tl loopt bokkig - Ten einde raad!! :(Kan iemand me helpen??
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- tinustilburg
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
- Locatie: Tilburg
- tinustilburg
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
- Locatie: Tilburg
4TL schreef:Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen.

Wel handig bedacht

Dwell meter is een dynamische afstelling en een voelermaat een statische.
Ik gebruik altijd de dwellmeter (ook wel contacthoekmeter)
De meeste wagens (behalve r4) hebben namelijk een buitenverstelling voor de punten en das dan lekker makkelijk en snel.
OA oer5,r17,r12,r16,fuego.
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Vóór dat je een ontsteking afstelt..............
Eigenlijk nog belangrijker dan de ontsteking afstellen, is om eerst eens even te kijken of je ontsteking nog wel deugd.
Het tijdstip van ontsteken wordt namelijk op 3 manieren (naar voren) geschoven (eerder):
1. Door de gewichtsvervroeging onder je kontaktpuntjes.
2. Door de vacuumvervroeging naast je ontsteking, met een stevig slangetje verbonden met je carburateur
3 door het verdraaien van de gehele ontsteking.
Stap 1 zou ik als eerste controleren: Blijven de gewichtjes onderin je ontsteking niet hangen, zijn de veertjes niet versleten (zoals bij de meeste r4's trouwens) of zit er gore vieze drap tussen zodat ze ergens blijven hangen ? Als dit niet goed zit, kun je stroboscopen en draaien wat je wil, hij zal nooit goed lopen. als je de kap van de ontsteking afhaalt probeer dan eens het asje te draaien. Als hij speling heeft, je kunt hem dan gewoon een stukje draaien, zonder al te veel weerstand, dan is het fout. Is er meer en toenemende weerstand en heeft hij helemaal geen speling, en veert hij onmiddellijk goed in zijn oude stand terug, dan pas is het goed,om de rest te gaan aanpakken.
Onderin zitten 2 veertjes aan de gewichtsvervroeging. Dat zouden eigenlijk de best verkopende R4 onderdelen moeten zijn, Ze rekken namelijk snel op. Ik heb zelfs ooit het vermoeden gehad, dat bij de verschillende types Ducellier de nieuwere iets strakkere veren hebben dan de oude types. Maar dat zouden kenners eens moeten uitzoeken...
2. de vacuum vervroeging kan niet meer goed zijn: hij kan verstopt zitten in de carburateur (vinger tegen het gaatje en een beetje gas geven, je voelt het dan) of je membraan is niet goed meer aan je ontsteking. Als het niet de originele ontsteking is (bijv R5) dan zit er een gaatje in, en zuigt hij nooit helemaal vacuum. De vervroegingskromme ligt namelijk anders dan bij een 4 ( wel beter trouwens) Ook kan het plaatje in je ontsteking wat beweegt door dit membraan vast zitten of stroef gaan. Die kan dus ook blijven hangen.
Heb je hier wat aan ?
Het tijdstip van ontsteken wordt namelijk op 3 manieren (naar voren) geschoven (eerder):
1. Door de gewichtsvervroeging onder je kontaktpuntjes.
2. Door de vacuumvervroeging naast je ontsteking, met een stevig slangetje verbonden met je carburateur
3 door het verdraaien van de gehele ontsteking.
Stap 1 zou ik als eerste controleren: Blijven de gewichtjes onderin je ontsteking niet hangen, zijn de veertjes niet versleten (zoals bij de meeste r4's trouwens) of zit er gore vieze drap tussen zodat ze ergens blijven hangen ? Als dit niet goed zit, kun je stroboscopen en draaien wat je wil, hij zal nooit goed lopen. als je de kap van de ontsteking afhaalt probeer dan eens het asje te draaien. Als hij speling heeft, je kunt hem dan gewoon een stukje draaien, zonder al te veel weerstand, dan is het fout. Is er meer en toenemende weerstand en heeft hij helemaal geen speling, en veert hij onmiddellijk goed in zijn oude stand terug, dan pas is het goed,om de rest te gaan aanpakken.
Onderin zitten 2 veertjes aan de gewichtsvervroeging. Dat zouden eigenlijk de best verkopende R4 onderdelen moeten zijn, Ze rekken namelijk snel op. Ik heb zelfs ooit het vermoeden gehad, dat bij de verschillende types Ducellier de nieuwere iets strakkere veren hebben dan de oude types. Maar dat zouden kenners eens moeten uitzoeken...
2. de vacuum vervroeging kan niet meer goed zijn: hij kan verstopt zitten in de carburateur (vinger tegen het gaatje en een beetje gas geven, je voelt het dan) of je membraan is niet goed meer aan je ontsteking. Als het niet de originele ontsteking is (bijv R5) dan zit er een gaatje in, en zuigt hij nooit helemaal vacuum. De vervroegingskromme ligt namelijk anders dan bij een 4 ( wel beter trouwens) Ook kan het plaatje in je ontsteking wat beweegt door dit membraan vast zitten of stroef gaan. Die kan dus ook blijven hangen.
Heb je hier wat aan ?
Ja het is makkelijker om na montage van nieuwe punten eerst de afstelling statisch te doen en om de puntjes op de i te zetten doe je de fijn afstelling met een dwell meter.Le Car schreef:4TL schreef:Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen..Ik wist niet dat er voelermaatjes met een timinglamp te koop waren.
Wel handig bedacht![]()
Dwell meter is een dynamische afstelling en een voelermaat een statische.
Ik gebruik altijd de dwellmeter (ook wel contacthoekmeter)
Michiel
Clio '98