Pagina 6 van 27
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 10:23 am
door ap
He Rutger,
ik ga morgen die witte L slopen misschien dat daar die delen bij de achterdeuren wel redelijk netjes zijn dan kan ik die er voor je wel uithalen...
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 11:03 am
door Rutger-peer
Hee Albertjan, wist niet dat je die kon demonteren! Maar in dat geval is dat misschien wel een goed plan, aangezien ik het gevoel heb dat er daar meer metaal thuishoort dan er nu zit.
Overigens zou ik naast de kap en achterklep nog wel meer dingen van je willen overnemen van die witte als die nog goed zijn, tenzij je dat zelf nodig hebt of wilt houden. Moet ook nog veel kleine dingetjes hebben (dashboardglaasje, opbergvakje, die van mij is doorgezakt, zo'n knop waarmee je de achterbank vast zet, sigaretaansteker etc etc) en daarnaast ook voorschermen en dus het achterscherm aan de bestuurderszijde.
Dus als je meer van die auto kwijt wilt, dan houd ik me aanbevolen.
Moet nog even kijken wanneer ik langs kom.
Groeten,
Rutger.
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 11:57 am
door ap
we hebben binnenkort wel even contact dankomt dat wel goed,
en wat betreft die hoeken die slijp ik er uit dan kan jij die erin lassen.
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 6:20 pm
door Rutger-peer
Ja prima, ik bel je wel even.
Maar dat is perfect! Ben je van plan die carrosserie weg te gooien verder? Want ik heb bij de bestuurderskant voor in de hoek ook rotterij, vervelend plekje. Opzich zou ik die hoek ook wel willen hebben als dat kan. En ik heb ook een dikke deuk onder het achterraampje passagierszijde, we hebben er ook aan zitten denken om dat uit een donorauto te slijpen. Maar goed, misschien is het dan handiger als ik zelf dan langskom, anders blijf jij aan het slijpen. Ben je morgen de hele dag in Niekerk? Ik zou dan anders misschien morgenvroeg of in de loop van de middag ook even langs kunnen komen in de auto van mijn zus want ik ben morgen in Groningen, dat praat wat gemakkelijker en dan kan ik misschien ook meteen wat dingen meenemen!
Rutger.
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 8:10 pm
door ap
Ik ben rond 11 uur in de loods tot een uur of 4.
Dan geef je maar aan wat je hebben wilt dan haal ik daar later deze week de flex wel door of je neemt zelf een flex mee....
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 10:58 pm
door Rutger-peer
Prima, ik zal kijken of ik morgen even langs kan komen (moet de auto nog regelen etc. en moet daarnaast vanavond werken achter de bar dus dat wil ook wel laat worden

je ziet me dan wel verschijnen.
Update voor vandaag:
Ik ben vandaag nog even bezig geweest van 12 tot plusminus 6 uur maar werd naarmate de dag vorderde steeds zieker, koppijn, duizelig, zweterig etc.Ik ben maar naar huis gegaan om 6 uur maar heb toch nog een en ander weten te doen:
- Ramen er uit gehaald met behulp van een kennis die langskwam (of eigenlijk heeft hij het alleen gedaan

) Hij had toevallig zelf ook veel aan viertjes gesleuteld toen hij nog bij een garage werkte, erg handig!
- Radiator er uit gehaald inclusief buizenboel.
- Dashboard, verwarming etc. er uit.
- Eén stuurarm verwijderd, de andere zit vast, die moet met een gasvlam worden bewerkt.
- Stuurpen losgemaakt
- Binnenscherm aan passagierszijde losgemaakt maar nog niet losgekregen door de kit die nog vast zit, iets voor volgende keer.
- Bumpersteunen verwijderd.
Ik heb ongetwijfeld nog meer gedaan maar dat weet ik zo niet meer.
Een paar foto's

Een foto met mijn 1977 Zündapp GTS50 die ik heb opgeknapt in 2005, nu mijn vervoersmiddel van mijn ouders hun huis naar de werkplaats.

Omdat ik het had beloofd aan iemand op het Engelse forum: een foto van hoe enorm de werkplaats is

. Is een ligboxstal die niet meer in gebruik is.

Foto van de andere kant.

Zo zag ie er aan het eind van de dag uit.

Motorcompartiment!
Dat was het eerst weer even. Maandag ga ik weer aan de slag.
De groeten,
Rutger.
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: za jun 19, 2010 11:28 pm
door Mark4GTL
tering jantje wat `n ruimte...
daar kun je best wat auto`s en werkplaatsplekken in kwijt...
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: di jun 22, 2010 1:41 am
door Rutger-peer
Haha, dat klopt. Ik zal hem eens vragen of dat geen idee is om met de ruimte te gaan doen in de toekomst

