Pagina 5 van 6
Re: vijfbak info
Geplaatst: ma aug 16, 2010 12:20 pm
door kpr
Soms willen foto's nog wel eens helpen. Kijk eens op
http://www.renault4.co.uk/gordini-gearbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false; of
http://renault6.forumactif.com/moteur-b ... s-t299.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Bij de laatste laden de foto's (bij mij) wel erg traag
Re: vijfbak info
Geplaatst: ma aug 16, 2010 11:21 pm
door deutz
Hee! bedankt voor de (foto) tip! dat zegt meer als 10000000000000000 woorden!
gr.Jan.
Re: vijfbak info
Geplaatst: ma aug 16, 2010 11:33 pm
door RVIER
hebo's,
de HA1 5-bak, zoals gebruikt in de R5, blijken drie verschillende eindoverbrengingen(Pignon-kroonwiel) te zijn gebruikt) nl: 8x33 9x31 en 10x 31 (0,24; 0,29 en 0,32) waardoor de eindoverbrenging dus 3,92; 3,28 en 2,95 wordt. Toch nog best grote verschillen.
Op het ronde type plaatje aan de bak kun je zien welk type dat het is.
type
1222 en 1392 --> 8x33
1229--> 9x31
1227 en 1397 --> 10x31
vr gr Fons
Re: vijfbak info
Geplaatst: di aug 17, 2010 11:45 pm
door deutz
Dus fons,0.24 is de snelste van het 3-tal! als ik me niet vergis!
gr.Jan.
Re: vijfbak info
Geplaatst: wo aug 18, 2010 2:06 am
door Tweety
deutz schreef:Dus fons,0.24 is de snelste van het 3-tal! als ik me niet vergis!
gr.Jan.
De snelste... eh bakken hebben toch een lengte en geen snelheid... volgens mij is dus de 8X33 't langst of 't kortst ... 't zal wel 't langst zijn... toch ??
Re: vijfbak over
Geplaatst: wo aug 18, 2010 8:35 am
door Willem de Zwijger
Willem de Zwijger schreef:Hier de totale overbrengingen, oftwel hoe vaak moet de krukas ronddraaien om de wielen 1 keer rond te draaien:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3
Zie ook
http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... rhoudingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb die getallen ooit eens bij elkaar gezocht, ik zou graag zien dat iemand ze verifieerde om er 100% zeker van te kunnen zijn.
Ik geloof dat je totale overbrenging van de TS bak nog iets kunt beinvloeden door er de eindoverbrenging (pinon/kroonwiel) van de GTL bak in te stoppen getuige deze quote van onze engelse vriend:
Mr_Reno from the forum mentioned that the Renault 5 TX gearbox I had planned to use has a 9:31 differential ratio which seemed a bit low for a big engine in a small car. He swapped me a Renault 5 GTL gearbox with a 10:31 ratio for my spare Gordini gearbox. (zie
http://www.renault4.co.uk/gordini-engine.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Deze uitmundende knutselaar heeft trouwens ook die mooie voorbalk aanpassing gedaan die op de vorige pagina staat).
Volgens mij kun je daarmee op een totale overbrenging van 3.0 komen.
Fons, jij hebt kennis waar de meeste stervelingen slechts vermoedens hebben....kun jij kijken of bovenstaande tabel klopt?
en Deutz, volgens mij moet je juist de andere hebben, dus de 10:31.
Re: vijfbak info
Geplaatst: wo aug 18, 2010 2:07 pm
door RVIER
@willem,
Ik weet niet zoveel maar zoek veel op.Ik heb het handboek (1982) van de HA0/HA1 en zal dat bij gelegenheid eens scannen. Misschien handig als we op het forum een plaats hebben/creeren waar we files kunnen posten.
Je (totale) getallen kloppen voor het differtieeltype 9x31
De overbrengingverhoudingen voor de 5 versnellingen zijn voor alle HA1 bakken gelijk:
1 0,26
2 0,44
3 0,68
4 0,85
5 1,05
Het verschil zit hem dus in het differentieel (en in de aandrijving voor de kilometerteller).
Vervangen van het differentieel door een van een GTL kan niet omdat ze gepaard zijn met een pigneon. De pigneon van de 5 bak is langer ivm de 5-e versnelling, die van de HA0 bak is dus tekort
@ Jan,
ben met Willem eens dat je met de 0,32 het hardst gaat met de 0,24 trekt hij het best. Met een sterktere motor doet hij beide:-) met alle bakken.
vr gr Fons
Re: vijfbak info
Geplaatst: do aug 19, 2010 6:03 pm
door Okido
In jip-en-janneketaal:
8x33 (A) betekent:
8 tandjes pigneon; 33 tandjes differentieel.
1 omwenteling uit de versnellingsbak (=van het pigneon) dus 8/33 (=0,24) omwenteling van het differentieel en daarmee ook het voorwiel.
