Pagina 1 van 3
Geplaatst: ma nov 04, 2002 8:34 pm
door Willem de Zwijger
Beste forumbezoekers, mijn r4 begon een maand geleden te knallen bij het afremmen op de motor en af te slaan bij stationair draaien. Had ik eens eerder gehad 2 jaar geleden, toen wist ik het te verhelpen met nieuwe puntjes, verdelerkap, bougies. Nu hielp dat niet, dus ook een nieuwe bobine, condensator, luchtfilter (en accu, gaf ook de geest). Nu loopt hij mooi stationair, knalt niet bij afremmen, maar loopt niet meer mooi bij hogere toerentallen, en ook niet soepel meer bij lage. Een beetje harkerig. Gisteren heb ik wat zitten pielen met de puntjes en gekeken of het uitmaakt als ik de ontsteking een beetje verdraai. Tot dusver zonder verbetering. Hebben jullie een tip welke kant ik op moet denken ? Moet ik een stroboscoop aanschaffen en volgens het handboek afstellen ? En die puntjes schijnen iets met contacthoek te hebben, valt dat door eenvoudige boerenlul ook met een trucje af te stellen of moet je daarvoor ook gereedschap aanschaffen ? En is vervroegen nou met de klok mee of juist er tegen in ?
Geplaatst: ma nov 04, 2002 8:40 pm
door Folkert
Vervroegen is tegen de klok in. Dat kan je herkennen aan de volgorde waarin de bougiekabels op je kap zitten. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Dus als je de aansluiting van 3 richting die van 1 verdraait (die draait natuurlijk mee), dan vervroeg je...
Geplaatst: di nov 05, 2002 2:16 pm
door Willem de Zwijger
Folkert, ik heb het gevoel dat je niet helemaal het achterste van je tong laat zien. Hoe stel jij de onsteking en de puntjes af ? Of laat je het doen ?
Geplaatst: di nov 05, 2002 2:28 pm
door Goof
Willem,
Gebruik de zoekoptie van het forum eens en kijk eens goed rond, want dit is al meerdere keren besproken, ook de boerenlul trucjes.
Geplaatst: di nov 05, 2002 8:52 pm
door Ron
Je puntjes lichten niet goed denk ik. Nieuwe puntjes? Stel de lichthoogte in. Als het dan nog niet goed is dan moet je daarná je verdeler pas gaan draaien. We denken dan nog maar even niet aan een verstopte sproeier in je carb of anderszins carbutechnische aangelegenheden. Dat kan namelijk ook nog met de opgegeven symptomen.
Geplaatst: di nov 05, 2002 10:24 pm
door martijn lagerweij
Tja het afstellen van je motor doe je allereerst met het afstellen van je puntjes. ikzelf heb een strobo en dat is echt wel het gemakkelijkste. je kunt het proberen met voelermaatjes maar echt nauwkeurig wordt er niet van. Daarnaast kun je tijdstip aan de hand van merkteken doen maar ook wel op gehoor Stationair 900 toeren beetje draaien tot ie mooist loopt dan gas vasthouden op 3000 toeren en dan iets verdraaien tot ie mooist loopt Werkt bij mij altijd PS klepppen eerst stellen voordat je gaat kloten Carburateur als laatste check je vervroeger ook effe, die zijn wel es lek
. Succes
Geplaatst: di nov 05, 2002 11:32 pm
door Ron
Mooist loopt of meeste toeren maakt? Of is dat in dit geval hetzelfde?
Geplaatst: di nov 05, 2002 11:38 pm
door Folkert
Eh... Willem, mijn R4 met Alpine Turbo motor heeft een volledig elektronische ontsteking met zo'n sensortje op het vliegwiel... Dat lijkt niet meer op die van een gewone vier en daar heb ik ook eigenlijk geen ervaring mee. (ik heb ooit, in een diep ver verleden, eens de ontsteking van het aloude witte viertje gedaan, maar dat is dan ook alles aan ervaring...). Dus eh... Sorry, meer weet ik niet...
Geplaatst: di nov 05, 2002 11:45 pm
door Leo
Ja EERST puntjes eens goed afstellen. Daarna wat draaien aan de verdeler tot hij bij diverse toerentallen lekker loopt, en dan liever wat aan de vroege kant zoeken.
Met m'n stobo gaat het niet echt veel beter.
Daarnaast kan er nog van alles mis zijn. Bevestiging in- en uitlaatspruitsuk vast? en zo.
Geplaatst: vr nov 08, 2002 10:12 pm
door Willem de Zwijger
OK, ik wil beginnen met puntjes stellen. welke lichthoogte moet ik aanhouden ? (Staat niet in handboek, daar zeuren ze over contacthoek).
En als ik me nou morgen niet kan bedwingen en een stroboscoop aanschaf, hoe gebruik ik dat ding dan om de puntjes mee af te stellen ? Ik dacht dat je daar alleen de onsteekhoek mee kon afstellen.
