ontsteking afstellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11383Bericht Folkert »

Voor diegene die enige interesse hebben waarom er dan wel niet vroeger ontstoken moet worden:
1) Omdat bij een hoger toerental minder tijd (er zitten veel meer verbrandingen in een minuut, nl. iedere omwenteling twee stuks) beschikbaar is voor een verbranding, zal er eerder ontstoken moeten worden.
2) Omdat bij een lage motorbelasting er "weinig" mengsel in de verbrandingsruimte aanwezig is, zal dit, tenopzichte van een hoge motorbelasting waarbij er "veel" mengsel aanwezig is, een ontstekingsvertraging en een lagere verbrandingssnelheid teweeg brengen. Ook dit behoeft zodoende een vroegere ontsteking.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11384Bericht Folkert »

Geheel ter uwer informatie: op het vliegwiel zit de koppeling gemonteerd en bevindt zich zodoende tussen de motor en de versnellingsbak. (aan de voorzijde van de motor dus).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11397Bericht Willem de Zwijger »

Hmmm, die vacuumvervroeger, ik kan me voorstellen dat de zuigkracht bij stationair draaien dermate laag is dat je het verschil tussen wel of niet aansluiten niet ziet. Eigenlijk zou ik wel eens een willen zuigen aan dit ding om te zien of de onsteekhoek dan verandert bij stationair draaien. Zou de stofzuiger dit kunnen ?
Zien (of merken) jullie echt verschil in de ontsteekhoek bij stationair draaien met of zonder vervroegerslangetje ?
Mbt Cilinder 1: Ik denk dat het niet uitmaakt (voor de stroob) of je de voorste of achterste bougiekabel neemt omdat de krukas twee keer rondgaat voor de flits en dat, als cilinder 1 op de even keren flitst, dat cilinder 4 dan op de oneven keren flitst.

Nog een waarneming die ik niet begreep: Als je de vervroeger eraf haalt en je draait stationair, dan zie je met de stroob de witte kerf op de afgestelde plek. Als je nu gas geeft loopt de kerf uit beeld (naar de vroege kant). Ik dacht dat de kerf onafhankelijk van het toerental zou moeten blijven staan totdat je vervroeger weer aansluit. Of zit er een vervroeg effect in het elektrische systeem omdat bv. de bobine een vaste tijd nodig heeft om de vonk op te bouwen waardoor ... nee want dan zou de vonk juist later komen bij hogere toerentallen. Any idea ?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11409Bericht Folkert »

Nog een keer wat uitleg dan maar:
Stationair is de zuigkracht juist het grootst!
Normaliter kan je de zuigkracht gewoon met je mond simuleren. Ff lekker aan dat slangetje zuigen en je ziet effect!
Dat van die cil1 en cil4 is helemaal correct.
Met een stijgend toerental zorgt de centrifugaalvervroeger voor vervroeging...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Folkert op 2002-11-11 20:53 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11411Bericht Willem de Zwijger »

De zuigkracht het grootst bij stationair draaien ... ja ik zie nu wat je bedoelt in je tekst over motorvacuum... hmmm...jajaja...mijn hele intuitie stort nu even in...hier moet ik eens even heel diep over nadenken. Misschien kan ik mijn smetvrees eens overwinnen en aan het tuutje lurken. Morgen eerst APK, hopen dat ze niets vinden.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-11 22:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11413Bericht Folkert »

Lekker man! Een beetje fysiek met je auto bezig zijn...

Succes met je APK.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 11422Bericht jbeekmann »

precies! fysiek zijn! Liefde geven! Schouderklopjes op het dak, motorkap, stuur en dashboard en zo nu en dan even zuigen! Soms even de spuit erop, lekker nat maken en soppen. Heerlijk vinden ze dat!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11429Bericht Goof »

Op 2002-11-12 00:33, schreef jbeekmann:
precies! fysiek zijn! Liefde geven! en zo nu en dan even zuigen! Soms even de spuit erop, lekker nat maken en soppen. Heerlijk vinden ze dat!
Hebben we het hier nog over auto's? :grin:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11441Bericht Willem de Zwijger »