10x31 (B) betekent:
10 tandjes pigneon; 31 tandjes differentieel.
1 omwenteling uit de versnellingsbak (=van het pigneon) dus 10/31 (=0,32) omwenteling van het differentieel en daarmee ook het voorwiel.
Voorwiel 13 inch (13x2,54cm) is 0,3302 meter in diameter + de bandhoogte 145r70 is (70% x 145mm) 0,1015 meter onder en 0,1015 meter boven.
Totale diameter wiel wordt dus (theoretisch) 0,3302 + 0,1015 + 0,1015 = 0,5332 meter.
Omtrek voorwiel is pi(afgerond 3,14) x diameter (0,5332) is 1,674248 meter.
3000 toeren per minuut van de motor in 5e versnelling betekent dus in geval A:
3000 x 1,05 x 0,24 x 1,674248 meter x 60 minuten : 1000 is 75,94388928 kilometer per uur.
3000 toeren per minuut van de motor in 5e versnelling betekent dus in geval B:
3000 x 1,05 x 0,32 x 1,674248 meter x 60 minuten : 1000 is 101,25851904 kilometer per uur.
Al met al een behoorlijk verschil 1 - 75,94388928 : 101,25851904 x 100 = 25% minder afstand afgelegd in dezelfde tijd door A ten opzichte van B.
Ofwel bij hetzelfde toerental legt B (101,25851904 : 75,94388928 -1) x 100 = 33% meer afstand af dan A.
Controle A/B of 0,24 : 0,32 + 0,25 = 1
Nu zijn 13 inch wielen niet helemaal 13 inch en bandenmaten wijken ook wel is af, maar al met al een aardige inschatting.
Re: vijfbak info
Geplaatst: do aug 19, 2010 11:32 pm
door deutz
Helemaal goed!!uit het boekje,zo snap ik het wel,alleen bij bandhoogte heb je 2x 0.10 BOVEN staan,ik begrijp dat er dan 1x onder moet staan.
Dus ga ik maar eens op zoek naar een geschikte bak.ik heb er geen haast mee.
gr.Jan.
Re: vijfbak info
Geplaatst: vr aug 20, 2010 8:03 am
door Okido
deutz schreef:alleen bij bandhoogte heb je 2x 0.10 BOVEN staan,ik begrijp dat er dan 1x onder moet staan.
Je bent een oplettende lezer, Jan

Chapeau

Re: vijfbak info
Geplaatst: vr aug 20, 2010 9:07 am
door Okido
deutz schreef:Helemaal goed!!uit het boekje
Niet helemaal uit het boekje. Ik ben uitgegaan van de getallen van Fons (RVIER). In de vraagbaken worden die meestal vanuit de andere kant benaderd. De overbrenging is dan (8 versus 33) 4,125 in plaats van 0,24 met betrekking tot differentieel en 0,95 ipv 1,05 voor de 5e versnelling. om de toeren naar snelheid om te zetten moet je dan gaan delen ipv vermenigvuldigen.
Qua diameter van de band verwacht ik een centimeter of 6 erbij (2cm x 3,14) vanwege de hoogte van de velgrand.
Gr. Ido
Re: vijfbak info
Geplaatst: vr aug 20, 2010 5:34 pm
door deutz
Prima,eerst maar eens op zoek naar een geschikte bak!
gr.Jan.
motor F4 het zelfde als F6 of GTL
Geplaatst: wo sep 01, 2010 11:10 am
door dick holtrop
Ik heb een 1100 cc blokje in mijn F4. nu weet ik dat een F6 een andere compressie verhouding heeft t.ov. een GTL.
maar hoe zit het met het F4 blokje? hoe kom ik er achter of deze motor ook een andere compressie verhouding heeft?
Of is dit blok identiek aan de GTL, waarom heeft een 1100 blok f4 dan een andere motorcode?
ik hoor het graag,
ps ik heb een belgische leger F4 uit 89.
Re: vijfbak info
Geplaatst: wo sep 01, 2010 11:14 am
door dick holtrop
Mijn f4 heeft motorcode: C1E.J.7.18 enz
Volgens de Kluwer gaan zowel de GTL als de F6 motor door het leven onder de naam 688-CIE.
De specificaties zijn:
GTL
Compressieverhouding: 9.5:1
Max vermogen 34 pk bij 4000 rpm
Max koppel 74 Nm bij 2500 rpm
F6
Compressieverhouding: 8.3:1
Max vermogen 34 pk bij 5000 rpm
Max koppel 72 Nm bij 2000 rpm
F4 1100cc
Compressieverhouding: ???
Max vermogen ???
Max koppel ?????
Re: vijfbak info
Geplaatst: wo sep 01, 2010 11:18 am
door dick holtrop
en ik zou graag willen weten welke bougies hierin horen?