Banden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Banden
Hallo allemaal,
Ik moet mijn banden, alle 4 vervangen. Momenteel ben ik bezig de velgen te stralen en opnieuw te spuiten.
Ik rij ongeveer 20.000 km. per jaar, zonder al teveel problemen met mijn 4tje. Het grootste deel hiervan is op de autosnelweg, waarvan regelmatig in Duitsland.
De afwijking van mijn kilometerteller is behoorlijk, op de teller 120km. is op mijn navigatie 105km.
De huidige bandenmaat is 135/80 R13, als ik deze banden nu voor 145/80 R13 vervang, dan zou de werkelijke snelheid toenemen, de omwentelingen van de tellerkabel zou immers gelijkblijven, de ze is aangesloten op de wisselbak.
Is mijn redenering goed of zijn er dan problemen die ik nu overzie?
Heeft iemand ervaring met de 4 seizoenen band van Pirelli P2500?
Ik moet mijn banden, alle 4 vervangen. Momenteel ben ik bezig de velgen te stralen en opnieuw te spuiten.
Ik rij ongeveer 20.000 km. per jaar, zonder al teveel problemen met mijn 4tje. Het grootste deel hiervan is op de autosnelweg, waarvan regelmatig in Duitsland.
De afwijking van mijn kilometerteller is behoorlijk, op de teller 120km. is op mijn navigatie 105km.
De huidige bandenmaat is 135/80 R13, als ik deze banden nu voor 145/80 R13 vervang, dan zou de werkelijke snelheid toenemen, de omwentelingen van de tellerkabel zou immers gelijkblijven, de ze is aangesloten op de wisselbak.
Is mijn redenering goed of zijn er dan problemen die ik nu overzie?
Heeft iemand ervaring met de 4 seizoenen band van Pirelli P2500?
Laatst gewijzigd door Robo op vr sep 26, 2008 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
De hoogte van de band in in procenten uitgedrukt, de 80 in dit geval. De breedte is de 135 resp 145. De hoogte is dus 80% van 135 resp 145 dus de 145/80x13 band is een klein beetje hoger, dus klopt je redenering niet.... al is het erg weinig en met zo'n afwijking op jouw snelheidsmeter is het wel te doen..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Grotere banden
Hallo
Volgens mij ga je met 13x145R80 banden 3% harder, bij gelijk motortoerental.
Voor de slimmerds, dit gaat alleen op als je ze op de voorwielen monteert
De benaderingformule voor vergroting van de omtrek: pie*toename van de diameter
in cijfers toename omtrek= 22/7+2*(10*0,8 )= 50 mm
de oude omtrek was 13*25,4+2(135*0,8 )= 1715 mm
toename in %= 50/1715 = 3%
met 155R80 banden--> 6%
met 165R80 banden --> 9% de trekkracht neemt dan wel af (als ze nog in de wielkast passen)
Als je de gewone (officieele?) banden 135SR13 monteert ga je 0,6% harder. Bij de 145SR13 wordt dat dan 3,6%
vr gr fons
Volgens mij ga je met 13x145R80 banden 3% harder, bij gelijk motortoerental.
Voor de slimmerds, dit gaat alleen op als je ze op de voorwielen monteert
De benaderingformule voor vergroting van de omtrek: pie*toename van de diameter
in cijfers toename omtrek= 22/7+2*(10*0,8 )= 50 mm
de oude omtrek was 13*25,4+2(135*0,8 )= 1715 mm
toename in %= 50/1715 = 3%
met 155R80 banden--> 6%
met 165R80 banden --> 9% de trekkracht neemt dan wel af (als ze nog in de wielkast passen)
Als je de gewone (officieele?) banden 135SR13 monteert ga je 0,6% harder. Bij de 145SR13 wordt dat dan 3,6%
vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Als je hierop klikt kun je dat mooi uit laten rekenen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"