Gekocht!!

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gekocht!!

Bericht: # 117994Bericht Rutger-peer »

R4fan schreef:Tsja, dat is idd het makkelijkst. Anders moeten ze gestraald worden ofzo?

Iemand nog tips voor het stationair lopen?
Niet dat ik er superveel verstand van heb hoor, maar als ie wat onrustig loopt stationair, kun je eens de onsteking bijlangs gaan en eventueel opnieuw afstellen. Contacten van bougiekabels etc. schoonmaken/opschuren, de contacten in de verdelerkap even schoonmaken/opschuren zodat je zeker weet dat alles goed contact maakt. Het kan zijn dat door slecht contact de bougies vonken overslaan en daardoor bij sommige slagen geen ontsteking plaatsvindt. Ook kun je even de bougies controleren, watvoor kleur ze hebben. Als je ze er uit haalt kun je zien of ze koffiebruine puntjes hebben, dan is het goed (ook maakt de afstand tussen de puntjes van de bougie uit, als die te ver van elkaar staan wil de bougie niet vonken en ontsteekt ie dus niet of niet goed, afstand dient volgens mij 0,4 of 0,5 mm te zijn). Indien ze wit zijn of nat van de benzine of vettig en ze vonken wel, dan zit het niet goed en moet je de carburateur afstellen.

Maar goed, kan best zijn dat je dit allang wist natuurlijk. Heb zelf nog nooit de ontsteking afgesteld van een R4 maar het principe is dacht ik hetzelfde als dat van mijn oude Zündapp brommer dus daar haal ik nu mijn redenatie even vandaan ;).

Verder ziet de auto er na het poetsen echt erg goed uit (ja, op de wielen na ;)).

Hoe je overigens het vonken van een bougie controleert bij een auto weet ik niet. Bij een brommer leg je de bougie gewoon op de cilinder en trap je de cilinder een paar keer heen en weer... dat kan natuurlijk niet bij een auto :lol: .
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Gekocht!!

Bericht: # 117995Bericht R4fan »

Dank voor je uitleg. Het zit zo:
De auto heeft na een jaar stilstaan buiten nog steeds niet veel gereden natuurlijk,ivm ontbreken van verzekering en apk...misschien komt het na een stuk rijden wel weer goed.
Nu valt ie bv in een langzame bocht stil, of als je stopt (met koppeling natuurlijk in :lol: )

Alleen met volle choke blijft ie wel lopen meestal.

En idd, deze auto heeft volgens mij nog nooit een druppeltje autoshampoo of was gezien. Nu wel :D
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gekocht!!

Bericht: # 117998Bericht Rutger-peer »

R4fan schreef:Dank voor je uitleg. Het zit zo:
De auto heeft na een jaar stilstaan buiten nog steeds niet veel gereden natuurlijk,ivm ontbreken van verzekering en apk...misschien komt het na een stuk rijden wel weer goed.
Nu valt ie bv in een langzame bocht stil, of als je stopt (met koppeling natuurlijk in :lol: )

Alleen met volle choke blijft ie wel lopen meestal.

En idd, deze auto heeft volgens mij nog nooit een druppeltje autoshampoo of was gezien. Nu wel :D
Als ie met choke wel loopt lijkt het me dat hij niet genoeg mengsel (benzine/lucht) krijgt wanneer hij stationair loopt en dus uitvalt. Ik stel me voor dat er iets van een "stationairschroef" op de carburateur moet zitten die niet goed gesteld is. Heb eerlijk gezegd alleen ervaring met Bing carburateurs, die hebben wel zo'n schroef, maar neem aan dat een Zenith/Solex niet fundamenteel anders is dan een Bing. De stationairschroef regelt hoeveel mengsel de motor krijgt wanneer de motor stationair draait. Aangezien jouw auto stilvalt wanneer je geen gas geeft lijkt het me dat deze schroef niet goed is gesteld. Je kunt deze schroef meestal op het goede niveau stellen door de auto te laten lopen en de schroef bij te stellen tot je een toerental hebt waarbij de motor goed blijft lopen (dus niet uitvalt maar ook niet superveel toeren maakt).

Ook heb ik weleens gehoord van een stationairsproeier. Hierbij heeft de carburateur een speciale sproeier voor wanneer hij stationair loopt (wanneer je dus geen gas geeft). Aangezien jouw auto uitvalt als ie stationair loopt zou het zo kunnen zijn dat (als hij een stationairsproeier heeft) je stationairsproeier verstopt is.

Misschien is de beste oplossing om hem even open te halen. Carburateurs kunnen na verloop van tijd flink vol raken met rommel (roestdeeltjes uit een verweerde tank etc.).

