Pagina 6 van 11

Geplaatst: ma dec 20, 2004 3:12 pm
door -Trelleur-
Wat een toestand inderdaad om een lege band. Ik zou voortaan een voetpomp in de auto meenemen, dan kun je pompen waar en wanneer je wilt en ben je niet afhankelijk van een tankstation waar ze soms niet werken en die ook nogal eens onnauwkeurig schijnen te zijn. Doe er een drukmeter bij, die zijn ook niet duur.
Het schijnt trouwens dat een lekke band GEMIDDELD maar eens per 120.000 km voorkomt. Dus je had veel pech, of waren de banden ook nog uit 1977?

Geplaatst: ma dec 20, 2004 3:47 pm
door Ron
Die waarde, is dat per band of per auto?

Geplaatst: ma dec 20, 2004 4:41 pm
door -Trelleur-
Tja goeie vraag, was mij ook niet geheel duidelijk. Ik denk per auto, want dit wordt wel eens genoemd als reden om geen reservewiel mee te hoeven nemen. Maar of je kunt vertrouwen op dit soort statistiek? Ik zit i.i.g. aan de verkeerde kant van het gemiddelde.

Geplaatst: ma dec 20, 2004 5:06 pm
door Goof
nog per band, nog per auto. Een band gaat geen 120k mee en niet iedere auto krijgt maar eens per 120k een lekke band. Tis gewoon afgezet tegen het aantal km's Er zijn gewoon statistieken van aantallen lekke banden per jaar en hoeveelheid km's per jaar. Simpel rekensommetje geeft dan aan dat gemiddel slechts 1 lekke band op 120k gereden km's voorkomt. Dus stel dat er per dag 1,2 miljoen km's gereden worden in NL, dan rijden er dus maar 10 mensen lek op een dag.

Geplaatst: ma dec 20, 2004 7:52 pm
door Ron
Die reserveband. Aangenomen dat je 20.000 km per jaar rijd, en elke dag de auto neemt, neem je dus in 99,95% van de gevallen die band voor niks mee. Maar, en nu komt het, is dat dan een reden om dat ding niet mee te nemen? Ik neem hem lekker tóch mee, en wel om de volgende reden:

Het gaat niet om de kans dát het fout gaat, het gaat om de gevolgen áls het fout gaat.

Het kan altijd lomper

Geplaatst: ma jan 24, 2005 12:29 am
door Zeeverkenner
In het kader van van blunders zou je kunnen leren...

Bij mijn eerste 4 op jacht naar roest in de auto. Kom onder de voorstoelen een paar bouten tegen. Ik denk dat is handig als ik daarmee die balk kan demonteren. Laatste bout ging al redelijk zwaar... Tot de F6 ineens door zijn hoef ging....
Twee dagen later had ik die torsieveer weer op zijn plek nadat bijna de complete voorwielophanging in onderdelen op de parkeerplaats had gelegen...

Re: Het kan altijd lomper

Geplaatst: ma jan 24, 2005 8:07 pm
door Rodeo-6
Zeeverkenner schreef:In het kader van van blunders zou je kunnen leren...

Bij mijn eerste 4 op jacht naar roest in de auto. Kom onder de voorstoelen een paar bouten tegen. Ik denk dat is handig als ik daarmee die balk kan demonteren. Laatste bout ging al redelijk zwaar... Tot de F6 ineens door zijn hoef ging....
Twee dagen later had ik die torsieveer weer op zijn plek nadat bijna de complete voorwielophanging in onderdelen op de parkeerplaats had gelegen...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Geplaatst: di mar 22, 2005 12:21 am
door ms.dageraad
Ik heb er ook weer 1 begaan. Motor had lekke kop (zie eerdere blunder) heb ik keurig gemaakt. Keurig nagetrokken na 20 min warmlopen. 2000km later is ie weer lek! Dus ik was al hard op zoek naar nieuwe motor. Toch maar weer kleppendeksel er af en natrekken. Blijken sommige bouten 3/4 (!?) slag nagetrokken te moeten worden. Ik reed dus gewoon met een losse kop! 1 keer natrekken is dus niet genoeg.

