dynamo

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Berichten: 104
Lid geworden op: zo aug 03, 2003 2:00 am
Locatie: margraten
Contacteer:

dynamo

Bericht: # 100600Bericht loek »

Al de tweede keer dat mijn vier onder het rijden te weinig stroom krijgt.
Radio valt uit, lampen gaan zwak branden en tenslotte valt alles stil.
Na de eerste keer een nieuwe accu geplaatst, alles ging een poosje goed ( weekje of twee ) daarna hetzelfde verhaal. Dynamo laad misschien niet bij, maar het accu-lampje gaat niet branden, zou dit kapot kunnen zijn ?
Ik ga nu een andere dynamo monteren en hoop dat alles weer naar behoren werkt.
Iemand ervaring met deze perikelen ?

Loek
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 100602Bericht roberto »

Als je de dynamo hebt gemonteerd meet dan de spanning over de accu polen die moet ongeveer 14 volt zijn met een lopende motor, als je geen meter hebt laat de motor lopen zet de lampen aan geef een beetje gas dan moeten de lampen feller gaan branden gebeurd dit dan laad de dynamo.
het kan zijn dat je een lekstroom hebt via de radio of iets dergelijks,motor uit zetten contact uit alles uit een pool van de accu los en kijken of hij iets vonkt of hou er een lampje tussen de pool en de kabel die mag dan niet branden.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 100613Bericht lesmagnacs »

Defecte spanningsregelaar ?? Vaak de oorzaak van dit verschijnsel.
Accu loopt leeg door verbruik van onsteking, lampen etc. Als de accu niet opgeladen wordt duurt het niet langs of je hebt geen stroom meer.
Doe wat Roberto zegt dan weet je in ieder geval of er een laadstroom wordt opgewekt.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 100614Bericht GijSsie »

volgens mij is hier al genoeg over geschreven... Check ook je Vsnaar...
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 100618Bericht roberto »

GijSsie schreef:volgens mij is hier al genoeg over geschreven... Check ook je Vsnaar...
vertel Loek dan waar het staat dan heeft hij er wat aan
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 100619Bericht lesmagnacs »

GijSsie schreef:volgens mij is hier al genoeg over geschreven... Check ook je Vsnaar...
Die hoor je toch gieren als die slipt !
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 100626Bericht Mark4GTL »

lesmagnacs schreef:
GijSsie schreef:volgens mij is hier al genoeg over geschreven... Check ook je Vsnaar...
Die hoor je toch gieren als die slipt !
niet helemaal waar.

was bij mij ook nie helemaal goed, hoorde niks maar de dynamo laadde nauwelijks op
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
bart4gtl
Berichten: 46
Lid geworden op: vr apr 05, 2002 2:00 am

Re: dynamo

Bericht: # 114109Bericht bart4gtl »

Mocht die slippen, dan zou toch ook het accu lampje moeten gaan branden?
Ik vraag dit omdat ik soortgelijk probleem heb als Loek indertijd.

Maandje geleden ten tijde van de extreme kou, startte mijn Renault niet meer na een paar weken continue met maximale blower, lampen en radio gebruik te hebben rondgereden. Vaak ook in files wat natuurlijk het bijladen niet bevordert.
Dacht dat dit een eenmalige actie was door de kou en heb mijn accu tijdje doorgeladen, vervolgens ging het weer een tijdje goed. (Accu is trouwens behoorlijk nieuw, +/- 8 maanden oud). Heb de blower sindsdien nauwelijks meer aan gehad, evenals mijn radio.

Afgelopen maandag was het helaas weer raak..startkabels erbij, accu hele nacht aan de oplader. Tot vanochtend ging het weer goed.
Nu viel vanochtend weer mijn radio uit en mijn lampen gaven minimaal licht..Maar al die tijd geen waarschuwingslampje gaan branden...
Nu heb ik zojuist even meting verricht bij stationair draaien:

Lampen uit --> op de accu meet ik 12,45 V
Lampen aan --> op de accu meet ik 11,95 V

Kan ik concluderen dat mijn dynamo te zwak is? Lekstroom heb ik nog niet getest, heb inmiddels wel mijn radio stroomdraad losgehaald....

Als iemand advies heeft, hoor ik het graag...Want elke keer in spanning of ie wel of niet start is ook niet heel erg relaxed...

gr.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: dynamo

Bericht: # 114111Bericht ap »

Tja dat acculampje zelf kan ook kapot zijn waardoor het niet gaat branden als de dynamo niet goed bijlaadt.
Het is maar een suggestie.

Maar goed bij draaiende motor moet er dus ongeveer 14 volt naar je accu toe gaan.
Hoe is het peil van je accuvloeistof eigenlijk dat kan er ook wat mee te maken hebben
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: dynamo

Bericht: # 114113Bericht RVIER »

heren,

Hoe kunnen er toch vragen komen of het lampje defect is?.