Maar goed, nogmaals: ik heb geen ervaring met de carburateurs die op een R4 zitten, zou je ook niet kunnen vertellen of er zo'n schroef op zit of een stationairsproeier en waar je die eventueel zou kunnen vinden. Maar als een Zenith of Solex carb op een Bing lijkt, dan lijkt wat ik hierboven heb beschreven mij wel een plausibele verklaring voor jouw probleem!

PS: misschien goed om even te kijken welk type carb je hebt. Ik geloof dat ik nog ergens een exploded view (gedetailleerde tekening met alle onderdelen) heb van een R4 carburateur. Dan zouden we er misschien achter kunnen komen óf de carb zo'n schroef heeft en zo ja, waar die dan zit!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118000Bericht Tweety »

Zo'n schroef zit er heus wel, maar er zijn zoveel mogelijke boosdoeners dat die eerst geelimineerd moeten worden..De Ontsteking, nieuwe puntjes en dan afstellen....bougies bekijken (het bougie zicht verschaft veel informatie over het mengsel en mogelijke mindere cylinders...) en evt. vervangen...Het lucht filter, gewoon vervangen is eigenlijk het best...benzinefilter idem...alle slangetjes controleren op evt. luchtlekken.. spruitstuk moeren aanhalen, en evt. kijken d.m.v. het spuiten van wat WD40 of het lekt....dan wordt het tijd aan het mengselschroefje te gaan draaien... open is rijker dicht is armer..... :wink:
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118001Bericht Rutger-peer »

Tweety schreef:Zo'n schroef zit er heus wel, maar er zijn zoveel mogelijke boosdoeners dat die eerst geelimineerd moeten worden..De Ontsteking, nieuwe puntjes en dan afstellen....bougies bekijken (het bougie zicht verschaft veel informatie over het mengsel en mogelijke mindere cylinders...) en evt. vervangen...Het lucht filter, gewoon vervangen is eigenlijk het best...benzinefilter idem...alle slangetjes controleren op evt. luchtlekken.. spruitstuk moeren aanhalen, en evt. kijken d.m.v. het spuiten van wat WD40 of het lekt....dan wordt het tijd aan het mengselschroefje te gaan draaien... open is rijker dicht is armer..... :wink:
Maar hoe verklaar je dan dat de auto wel loopt met choke aan en met meer gas, en niet stationair. Als ie met choke wel loopt zit het 'm dus sowieso niet in de benzineleiding. Het zou natuurlijk in de bougies kunnen zitten, als die vonken overslaan, kan het inderdaad zijn dat ie met meer gas net blijft lopen tot ie weer een knal krijgt.

Maar het lijkt me toch handig om even aan dat stationairschroefje te draaien, als dat het probleem oplost, ben je meteen klaar en kost je niets, als dat het niet is, draai je het schroefje terug naar waar ie eerst stond. En dan kun je ingrijpendere dingen doen. Lijkt me niet handig eerst vanalles te gaan vervangen/opnieuw afstellen als je eerst zonder consequenties even kunt kijken of het misschien door de stationairschroef komt toch?

Nouja goed, jij zult er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik dus begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik denk het beter te weten ofzo hoor ;). Ik probeer alleen vanuit mijn kennis wat logisch te redeneren maar ben natuurlijk verre van expert.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118006Bericht BVDP »

Ik heb het afgelopen half jaar ook bezig geweest met het afstellen van mijn motor. Hij liep stationair ook niet mooi. Met choke iets uit wel omdat het mengsel dan rijker wordt (evenveel benzine maar minder lucht). Dat geeft meer roet en is uiteindelijk ook niet goed voor je motor. Mijn advies: gewoon van meet af aan beginnen met een goed onderhoud zodat je zeker bent dat alles goed is. Bougies, kabels, rotor, condensator, verdeelkap, puntjes zijn allemaal slijtonderdelen; Vervang ze gewoon en dan weet je precies hoe oud ze zijn en wanneer je ze weer moet vervangen. Carburateurdichtingen vervangen en terug afstellen. kan je hem ook netjes opkuisen. Nieuwe luchtfilter, dichtingen van je spruitstuk, etc... gewoon doen en je bent zeker dat het goed zit voor jaren. Kost echt niet zo gek veel om je auto wat bedrijfzeker te maken. Er is hier op het forum ook een draad over het vergroten van je sproeier. Heb ik ook gedaan en inderdaad liep ie beter maar eerst de rest doen. Je hebt al een klein onderhoudsbeurt gehad dacht ik begrepen te hebben, maak er ineens een grote van. Filters, olie,.... Als ie dan nog niet goed loopt is er echt wat mis en kan je ook gerichter zoeken.. Daarvoor is het gewoon wat gokken. is het een kombinatie van wat fitjes en slechte afstellingen kan je er misschien enkele vinden maar loopt je motor daarna nog niet echt lekker. Ff doorbijten dus een een groot onderhoud.