(op verzoek van rodeo geplaatst)

Geplaatst: di mar 22, 2005 12:29 am
door Jantine
Nu we het toch weer even over blunders hebben ik had een tijdje terug ook een leuke,, ik zo van WAT SLUIT DIE MOTORKAP TOCH SLECHT.. vergeten dat houdertje/stangetje of hoe je dat ook noemt eerst naar beneden te halen.. gevolg kromme stang hahaha maar ja is zo weer recht te buigen ik kon er zelf heel erg om lachen.

Geplaatst: di mar 22, 2005 5:09 am
door Le Car
ms.dageraad schreef: . Blijken sommige bouten 3/4 (!?) slag nagetrokken te moeten worden. Ik reed dus gewoon met een losse kop! 1 keer natrekken is dus niet genoeg.

(op verzoek van rodeo geplaatst)
He, het zijn geen trekbouten hoor..... ,.Die moet je wel 90 graden draaien.Maaar natrekken hoeft weer niet.

1,5 jaar gleden mijn kopje vervangen maar geen problemen met 1 x natrekken.Wel de kop laten vlakken trouwens.

Als ze echt los zaten is het wel vreemd.

Geplaatst: di mar 22, 2005 2:41 pm
door Willem de Zwijger
Inderdaad een vreemd verhaal. Als met 'keurig nagetrokken' bedoelt dat je met de momentsleutel op de juiste waarde alle bouten hebt aangehaald heb je het helemaal goed gedaan. Die 3/4 slag natrekken staat in geen enkele R4 werkinstructie ! Lijkt me zelfs link, want je kunt een bout ook over de zeik draaien...

Geplaatst: di mar 22, 2005 5:47 pm
door mariek
Tja, en ik heb hem nog niet eens maar de 1e blunder is al gelanceerd!

Ik zit in de garage van de meneer die mij de geniale auto gaat verkopen (ik wilde even de mooie nieuwe remleidingen aanschouwen) zit ik in de auto...
Mijn 1e opmerking: Handig, die 2 asbakjes net onder de voorruit.....

Hoe erg... ;)

Geplaatst: di mar 22, 2005 7:03 pm
door Moaske
mariek schreef:Tja, en ik heb hem nog niet eens maar de 1e blunder is al gelanceerd!

Ik zit in de garage van de meneer die mij de geniale auto gaat verkopen (ik wilde even de mooie nieuwe remleidingen aanschouwen) zit ik in de auto...
Mijn 1e opmerking: Handig, die 2 asbakjes net onder de voorruit.....

Hoe erg... ;)
Humor :D
Ik heb ook zo'n passagier gehad die me 's zomers een bijzonder smerig gebit bezorgde... :-?

Geplaatst: di mar 22, 2005 8:47 pm
door Rodeo-6
ms.dageraad schreef:(zie eerdere blunder)

(op verzoek van rodeo geplaatst)
Nou ja, op verzoek is een beetje overdreven, je doet anders ook niet wat ik je advieseerr :lol:
als er iets aan m. dageraad z'n voertuigen is rijdt ie er mee door, of wil ie er een andere moeteur in zetten.
maar dit terzijde.

Wat me in het algemeen opvalt is dat men het op dit forum het altijd beter weet, opzich niks mis.

Wanneer je een nieuwe koppakking monteert MOET deze worden nagetrokken omdat deze zich nog moet gaan ZETTEN.
Dus kopvast zetten, warm draaien, natrekken, paar honderd km rijden
EN GEEN TWEE DUIZEND en nog een keer natrekken.
Dit is niet nodig wanneer een kop wordt vast gezet met z.g. rekbouten.

Anders R. T. F. M.
Read The Fucking Manual.

Bij dageraad bleek dat na TWEE DUIZEND km 5 van de 10 bouten te los zaten.
Nu schijnt het zo te zijn dat M. D. er ook nog kopervet tussen gedaan heeft, wordt vervolgd vermoed ik .................... :roll:

Geplaatst: di mar 22, 2005 9:57 pm
door Willem de Zwijger
En die rekbouten komen voor in de R4 ? Ben ik nog in geen enkel F.M tegengekomen. Ik dacht dat die dingen in 'moderne' auto's zaten.