Heren, heren, even weer ter zake, het onderwerp vacuum en zuigen brengt menig mannenhart op hol.
Ik heb het idee dat mijn vacuum vervroeger Total Kaput is, terwijl de motor als een trein loopt, heel af en toe een kleine 'pets' bij remmen op de motor. En ik zou niet weten hoe er nou bij hoge toerentallen vervroegd zou moeten worden, want hoe moet die vacuumvervroeger nou ooit toerental meten ? Of zit er onder de plaat met de puntjes nog ergens een centrifugaalvervroeger ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11445Bericht Goof »

die vacuumvervroeger meet het toerental aan de hand van het vacuum dat de motor zuigt aan het inlaatspruitstuk. Dit wordt via een slangetje aan de verdelerkop doorgegeven.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11448Bericht Ron »

Het is een soort vacuum-verlater dus.
En over dat lief zijn voor de auto, je kan altijd nog de uitlaatpijpen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11461Bericht Willem de Zwijger »

Ja, heer da Goof, dat dacht ik dus ook, maar dat is niet zo volgens Folkert, en ik geloof hem inmiddels vrij onvoorwaardelijk, zie zijn epistel eind pagina 1 over motorvacuum. Ik heb het handboek nog eens diepgaand bestudeerd en kom tot de volgende conclusie: er zit onder de plaat waar de puntjes opzitten inderdaad een centrifugaalvervroeger (ik dacht eerst dat de vacuumvervroeger in de plaats was van de centr. vervroeger maar dat is dus niet zo). Dit verklaart waarom ik met de stroob de kerf naar voren (vroeger) zag lopen bij toerentalverhoging.
Los daarvan is er dan een vacuumvervroeger, en die heeft mi inderdaad niet de taak om te vervroegen, maar om te verlaten!!!. Immers: je rijdt met hoge toeren volgas. Je wilt dan zoveel mogelijk vervroeging omdat a. je mengsel een vaste tijd nodig heeft om te verbranden en er bij hoge toerentallen minder tijd is, en b. er heel veel mengsel is wat weer meer tijd kost om te verbranden dan weinig mengsel. Nu laat je je gas los. Je rijdt nog steeds hoge toeren, maar er is veel minder mengsel, dus je wilt (veel) minder vervroeging, noem het maar verlating van de vervroeging. Hiervoor zorgt dan de vacuum vervroeger omdat het vacuum bij dichte gasklep veel groter is dan bij open gasklep. Hierbij stel ik dan ook voor om de de vacuumvervroeger maar om te dopen naar vacuumverlater om verwarring bij toekomstige generaties te vermijden. En ik moet zeggen, het geeft wel een kick om dit soort dingen via dit forum te achterhalen, want in m'n eentje was ik er waarschijnlijk nooit achter gekomen. Het enige wat nog aan mijn geluk ontbreekt zijn de grafieken met karakteristieken van de vervroeger en verlater, dat zou het verhaal compleet maken.
By the way, voor toekomstige dolers op dit forum: ik kreeg van Martin nog de volgende tip:
het checken van je vervroeger gaat heel gemakkelijk. Je zuigt aan het slangetje van de vervroeger en dan zet je met je tong de onderdruk vast Je wacht even en dan haal je je tong eraf als hij dan plopt of je voelt dat de onderdruk er nog zit is ie goed Als onderdruk weg is is ie kapot.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11472Bericht Folkert »

Willem....
Op 2002-11-13 10:19, schreef Willem
b. er heel veel mengsel is wat weer meer tijd kost om te verbranden
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde... Er is veel mengsel, dicht opeen gepakt in de kleine verbrandingsruimte: Het "vlamfront" schiet daar doorheen... (het verbrandt snel!). Als er daarentegen bij lage motorbelasting hier en daar een klein beetje mengsel is in die enorme verbrandingsruimte, zal het allemaal een stuk trager verlopen...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11473Bericht Goof »

AHA! (erlebnis)
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11479Bericht Willem de Zwijger »

Folkert, je hebt verdorie mijn prachtige filosofie over de vacuum 'verlater' genadeloos om zeep geholpen.
Dus als ik bij hoge toeren het gas loslaat komt er minder mengsel in de cilinder, dit verbrandt slechter, en daarom moet er extra vervroegd worden, en hiervoor zorgt de vacuum vervroeger. Zeg ik het zo goed ? Dus als hij knalt uit de uitlaat zou het kunnen dat de vac.vervroeger niet werkt waardoor onverbrandt mengsel naverbrandt in de uitlaat (naast nog een tiental andere dingen die fout zouden kunnen zijn) ?
Plaats reactie