andere carberatoeter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Heeft iemand een idee hoe ik een iets grotere carberateur op mijn 1108 kan zetten? Volgens mij moet er met een paar mm meer ook wel een klein beetje vermogen meer uitkomen, toch? Tenminste, bij mijn Hondaatje werkte dat...
Of werkt een iets grotere sproeier ook? Wie weet hier iets van?
Ohja, enneh, wie weet iets over uitlaten? Ik wil een beetje donkerbruin geluid uit mijn vier krijgen, hoe doe ik dat?
Of werkt een iets grotere sproeier ook? Wie weet hier iets van?
Ohja, enneh, wie weet iets over uitlaten? Ik wil een beetje donkerbruin geluid uit mijn vier krijgen, hoe doe ik dat?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Verwacht van mij geen formules maar ik heb begrepen dat je met een grotere carb wél meer vermogen uit het blok kunt halen. Nooit geprobeerd overigens. Ook geen idee hoe je het geluid bruiner kunt maken.
Behalve gaten boren in of voor je demper kan ik me voorstellen dat de akoestiek beïnvloed kan worden door een dikkere uitlaat cq eindpijp. Ik bedoel dus een pijp met meer ruimte aan de binnenkant. Maar dat laatste is een vermoeden mijnerzijds. Weet er zoals gewoonlijk niets van.
Behalve gaten boren in of voor je demper kan ik me voorstellen dat de akoestiek beïnvloed kan worden door een dikkere uitlaat cq eindpijp. Ik bedoel dus een pijp met meer ruimte aan de binnenkant. Maar dat laatste is een vermoeden mijnerzijds. Weet er zoals gewoonlijk niets van.
Een iets groter sproeier helpt: Je kunt hem op de snelweg nog net iets harder laten lopen door de choke een klein stukje uit te trekken. Daar wordtie rijker van (meer benzine), maar vermindert de totale luchttoevoer naar de motor (gaatie weer langzamer van). Overigens suggereer ik dan: zorg voor goede ontsteking en stel die dan lekker vroeg af (en ga superbenzine tanken)...
De sproeiers van de carburateur vervangen zal meer zin hebben dan een andere carburateur, omdat hiermee een grotere winst is te behalen. Echter en alleen is dit een zeer langdurig en lastig verhaal. Je hebt dan namelijk de doorlaat nodig van de originele sproeiers en aan de hand hiervan moet je een serie sproeiers zien te krijgen die groter zijn ( opeenvolgende groottes). Nu moet je de sproeiers in je carburateur steeds een maat groter maken en dan gaan rijden, waarbij je het best een vaststaand parcours kunt rijden(niet bij je zelf voor het huis langs als je graag nog op vriendschappelijke wijze om wilt gaan met de buren. Op het moment dat de prestaties terug lopen, een of twee maten in sproeirs terug gaan. Hierbij is het wel van belang dat de auto niet zo zuinig meer is (het verbruik kan echt behoorlijk toe nemen). Wat betreft de uitlaat, dit is simpel: haal dat originele geknepen dempertje eraf en zet er een demper onder van het absorptie type( zelf heb ik onder mijn R8 een einddemper van het eerste type 5 automaat. Voor een nog harder geluid ga je naar een platte tussendemper van een 18 of een tussendemper van een 14 (heeft wel een haakse ingang.Hierna is gebrul verzekerd.
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: za mei 04, 2002 2:00 am
- Locatie: groningen 0625137591