Pagina 5 van 5
Geplaatst: ma okt 30, 2006 12:25 am
door tinustilburg
Ik heb trouwens een setje alpine velgen met banden en moeren op de kop getikt voor 125 euro. Is dit een nette prijs?
Geplaatst: ma okt 30, 2006 9:36 am
door brecht
ja, zeker met de moeren. zijn die banden ook nog wat waard?
Geplaatst: ma okt 30, 2006 12:39 pm
door tinustilburg
Ik weet het niet, moet ze nog ophalen... Wat voor banden zitten er eigenlijk standaard op?? Ik dacht op de foto 175 te zien kan dat?? Wel erg breed

Maar banden maakt me niet zoveel uit. Ik ga ze op m'n gemakje wit spuiten en dan winterbanden zoeken denk ik.
Geplaatst: za dec 02, 2006 3:40 pm
door Le Car
4TL schreef:Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen.

.Ik wist niet dat er voelermaatjes met een timinglamp te koop waren.
Wel handig bedacht
Dwell meter is een dynamische afstelling en een voelermaat een statische.
Ik gebruik altijd de dwellmeter (ook wel contacthoekmeter)
De meeste wagens (behalve r4) hebben namelijk een buitenverstelling voor de punten en das dan lekker makkelijk en snel.
OA oer5,r17,r12,r16,fuego.
Michiel
Vóór dat je een ontsteking afstelt..............
Geplaatst: za dec 02, 2006 7:04 pm
door FFrood
Eigenlijk nog belangrijker dan de ontsteking afstellen, is om eerst eens even te kijken of je ontsteking nog wel deugd.
Het tijdstip van ontsteken wordt namelijk op 3 manieren (naar voren) geschoven (eerder):
1. Door de gewichtsvervroeging onder je kontaktpuntjes.
2. Door de vacuumvervroeging naast je ontsteking, met een stevig slangetje verbonden met je carburateur
3 door het verdraaien van de gehele ontsteking.
Stap 1 zou ik als eerste controleren: Blijven de gewichtjes onderin je ontsteking niet hangen, zijn de veertjes niet versleten (zoals bij de meeste r4's trouwens) of zit er gore vieze drap tussen zodat ze ergens blijven hangen ? Als dit niet goed zit, kun je stroboscopen en draaien wat je wil, hij zal nooit goed lopen. als je de kap van de ontsteking afhaalt probeer dan eens het asje te draaien. Als hij speling heeft, je kunt hem dan gewoon een stukje draaien, zonder al te veel weerstand, dan is het fout. Is er meer en toenemende weerstand en heeft hij helemaal geen speling, en veert hij onmiddellijk goed in zijn oude stand terug, dan pas is het goed,om de rest te gaan aanpakken.
Onderin zitten 2 veertjes aan de gewichtsvervroeging. Dat zouden eigenlijk de best verkopende R4 onderdelen moeten zijn, Ze rekken namelijk snel op. Ik heb zelfs ooit het vermoeden gehad, dat bij de verschillende types Ducellier de nieuwere iets strakkere veren hebben dan de oude types. Maar dat zouden kenners eens moeten uitzoeken...
2. de vacuum vervroeging kan niet meer goed zijn: hij kan verstopt zitten in de carburateur (vinger tegen het gaatje en een beetje gas geven, je voelt het dan) of je membraan is niet goed meer aan je ontsteking. Als het niet de originele ontsteking is (bijv R5) dan zit er een gaatje in, en zuigt hij nooit helemaal vacuum. De vervroegingskromme ligt namelijk anders dan bij een 4 ( wel beter trouwens) Ook kan het plaatje in je ontsteking wat beweegt door dit membraan vast zitten of stroef gaan. Die kan dus ook blijven hangen.
Heb je hier wat aan ?
Geplaatst: za dec 02, 2006 7:14 pm
door 4TL
Le Car schreef:4TL schreef:Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen.

.Ik wist niet dat er voelermaatjes met een timinglamp te koop waren.
Wel handig bedacht
Dwell meter is een dynamische afstelling en een voelermaat een statische.
Ik gebruik altijd de dwellmeter (ook wel contacthoekmeter)
Michiel
Ja het is makkelijker om na montage van nieuwe punten eerst de afstelling statisch te doen en om de puntjes op de i te zetten doe je de fijn afstelling met een dwell meter.