.
Anyway... Ik ben vanavond nog even bezig geweest met de auto. Ik heb de kabelboel losgemaakt in de binnenkant en de stuurinrichting verwijderd, voor de rest de fuseekogel links verwarmd maar wou toen alsnog niet los, deze is nu in ieder geval naar zijn grootje dus er moet een nieuwe komen. Hij kwam later los met een grote poelietrekker, hadden we dat maar meteen gedaan.
Ik denk dat morgen de motor er nou eens echt uit gaat.
Kan iemand mij alleen vertellen hoe ik de aandrijfassen loskoppel van de motor zodat deze er uit kan worden gehaald?
En kan iemand mij vertellen of de motor zo op een harde ondergrond kan worden gezet of is dit slecht voor de carterpan?
Rutger.
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: di jun 22, 2010 8:59 am
door ap
Rutger-peer schreef:
Kan iemand mij alleen vertellen hoe ik de aandrijfassen loskoppel van de motor zodat deze er uit kan worden gehaald?
Bovenste fuseekogel losmaken en de moer (Sleutel 24)die midden in je naaf zit los.
Dan kan je de ophaning zo draaien dat de as eruit gepakt kan worden.
Rutger-peer schreef:
En kan iemand mij vertellen of de motor zo op een harde ondergrond kan worden gezet of is dit slecht voor de carterpan?
Ik heb ze zelf vaak zo op de grond staan maar een balkje hout kan nooit kwaad...
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: di jun 22, 2010 9:30 am
door Rutger-peer
Super, bedankt!
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: wo jun 23, 2010 12:46 am
door Rutger-peer
Zo, korte update weer hier!
Vandaag ben ik van 11 tot 10 ongeveer bezig geweest (met koffie, lunch en avondeten natuurlijk). Ik heb de binnenschermen er af weten te krijgen dankzij Albertjan's tip over de gasbrander, het stinkt inderdaad even maar werkt erg prima!
De motor is er nu ook uit!
Ik heb de stuurstang met pedalen en remcilinder en al naar buiten geheveld. Aan een ieder die nog over dit klusje nadenkt: doe dit niet op deze manier! Maak eerst de hoofdremcilinder inclusief reservoirtje los. Het probleem is namelijk dat je de remleidingen van de hoofdremcilinder af moet halen, hierdoor gaat het geheel lekken en wanneer je de hele reutemeteut (stuurpen, pedalen en dat hele systeem wat aan elkaar zit) er door de gaten in het schutbord probeert uit te halen komt al die remvloeistof er uit en dit is echt naar spul. Ik had mijn hele cockpit er onder zitten inclusief de bedrading, heb eeuwen zitten poetsen tot die troep er weer een beetje af was. Daarnaast loste alle inkt van mijn labeltjes (ik doe overal labeltjes van schilderstape en stift aan zodat ik het later kan terugvinden) op en kun je dus niet meer lezen wat waar hoort. Ook kwam het goedje in de knopjes van het dashboard, mijn kabelboom hangt namelijk nog met knopjes en al in de cockpit. NOOIT DOEN DUS, eerst die remcilinder los, dat is even pielen maar het kan wel, zeker als je eerst de pedalen losmaakt, dan de remvloeistof aftappen. Heb ook gehoord dat dat spul niet goed is voor je huid, heb er gelukkig geen last van gehad (snel handen gewassen).
Maar goed, dat leerde ik via de vervelende weg.
Ook de aandrijfassen heb ik er uit gekregen. Albertjan, ook bedankt voor de tip telefonisch. Het probleem was dat ik de onderste fuseekogel nog vast had zitten, dan lukt het natuurlijk nooit

.
Ik heb ook de gehele carrosserie losgeschroefd, die moet nu alleen nog loskomen van de kit.
Goed, voor de liefhebber hier wat foto's

Met de binnenschermen er af

Zelfde

Ietwat rotterij in het venster maar dat komt uiteraard weer goed.

Daar zit een roestgat. Hier heeft de kit zich niet goed gehouden en is dus in de loop der jaren het water zijn gang gegaan. Nieuw stukje plaat er in en het zou weer goed moeten zijn lijkt mij.

Nog eens een andere hoek

Ghost R4, spooky plaatje van de R4 met de motor er uit.

En nog eens.
Zo staat ie er momenteel bij. Heb vandaag een flinke slag geslagen.
Heeft iemand nog goede tips over het scheiden van de carrosserie van het chassis? Ik heb gehoord van banden door de raamstijlen en dan wat opwaartse kracht creëeren met een voorlader o.i.d. en dan een tijdje laten staan zodat de kit langzaam los komt? Ben daar wel wat huiverig voor omdat ik bang ben dat de carrosserie gaat verbuigen. De naden verhitten met een gasvlam zoals bij de binnenschermen lijkt me ook niet handig aangezien het begin alweer afgekoeld is als je bij de laatste kit aankomt…
Maar misschien zit ik fout. Tips zijn welkom!
Rutger.
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: do jun 24, 2010 3:23 pm
door Rutger-peer
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: do jun 24, 2010 3:55 pm
door Mark4GTL
hoe is de balk achter bij je remdrukverdeler? daar nog goed of ook al doorgerot?
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: do jun 24, 2010 4:37 pm
door Rutger-peer
Euhm, ik weet zo een twee drie niet wat de remdrukverdeler is (okee, net een plaatje gezien maa dat helpt me nauwelijks verder) en waar die zit?...
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Geplaatst: do jun 24, 2010 4:39 pm
door Mark4GTL
vooraan bij de linkerachterbalk, aan de buitenkant.
zit met een plaat achter de achteras vast.
beste om dit te zien is achteras eraf te halen.
remdrukverdeler regelt de remdruk achter, dat als je achter meer beladen bent; de auto achter harder remt dan als je leeg bent...