mvg Bart
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118014Bericht Rutger-peer »

BVDP schreef:Ik heb het afgelopen half jaar ook bezig geweest met het afstellen van mijn motor. Hij liep stationair ook niet mooi. Met choke iets uit wel omdat het mengsel dan rijker wordt (evenveel benzine maar minder lucht). Dat geeft meer roet en is uiteindelijk ook niet goed voor je motor. Mijn advies: gewoon van meet af aan beginnen met een goed onderhoud zodat je zeker bent dat alles goed is. Bougies, kabels, rotor, condensator, verdeelkap, puntjes zijn allemaal slijtonderdelen; Vervang ze gewoon en dan weet je precies hoe oud ze zijn en wanneer je ze weer moet vervangen. Carburateurdichtingen vervangen en terug afstellen. kan je hem ook netjes opkuisen. Nieuwe luchtfilter, dichtingen van je spruitstuk, etc... gewoon doen en je bent zeker dat het goed zit voor jaren. Kost echt niet zo gek veel om je auto wat bedrijfzeker te maken. Er is hier op het forum ook een draad over het vergroten van je sproeier. Heb ik ook gedaan en inderdaad liep ie beter maar eerst de rest doen. Je hebt al een klein onderhoudsbeurt gehad dacht ik begrepen te hebben, maak er ineens een grote van. Filters, olie,.... Als ie dan nog niet goed loopt is er echt wat mis en kan je ook gerichter zoeken.. Daarvoor is het gewoon wat gokken. is het een kombinatie van wat fitjes en slechte afstellingen kan je er misschien enkele vinden maar loopt je motor daarna nog niet echt lekker. Ff doorbijten dus een een groot onderhoud.

mvg Bart
Dat is natuurlijk helemaal de allerbeste oplossing.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118015Bericht Tweety »

Nou ja goed dat bedoel ik, en bovendien de mengselschroef is niet bedoelt voor het stationair mengsel.... sterker nog die stel je af bij 1200-1500 toeren... bekijk de bougies om te constateren of het mengsel inderdaad te arm is... als ze helemaal wit zijn uitgeslagen is dit het geval.... dan zou je het schroefje ietsje open kunnen draaien....aangezien de motor nog een onbekende is is het bougiebeeld een bron van informatie... (baai)
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118017Bericht R4fan »

Hoi Allemaal,

De motor is idd nog een onbekende. Weet er niets vanaf :roll:
Ga dus eerst de bougies checken hoor. Dank jullie wel!
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118027Bericht R4fan »

Nog even over de velgen. Valt mij nu pas op op de foto's dat ik twee verschillende soorten heb. met ronde en vierkante gaten. Als iemand nog twee goede van deze (of vierkant of rond zonder gat voor chrome wieldop) in de aanbieding heeft :D
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118096Bericht R4fan »

Alle r4spullen die ik heb besteld zijn aangekomen. Dus kan weer even sleutelen en auto optutten met glimmend gootje.

Velgen staan op de planning.

Gr. !
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118103Bericht Rik »

R4fan schreef:Nog even over de velgen. Valt mij nu pas op op de foto's dat ik twee verschillende soorten heb. met ronde en vierkante gaten. Als iemand nog twee goede van deze (of vierkant of rond zonder gat voor chrome wieldop) in de aanbieding heeft :D
op marktplaats stonden ze ook, maar kan ze nu niet meer vinden, heb je dus niets meer aan....
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118104Bericht Mark4GTL »

heb mogelijk nog wat liggen....
Zal er morgen eens naar kijken.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118222Bericht R4fan »

Tot nu toe gaat alles redelijk okee. De uitlaat hangt netjes en 2 nieuwe ogen zijn gemonteerd.
Nu alleen de radiateur nog. Gisteren keken we even in het expansievat. Die zit vol bruine smurrie :o
HELP! Toch geen lekke koppakking ofzo?

Het is echt dikke smurrie.....
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gekocht!!

Bericht: # 118231Bericht Tweety »

Nee waarschijnlijk gewoon troep, roest ed. 1 maal met koelsysteem reiniger doorspoelen.....(zonder thermostaat in het systeem een half uurtje laten draaien....) drukvat goed reinigen met behulp van een afwasborstel.... misschien 2x voor 't spoelen en daarna evt.... en afvullen met verse koelvloeistof....en ontluchten....moet genoeg zijn.... koelvloeistof en spoelspul wel als chemisch afval beschouwen natuurlijk...
Plaats reactie