Er zijn twee 30 seconde testen voor het laadstroom circuit

1. Test voor het lampje: Als je het contact aanzet moet het lampje van de dynamo gaan branden (dit de built-in diagnose test voor lampjes!). Als de motor loopt moet het lampje uitgaan. (Voor het lampje vervangen moet het dashbord los)

2. Test van de functionaliteit van het hele laadstroomsysteem
roberto schreef
Als je de dynamo hebt gemonteerd meet dan de spanning over de accu polen die moet ongeveer 14 volt zijn met een lopende motor, als je geen meter hebt laat de motor lopen zet de lampen aan geef een beetje gas dan moeten de lampen feller gaan branden gebeurd dit dan laad de dynamo.
@bartGTL, kennelijk laad je dynamo niet, immers de spanning komt maar een klein beetje boven de 12 volt en zakt als je er en gebruiker aanhangt onder de 12 volt. Met test 2 heb (had) je dat zo gezien. Het lampje zal wel kapot zijn maar det test je met test 1


3. Als dynamo laadt en het lampje het doet ,kun je de lekstroom vaststellen door een amperemeter tussen de losgenomen pluskabel en de pluspool hangen. Eigenlijk mag er dan geen stroom lopen, behalve als je directe gebruikers hebt die om het startslot heen gaan of op de accessoire uitgang geschakeld zijn.
Als je geen amperemeter hebt kun je ook een lampje tussen de pool en de losgenomen pluskabel houden. Bij lekstroom gaat het lampje branden/gloeien.
Je kunt ook na het rijden een accukabel losnemen, er kan dan geen lekstroom lopen. Als de volgende morgen de wagen weer slecht start heb je kennelijk een accuprobleem

Laat de uitkomst van test 1 en 2 maar eens weten :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: dynamo

Bericht: # 114114Bericht Mark4GTL »

je kunt de r4 ook aan de testkast hangen (mits je die, of een bevriende garage hebt) en zo direct te weten komen wat er mis is.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
bart4gtl
Berichten: 46
Lid geworden op: vr apr 05, 2002 2:00 am

Re: dynamo

Bericht: # 114138Bericht bart4gtl »

Bedankt voor de info. Dit weekend monteer ik een andere dynamo..
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: dynamo

Bericht: # 114143Bericht Tweety »

bart4gtl schreef:Bedankt voor de info. Dit weekend monteer ik een andere dynamo..
ja dat lijkt me verstandig, wilde graag nog toevoegen aan het verhaal van Fons dat een dynamo meestal pas 13.5 volt + levert boven de 1500 rpm, of altans wanneer voldoende vermogen om het gehele systeem naar dit voltage te tillen, een lege accu is ook een behoorlijke balast... en ook ... Vreemd genoeg is bij een lage buiten temperatuur (0 graden) de ideale laadspanning niet 14 maar 13 volt... klinkt vreemd, maar is toch zo, 't kan zijn dat je accu toch een behoorlijke opdonder heeft gehad, de beste manier om dit te testen is door deze doormiddel van een lader goed op te laden en 1 a 2 dagen later te kijken wat het voltage is (12.5 v + is ok), en te kijken hoe deze reageert op een belasting van meer de 100w ( dan is 12v nog ok)
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: dynamo

Bericht: # 116462Bericht Jakke »

Beste allen: dit lijkt wel een vaker voorkomend probleem: ik heb net hetzelfde voor sinds een maand ongeveer. Daarvoor alles o.k., zelfs met de grote koude nooit problemen! De laatste weken heb ik dus drie maal mijn batterij leeg gereden (lichten zwakken af enz. tot de motor zonder ontsteking stilvalt). Omdat:
1) Het lichtje van de accu wel degelijk werkt bij opzetten contact, en dit meteen weer uitgaat als de motor aanslaat,
2) De alternator enkel maanden geleden was nagekeken door een "specialist" auto elektriciteit,
3) Een nieuwe v-snaar was gemonteerd én op de juiste spanning,
4) De batterij 3 maand oud is
begreep ik er niets van tot ik vaststelde dat als ik aan de spanningsregelaar prutste en bij het losmaken ervan dit plots invloed had op het staionair draaien van de motor: blijkbaar was er geen goed contact tussen de borstelkooltjes en de stator van de alternator. Met een paar vulringetjes dacht ik dit opgelost te hebben, en ja hoor weer ging het een paar weken goed ... toch wel eigenaardig dat het batterijverklikkerlichtje nooit ging branden???
Nu heb ik de alternator gedemonteerd en de spanningsregelaar: als ik naar de sleepringen op de collector (stator) keek, dan bleken die serieus ingelopen en geven die volgens mij maar de helft van een omwenteling contact ... zou het kunnen dat dit de oorzaak is, en dat er wel degelijk nog een zeer zwakke laadstroom was waardoor het batterijspanningsverklikkerlichtje ( :-? ) toch bleef branden? Als dit zo is, dan hoop ik eindelijk de oorzaak te hebben gevonden. En nu een nieuwe alternator :(
Plaats reactie