Pagina 1 van 5

bijna klaar renault 4 f 4 4 X 4

Geplaatst: vr nov 07, 2008 8:36 pm
door dick holtrop
is het mogelijk om van een standaard r4 f4 een sinpar versie te maken?
met een iet wat grotere motor?

wat heb je nodig?

dick

Geplaatst: vr nov 07, 2008 10:04 pm
door schoapke
een F4 en sinpar versnellingsbak en achteras. Als de aandrijfas de kracht van het nieuwe blok [1400??] aan kan, moet het niet niet teveel problemen opleveren.

Maar wat wil je uiteindelijk bereiken? Een krachtige 4x4 terreinwagen of een snelle renault 4 quatro.

Geplaatst: vr nov 07, 2008 11:43 pm
door R4F6GTX Automaat
De Sinpar op de ouwe TL heeft de 845cc motor, de latere GTL en F/6 Sinpar heeft de 956cc. Dus als je 'up' wilt is een 1108 cc al meer. De 1400 kan ook wel maar dan moet je niet te gek optrekken want het lijkt (en is) poppenspul. Alpine gaat gegarandeerd kapot, zo ook de AT...

Geplaatst: za nov 08, 2008 12:20 am
door schoapke
Maar waar zit het zwakke punt? in de bak , as of de dif achter?
Want een vierwiel aangedreven stugge bak met een beetje pit klinkt wel geinig. Beetje rally rijden 8)

Geplaatst: za nov 08, 2008 10:04 am
door R4F6GTX Automaat
schoapke schreef:..... stugge bak .....
Een R4 stug? De ophanging van de Sinpar is vrijwel gelijk aan de originele R4 dus verre van stug.
De aandrijfas naar achter bijvoorbeeld is erg dun. De kruiskoppelingen zijn een maatje kleiner dan de kruiskoppelingen van een stuurstang van een Audi 80. Die kunnen best wel enkele pekaatjes hebben maar mocht je per ongelijk een keer met je voet van het koppelingspedaal glijden, om maar een stom voorbeeld te noemen, ligt de aandrijfas er waarschijnlijk in delen onderuit...
Als je een "vierwiel aangedreven stugge bak met een beetje pit" wilt kun je beter eens naar een Jeep gaan kijken... de mijne is nu net belastingvrij dus nu hebben we het hele jaar lol...

Afbeelding

Geplaatst: za nov 08, 2008 12:11 pm
door schoapke
zat ook meer aan een 4x4 voor op de weg te denken net als de audi quatro.
Dus naast het sinpar gebeuren ook veren van de F6 Dikkere stabbies, stugge koni's Alleen dan nog zien of je de kracht van een alpine ook goed op alle vier de wielen krijget.

Voor in het terrein lijkt mij de standaard sinpar goed genoeg.

terschelling

Geplaatst: za nov 08, 2008 5:45 pm
door dick holtrop
het lijkt me leuk om het strand van terschelling te rijden.

nu nog op zoek naar de onderdelen.

dick

Geplaatst: zo nov 09, 2008 10:47 am
door Okido
Meer dan 1100 cc is niet aan te raden. Je zit met de overbrengingsverhouding. Normaal is de max. snelhied 100 km/h. Verder is op de versnellingsbak gewoon een stukje aangbouwd om een extra uitgang te krijgen. Dat ziet er wat fragiel uit. De al eerder besproken assen met kruiskoppelingen die op het cardan zijn aangesloten, kan je volgens mij ook niet vervangen voor dikkere. De ruimte van de voorste as van de bak naar cardan, heeft nauwelijks ruimte tussen chassis en onderdelen door.
Met ombouwen moet er ook worden gelet op de vele verschillende bakken, schakelsystemen en remsystemen en niet de vergeten de benzinetanken.

scheuren met 4x4

Geplaatst: ma nov 10, 2008 1:59 am
door RVIER
Als je met wat extra vermogen aan de start wil komen moet je misschien eens bij Citroen kijken. Die hebben een Eend ge-bimotoriseerd.

Je moet een deel uit de vloer van de bagageruimte en de dwarsbalk onder de achterbank door zagen, de achterdragers verlengen tot aan de balk onder de voorstoelen. (voor de langsstijfheid. De motor + bak passen hier dan net tussen.

Misschien moet je nu een complete vooras aan de achterzijde monteren.
Wel nog even de bak wisselen voor een van een 845 (ivm de draairichting) en planken maar.

Moet te doen zijn.

vr gr Fons

Geplaatst: ma nov 10, 2008 9:45 am
door brecht
Mooi projectje Dick! Da's weer een uitdaging!

Alhoewel ik me wel altijd afgevraagd heb hoe ze die 2CV sahara's (met de twee motoren) goed gelijklopen krijgen...

p.s. De Zebra is toch oorspronkelijk jouw werk? Hij staat nu bij mij voor de deur. Heb hem een dag in mijn bezit en nu aal een hoop leuke opmerkingen gekregen :D

ja klopt

Geplaatst: ma nov 10, 2008 12:34 pm
door dick holtrop
ja inderdaad deze heb ik een jaar of drie terug zo gemaakt!

ik doe bijna elk jaar een project.

nu ben ik bezig om een 1400 in mijn 4f4 te bouwen

daarna de 4 x 4 voor op terschelling.

dick

4x4

Geplaatst: di nov 11, 2008 1:58 am
door RVIER
heeft er wel eens iemand 2 R4-en achter de dwarsbalk waarin de torsiestaven van de vooras afgesteund zijn, doorgezaagd en tegen elkaar aan gelast?

Er ontstaat dan een chassis waarvan als in de achterste bak het kroonwiel wort omgelegd en het stuurhuis geblokkeerd, een 4x4 ontstaat, die -ongeveer- onder de carroserie van een F6 moet passen. Je moet alleen de remleiding naar achteren splitsen en een kleine benzinetank monteren.

Dit is volgens mij de snelste manier om een 4x4 te maken.

Als je de beide stuurhuizen (slim) gebruikt ontstaat wel een erg wendbare auto!


vr gr Fons

deze f4 vormt de basis voor dit project

Geplaatst: vr jan 23, 2009 1:13 pm
door dick holtrop
Afbeelding

eerst de balken restauren

Geplaatst: za jan 31, 2009 8:32 pm
door dick holtrop
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: za jan 31, 2009 9:05 pm
door R4F6GTX Automaat
Hee, beetje laswerk....

Net een kruiwagen zo :lol: