Pagina 1 van 1

Geplaatst: di nov 05, 2002 2:55 pm
door Wiebren Minnema
Beste collega R4 bezitters.
Mij GTL uit '84 wil de laatste tijd 's ochtend niet meer starten. Dan is het een beetje koud en vochtig. De startmotor probeert het wel even maar geeft het snel op.
Probeer ik het 's middags nog eens (temperatuur is hoger) dat start hij direct.
De accu is volgens mij nog prima.
Moet ik denken aan contactpuntjes of bougies vervangen?

Geplaatst: di nov 05, 2002 8:47 pm
door Ron
Als je accu het snel opgeeft istíe niet goed, of niet goed bijgeladen. In dat laatste geval zouden je dynamo en aanverwante onderdelen nog een probleem kunnen zijn. Maar, zelfs met een oude halfvolle accu zou hij nog moeten starten. Sogges is het vaak vochtig. Advies : maak je stroomverdelerkap goed schoon en droog, en zorg dat er geen vocht meer bijkan. Geldt overigens voor alle dingetjes die met je stroomverdeler in verbinding staan en die er electrisch uitzien. Bobine, bougiekabels, rotortje in de stroomverdeler, condensator etc, als er een etc bestaat.
Als alles droog is en hij start nog steeds niet (ik betwijfel het) zou je moeten zoeken in de hoek van de ontsteking zelf (te vroeg, verkeerd, te laat, niet) en de carburatie.

Geplaatst: di nov 05, 2002 11:15 pm
door Goof
die van m'n moeder wil ook nooit starten als het echt koud is.
De remedie: een gat in de luchtfilterbehuizing, recht boven de benzineklep van de carb. Wel een dopje erop natuurlijk. Door dit gat 's ochtends eerst met een flesje met tuitje een paar druppeltjes benzine in de carb. druppelen en starten maar. Dan start geheid meteen.

Geplaatst: di nov 05, 2002 11:29 pm
door Ron
Deze laatste oplossing is een oplossing waarvoor allang een oplossing bestaat. Een goed werkende choke, en een goed werkende acceleratiepomp. Heeft hetzelfde effect.
Toch?

Geplaatst: di nov 05, 2002 11:38 pm
door Leo
Er zijn zo wat mogelijkheden voor je een gat in je luchtfilter maakt. Het klinkt mij als een elektrisch probleem, niet zozeer de brandstof. Puntjes, bougies of brandstof laten het draaien van de startmotor niet "inzakken".
- Alles goed droog (zie boven) én inspuiten met een vochtwerend middel.
- accuklem eens kontroleren, goed vast en zonder scheurtjes in de klem.
- Is de accu werkelijk nog wel goed? Hoe ziet groot licht er smorgens uit? Leen er eens één uit een andere auto.
Enzovoort. Is lastig zonder het lijdend voorwerp erbij.

Geplaatst: di nov 05, 2002 11:41 pm
door Folkert
Eh.. Ron, niet alle viertje zijn voorzien van een acceleratiepomp!
En van die droge ontsteking: HELEMAAL waar. Er zijn spuitbusjes in de handel die vocht afwerend werken. Doen, is mijn devies. Gewoon de buitenkant van alle onderdeeltjes die je ziet in de buurt van je verdelerkap inspuiten en het gaat een stuk beter. (Ondanks mijn elektronische ontsteking, heb ik veel problemen gehad met een natte verdeler en dan wil die echt niet...)

Geplaatst: vr nov 08, 2002 11:29 am
door 4TL
Dit probleem had ik dus ook...
Totdat ik het echt goed zat was! Als remedie heb ik er een electronische onsteking van een moderne renault erop geprutst. Exit probleem!

Geplaatst: vr nov 08, 2002 9:06 pm
door Erik

Geplaatst: vr nov 08, 2002 9:08 pm
door Erik
Afbeelding

Geplaatst: vr nov 08, 2002 11:37 pm
door Ron
De BB-code staat uit. Nog steeds.

Geplaatst: za nov 09, 2002 12:07 am
door Folkert
Maar je mag die link dan wel gewoon in de adresbalk van je browser laden en dan istie wel grappig!

Geplaatst: do dec 19, 2002 3:10 pm
door job erps r4
misschien is je verdelerkap wel kapot.
Als er kleine haarscheurtjes aan de binnenkant van de verdelerkap zitten dan kan het vocht zo naar binnen.
bij het loshalen van de verdelerkap wel opletten dat je de juiste bougie kabel op het juiste uiteinde weer terug doet... anders doet ie het helemaal niet....