Omdat ik de zelf geslagen steunplaat voor in de wielkast wil verlijmen met TEROKAL 5055 heb ik het profiel een beetje gewijzigd. zodat de plaat vlak kan verlijmd worden. zo is het uitgesloten dat er onnodige holle ruimtes ontstaan
De gordel bevestiging moet nog geproptlast worden maar het was al te donker
En weer en stukje verder, begint eentonig te worden en we zijn nog niet halfweg. Volgende keer als ik nog eens foto's upload van de laswerken zullen het er ineens en heleboel zijn, een voor een is een beetje saai.
car syteem style JP4 FROG 1989 Clan R4 GTL. 1989 . R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984 Renault Dauphine 1958 Estafette 1974 campforts@live.be https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi hoor! Hoe krijg je toch die prachtige kraal (rond randje) in die plaat? Of heb je daar ook weer een mooie tool voor ontwikkeld?
Vraagje: had je niet beter eerst de buitenkant kunnen dichtlassen voordat je deze plaat positioneerde? Nu kun je het laswerk aan de binnenkant niet meer gladschuren, toch?
Enkele platen tegen elkaar gelast tot de gewenste dikte om de plaat met de punt van de hamer voor te vormen.
Daarna op een plaat(6mm.) met afgeronde rand verder ronden met hamer tot de gewenste vorm. achteraf even met de schuurschijf overgegaan om de inkepingen van de hamerslagen te vlakken.
ik neem liever een dikkere plaat, vervormd niet direct, is steviger en last beter.
car syteem style JP4 FROG 1989 Clan R4 GTL. 1989 . R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984 Renault Dauphine 1958 Estafette 1974 campforts@live.be https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertje schreef:Vraagje: had je niet beter eerst de buitenkant kunnen dichtlassen voordat je deze plaat positioneerde? Nu kun je het laswerk aan de binnenkant niet meer gladschuren, toch?
De naden moeten nog afgekit worden dus waar ik het niet kan gladschuren zal het onder de kit verdwijnen. Standaard is er al veel kit-vulling gebruikt in de R4 en beetje meer zal geen kwaad kunnen.
Maar de meeste plaatsen waren nog goed bereikbaar.
car syteem style JP4 FROG 1989 Clan R4 GTL. 1989 . R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984 Renault Dauphine 1958 Estafette 1974 campforts@live.be https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zie geen deur, terwijl je we aan de deuropening aan het lassen bent
Ik hecht de deur voor af vast aan de cass zodat ik rustig dorpels en hoeken kan vervangen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat de deur straks niet meer past. Als de zaak weer voomvast is kun je de deur weer losslijpen en de zaak aflassen :-=)
ik zie geen deur, terwijl je we aan de deuropening aan het lassen bent
Ik hecht de deur voor af vast aan de cass zodat ik rustig dorpels en hoeken kan vervangen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat de deur straks niet meer past. Als de zaak weer voomvast is kun je de deur weer losslijpen en de zaak aflassen :-=)
Ik ben wel zo slim geweest om voor dat ik ging slijpen eerst meetpunten te markeren en voor ik begon met lassen alles eerst in positie te zetten. Zo is de opening identiek.
Voor de positienering van de scharnier aan de achterdeur heb ik dan wel de deur gebruikt
car syteem style JP4 FROG 1989 Clan R4 GTL. 1989 . R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984 Renault Dauphine 1958 Estafette 1974 campforts@live.be https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertje schreef:Dat wordt met een klein beetje plamuur weer superstrak, mooi gedaan!
Gebruik jij ook stripmateriaal of zo om nieuw spul precies in lijn met het oude materiaal te positioneren alvorens te gaan lassen?
Wat is stripmateriaal? De te lassen naden moduleer ik eerst met een schuurschijf vervolgens probeer ik deze met spanvijzen en griptangen op zijn plaats te zetten. als het mooi uitgelijnd moet zijn span ik er een lat onder
Ik heb ook enkele magneten die zijn ook handig.
Wat ook handig is, ik heb stuk messing wat ik onder de las aanbreng waar het kan. voorkomt doorbranden en hecht niet aan het metaal
car syteem style JP4 FROG 1989 Clan R4 GTL. 1989 . R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984 Renault Dauphine 1958 Estafette 1974 campforts@live.be https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Met stripmateriaal bedoel ik metalen strips. Zodat na het lassen de boel niet alleen op het oog recht is, maar ook echt 1 lijn vorm. Maar als ik het goed begrijp gebruik jij daar latten voor, dus dat komt goed.
Overigens heeft Fons daar een goed punt. Nou heb je bij een R4 wel wat speling omdat de deurnaden en deurrubbers vrij grof zijn en je er wel een mm naast mag zitten, maar probeer inderdaad zo veel mogelijk referentiepunten te behouden of (tijdelijk) te maken, bijv een plaatje vastzetten met puntlassen alvorens een tussenliggend stuk plaatwerk weg te slijpen.