NB De zoekoptie levert me nog weinig vreugd.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-08 21:13 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-08 21:23 ]</font>
Geplaatst: vr nov 08, 2002 11:36 pm
door Ron
Ik had het over de lichthoogte. Maar als je de beschikking hebt over een contacthoekmeter dan is dat betrouwbaarder volgens mij. De perfecte lichthoogte is alleen interessant bij nieuwe puntjes en/of een nieuwe verdeler-as met de nokjes. Althans, dat lijkt mij zo. Zeg het me als het niet zo is.
Geplaatst: za nov 09, 2002 7:31 pm
door Goof
mensen lief, je gaat toch geen kapitalen uitgeven aan een strobos zeker?
Pak gewoon een voelermaatje 0.4 mm en stel daarmee de puntjes, klaar is kees. Wel ff kijken of ze niet helemaal ingebrand zijn.
Vervolgens zoals reeds eerder beschreven met een spanningzoeker en op het gehoor de ontsteking op het juiste moment stellen en that's it. Het is geen ferrari of zo, zo nauw komt het niet bij een r4.
Geplaatst: zo nov 10, 2002 9:40 pm
door Willem de Zwijger
Eh, nou ik kon me bedwingen en ben dus gisteren toch even naar Brezan gegaan alwaar ik overging tot de diepte investering van een stroboscoop met ingebouwd een contacthoekmeter, toerenteller en voltmeter !!! Zoiets als 75 Euro's, en je voelt jezelf een professionele monteur, ik was toch altijd jaloers op mensen die zo'n ding hadden en konden gebruiken. Vandaag dus in gebruik genomen en ik moet zeggen: geweldig. Eerst de puntjes op contacthoek 57 graden, toen de ontsteekhoek tot de streepjes tegenover elkaar stonden en dan 2 graden vervroegd. Loopt weer als een tiet. Maar de 'spanningzoekertruc'(gevonden op het forum bij zoeken op 'spanningzoeker') zal ik zeker onthouden voor op vakantie of zo. Nog wat onzekerheden:
1. Wat is cilinder 1 ? Het handboek heeft allerlei onduidelijke beschrijvingen (vooraan, vliegwielkant)waar je nog alle kanten mee op kunt als je niet weet waar het vliegwiel zit. Weten jullie het ? Ik denk nu: aan de achterlicht kant. Of is het toch de koplamp kant ? Gelukkig deed de stroob het op allebei (wat ik ook weer niet goed kan verklaren).
2. Warm of koude motor: maakt m.i geen bal uit voor de afstelling. Wat denken jullie ?
3. Vervroeger: werkt hij goed of niet ? Ik weet niet hoe ik dat moet checken. Ik draai op 600 rpm stationair (handboek zegt 675)en dan maakt het niets uit of je vervroegerslang eraf trekt of erop hebt. Wie weet hoe je kunt checken of hij werkt ? De motor draait lekker dus ik neem aan dat hij werkt maar ik zou hem graag willen checken.
Geplaatst: zo nov 10, 2002 10:32 pm
door Ron
1 Koplampkant, en je stroboscoop doet het op elke cilinder, zolang hij maar een tik krijgt om te flitsen, het MOMENT VAN FLITS daarentegen moet van je eerste cilinder komen als je je vliegwielstreepje wilt beflitsen. Voor de contacthoek- en je toerenmeter maakt het niet uit op welke je hem aansluit.
2 Maakt volgens mij ook niets uit, zolang je het over de ontsteking hebt.
3 Geen idee, maar je vervroeger gaat pas werken bij hogere toerentallen. Slechts dan moet hij vroeger gaan ontsteken om de boel bij te kunnen houden. Dus stationair zal je niets merken.
Allemaal info van mij als een leek, maar zo denk ik er over.
Geplaatst: zo nov 10, 2002 10:42 pm
door Folkert
Kijk. Daar kan ik dan nog wel wat aan toevoegen:
3) Je hebt een centrifugaal vervroeger en een vacuum vervroeger. De centrifugaal vervroeger werkt met gewichtjes die bij hogere toerentallen naar buiten vliegen en daarmee het ontstekingstijdstip vervroegen. De vacuum vervroeger werkt daarentegen op het "motorvacuum". Indien de gasklep gesloten is (bij stationair draaien oid) dan doet de motor zijn best om in het inlaatspruitstuk (tussen gasklep en inlaatklep) een vacuum te zuigen. Bij volgas staat de gasklep open en kan de motor vrij aanzuigen, zodat er geen vacuum zal ontstaan. Indien het verwijderen van de vacuumslang geen effect heeft op het onstekingstijdstip dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: 1) je vacuumvervroeger is dood of 2) de vacuumslang zit aan de andere kant niet goed op het spruitstuk gemonteerd.