriezen. Maar daar denk ik nu anders over: te koude lucht kan denk ik wel degelijk bevriezen bij expansie, ondanks verwarming op de voet. Tot zover theoretisch OK.
Kom ik een keer bij Jacques Wijker in de herfst, hij pakt zijn infraroodthermometer, mikt op mijn blok en zegt, dat blok blijft veel te koud, onder de 70 graden, er moet een flap voor de gril. Ik denk bij mezelf op weg naar huis: ja gelul, daarvoor heeft Renault toch een thermostaat gemaakt? Hoe kan die motor dan ooit te koud worden? Maarrrr nooit meer mayonaise (te koud --> water condenseert en mengt met olie) gahad. (en ook nooit meer bokkerij maar dat doet er in dit verband minder toe).
Mijn conclusie: die flap werkt zeer heilzaam. de motortemperatuur kan te laag worden in de winter. Ik denk door de warmteafgifte van het blok zelf / slangen / en dan nog de kachel.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 101869Bericht jbeekmann »

Dat lijkt me een duidelijk verhaal. De thermostaat zit er niet voor niks en dat stuk vettig karton hebben ze ook niet voor niks bijgeleverd. Een rubberen variant was voor mensen die wat meer geld hadden.
Ik denk ook dat het kleine motortje in die enorme motorruimte veel teveel warmte verliest aan de rijwind, ook zonder radiateur. Het schutbord wordt ook een stuk kouder en dat merk je binnen denk ik ook wel.
Nog een tip voor een beetje warmte binnen: zorg dat alle rubberen doorvoeren in het schutbord netjes op de plek zitten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

zomer-->winterstand -->automaat

Bericht: # 101879Bericht RVIER »

voor de hobbyisten onder ons:

modere auto's hebben een thermostaat in het luchtfilter zitten, die een en ander zelfstandig regelt. De inlaatluchttemperatuur is daarmee vrijwel constant en de mengverhoudig lucht-benzine is daarmee bijna onafhankelijk van de buitentemperatuur geworden.

Lijkt me een uitdaging!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
henrieke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 12:02 pm
Locatie: Zwolle

Bericht: # 101886Bericht henrieke »

Dank dank dank, voor alle reacties!!!
Het stuk karton tegen de rijwind komt me bekend voor, ik ga es uitdenken wat ik ga doen.

Nogmaals bedankt en een mooie niet al te koude decembermaand gewenst :wink: !

Henrieke
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: zomer-->winterstand -->automaat

Bericht: # 101889Bericht Willem de Zwijger »

RVIER schreef:voor de hobbyisten onder ons:
modere auto's hebben een thermostaat in het luchtfilter zitten, die een en ander zelfstandig regelt. De inlaatluchttemperatuur is daarmee vrijwel constant en de mengverhoudig lucht-benzine is daarmee bijna onafhankelijk van de buitentemperatuur geworden.
Lijkt me een uitdaging!
Zo'n thermostaat zag ik ook zitten in het originele luchtfilter wat bij mijn 1400 blok hoort. Ik zou dit graag willen inbouwen maar dat luchtfilter is zo'n onwijs grote emmer, die krijg ik nergens weggestopt. Ik zag onze Engelse vriend (die met Clementine the Cat) met een fantastisch project bezig, een R5 Gordini blok in een antieke R4, en hij had een veel kleiner luchtfilter; als ik inspiratie krijg ga ik daar nog eens achteraan.
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Bericht: # 101892Bericht Roen »

vanaf welke buitentemperaturen kan je dat schutbord beter weer weghalen?

Want nu gaat't zo tussen 0 a 15°C buiten. Redelijk verschil toch :)
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 101893Bericht Rik »

15 graden, ist alweer zo warm in belgie??
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
mams 4 1/2
Berichten: 94
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:00 am
Locatie: Berkhout

Bericht: # 101894Bericht mams 4 1/2 »

Volgens jbeekmann heb ik dus iets meer geld :D want ik heb een rubber variant. Maar ik moet zeggen het heeft dus wel resultaat! Tot nu toe nog niet op mijn huidige 4tje gebruikt, wel op andere 4tjes waar ik in gereden heb, maar zal het rubber variant morgen weer op het grilletje klikken en dan is het weer een beetje :D behaaglijker in mijn 4tje
Krankzinnigheid is erfelijk: je krijgt het van je kinderen
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 101897Bericht Rik »

ik ben overtuigd hoor, wie heeft er eentje voor mij?
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 101917Bericht GijSsie »

KLIKHIER *als je een renault4 hebt met een kleine grille :lol:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: zomer-->winterstand -->automaat

Bericht: # 101929Bericht jbeekmann »

RVIER schreef:voor de hobbyisten onder ons:

modere auto's hebben een thermostaat in het luchtfilter zitten, die een en ander zelfstandig regelt. De inlaatluchttemperatuur is daarmee vrijwel constant en de mengverhoudig lucht-benzine is daarmee bijna onafhankelijk van de buitentemperatuur geworden.

Lijkt me een uitdaging!

vr gr Fons
Mijn R16 regelt dit automatisch en die is van 1978... Ik heb er overigens ook een "rubber lappie" bij.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 101932Bericht R4F6GTX Automaat »

Mijn Packard is van 1940 en de 'louvres' op de grill openen of sluiten zelf, naar gelang de temperatuur....
Oudere modellen hadden dat trouwens ook al, vanaf 1934 dacht ik...

The 1940 Packard has thermostatically controlled grille shutters, shown here open. they work properly, so when the engine is cold they're closed.

Afbeelding

(dit is trouwens niet mijn wagen, wel zoeen gehad, 4 deurs)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 101933Bericht Willem de Zwijger »

Heb je die gril te koop? Of ruilen tegen een waterfiets...
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 102447Bericht Rik »

het wekrt dus echt prima hoor, dat rubberen ding zorgt echt voor een stuk extra warmte! Dus iedereen aan te raden als je geen kou meer wil hebben in de 4!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Plaats reactie