Beste heren, dat het temperatuur metertje niet geijkt is lijkt mij duidelijk, dat 120 graden zwaar overdreven is is zeer waarschijnlijk, dat 't blok niet overal even warm is lijkt mij ook meer dan logisch, een gietijzerblok (toch) met een aluminium kop, en stalen cylinderbussen. het roodlamp sensortje zit op de buitenzijde van de kop, die als ik me nietr vergis zelf wel eens krom trekt maar ok. mijn temperatuurmeter geeft bij open thermostaat bij ongeveer 108graden een soort van kook symptoom... de temperatuur loopt niet direct meer op, maar bij zal bij draaiende motor ook niet meer afnemen (d'r onstaan bellen waardoor de druk oploopt en de circulatie afneemt.) eerder werd 106 genoemt, of daar de extra kookpunbt verhoging van koelvloeistof ipv water bij zit weet ik niet, maar ik neem aan dat de verhoging van het drukvat er wel bij zit. als de motor oververhit raakt omdat de thermostaat niet opent (na het starten en het opwarmen van de motor) spuit het niet uit het drukvat (hoewel als je gewoon doorijdt misschien nog wel...

) maar het vloeistof niveau van het drukvat stijgt bij mij dan wel tot dicht bij de rand, de bovenslang wordt enigzins vacuum gezogen, en ergens zal dus nog wel een luchtbel zitten die onstaat op het heetste punt(en) van het blok, grofweg waar de cylinderbussen bij de kop komen. de koelvloeistof komt niet in z'n geheel tot een rollende kook (want de druk loopt op) maar d'r wordt wel vloeistof tegen de druk van de waterpomp heen gedrukt. dat de vloeistof locaal opwarmt lijkt mij duidelijk het gaat niet koken in het drukvat, sterker nog de ventilator slaat niet eens aan want de radiateur blijft koud. waarom dit gebeurd vooral als het koud is buiten .. tja ik trek de slangklemmen net als denk ik ieder ander aan totdat er geen vloeistof lekt, maar waarschijnlijk wordt er een kleine hoeveel lucht de bovenslang in gezogen als de buiten temperatuur er laag is, en als je dan met draaiende motor je ramen gaat krabben dan is het mij in ieder geval meer dan eens gebeurd dat de bij het wegrijden de temperatuur ineens heel erg snel oploopt (ook wel eens na het monteren van de thermostaat trouwens...)
De veer is volgens mij niet van roestvrijstaal... maar verandering van de drukkracht van de veer lijkt mij de meest logische verklaring voor een te vroeg openende thermostaat, maar ik sta open voor suggesties. Dat thermostaten zomaar vanzelf ineens maar stuk gaan lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk maar mensen die deze theorie aanhangen zijn daar vrij in wat mij betreft (d'r zijn ook mensen die beweren dat ''t gods wil is

)uit mijn ervaring blijkt een relatie tussen slecht functionerende thermostaat en oververhitting waarbij oververhitting eerst een andere oorzaak had dan de thermostaat (vermoedelijk, 't kan natuurljk dat de draadbreuk naar de ventilator synchroon onstaan is met de thermostaat die het niet deed...) ik zou de heren die der werking van deze wasthermostaat graag vragen, wat er nu precies kapot aan gaat en waardoor.... op het prijs/kwaliteit verhaal hoef ik volgens mij niet echt in te gaan.
