Pagina 5 van 13
Geplaatst: do feb 12, 2009 5:09 pm
door Hanz
cees en jantine schreef:@hanz, het is wat kort door de bocht denk ik om dat zomaar te stellen.
de eerste signalen lijken er echter wel op.
Dit topic tot mij genomen hebbende ben ik me ervan bewust dat je een hoop meer kan doen. Mijn vraag is echter: geeft, bij een verder 'gewoon' afgestelde vier met standaard Zenith 28IF, het uitboren van de sproeier een gegarandeerd beter rijdende vier? Cees, zoals je zegt lijkt het daar wel op uit wat Classique zegt. Hebben de overige heren experts hier nog iets op te zeggen, anders pak ik gelijk de boor erbij.
Geplaatst: do feb 12, 2009 5:41 pm
door brecht
Ik had dit topic even laten liggen, maar heb het nu eindelijk eens helemaal doorgelezen. Reuze boeiend! Ik ben nog niet zo ver dat ik gelijk de boormachine in mijn sproeiers durf te zetten, maar blijft het zeker volgen.
Een andere (Semi-electronische) ontsteking inbouwen staat al lang op mijn lijstje. Ik dacht aan een Velleman kitje, maar wacht nu ook maar even af.
Geplaatst: do feb 12, 2009 5:42 pm
door Renault Classique
Het verbaasd mij ook dat een zeer kleine ingreep een zeer duidelijk, positief, effect heeft. Meteen bij de eerste meters rijden na de ingreep merkte ik al het verschil. Alleen de sproeier heb ik bij deze actie uitgeboord, alle andere instellingen zijn dezelfde als voor deze ingreep.
Ik ga bij een tweede 4tje ook deze ingreep doen en kijken wat er veranderd.
Van RVIER heb ik ook al dezelfde positieve geluiden gehoord mbt deze ingreep.
Geplaatst: do feb 12, 2009 5:53 pm
door Renault Classique
@brecht: Het uitboren van de de sproeier gaat met manuele power, een boorapparaat is niet nodig.
Mijn werkwijze: Carburateur van het spruitstuk loshalen, doppie met zeskant, behoedzaam, uit de bodem van het vlotterbakje draaien en de benzine uit de vlotterkamer opvangen, via de opening is het sproeiertje zichtbaar, sproeier voorzichtig, met een goed passende schroevendraaier, uit de carburateur halen, boortje van 1mm rechtopstaand in de bankschroef klemmen, het sproeiertje met het gaatje van 0,91mm op het kopje van de boor plaatsen en het sproeiertje zachtjes, handmatig, met de klok meedraaien, het zachte messing wordt door het boortje netjes 'weggesneden' en zodra het boortje helemaal door het sproeiertje heen is de sproeier schoonblazen (nadat 'ie van de boor is afgehaald...) en voorzichtig weer monteren. Carburateur weer voorzien van afdichtdopje en op het spruitstuk plaatsen, afgetapte benzine weer in de tank werpen, starten, rijden en genieten maar!
Geplaatst: do feb 12, 2009 6:01 pm
door brecht
mmm dat klink wel heel makkelijk!
De zebra die ik nu heb is er één om te houden, daar mag best wat tijd en aandacht in. Sproeier vergroten is misschien dan wel de eerste verbetering. (alhoewel ik jouw "zo plak je schuifjes echt goed terug op je ruiten" uitleg in een ander topic ook al had besloten toe te passen) Misschien vind ik dit weekend nog wel tijd. Ik zal uiteraard mijn bevindingen hier plaatsen!
Geplaatst: do feb 12, 2009 6:02 pm
door brecht
Het verbaasd me trouwens dat er bijna niet gereageerd wordt op het verhaal over aceton bijmengen.
Geplaatst: do feb 12, 2009 6:36 pm
door schoapke
in de link die daar bij stond waren nogal een aantal uitspaken te lezen als; broodje aap, mythe en dat soort dingen.
dat kan een rede zijn dat daar niet verdre op in gegaan is
Geplaatst: do feb 12, 2009 7:15 pm
door roberto
Je moet niet alleen de slechte berichten lezen, ik rij er al jaren mee zeer tevreden!!!
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/193268
Geplaatst: do feb 12, 2009 7:25 pm
door Roen
toch eens testen ! zo weinig aceton om toe te voegen, de moeite waard, ik heb hier toch een bus van 5liter staan

Geplaatst: do feb 12, 2009 7:51 pm
door roberto
Niet de hele bus er in gooien!!!!!!
Geplaatst: do feb 12, 2009 7:59 pm
door Roen
hahaha

sproeiervergroting
Geplaatst: do feb 12, 2009 10:43 pm
door hans vooijs
Niet te moeilijk denken gewoon euro 95 tanken vervolgens de ontsteking afstellen naar deze benzine en klaar is kees.
Sproeiervergroting geeft iets meer vermogen en een lager verbruik, er valt nog veel meer resultaat te boeken in zuinigheid, vermogen en soeplesse, helaas niet met de bestaande ontsteking de curve (vervroeging) is niet meer van deze tijd.
mvrgr hans
boren en zo
Geplaatst: vr feb 13, 2009 2:00 am
door RVIER
Er wordt inmiddels hard geboord een de performance schiet omhoog. Begrijpelijk want je hebt maximaal vermogen bij 20% benzineovermaat.
Het verbruik gaat dan uiteraard behoorlijk mee omhoog.
Mag ik waarschuwen voor het te snel opboren met grote diameters?
Ik heb geconstateerd dat de Zenith sproeier 91A een kleinere doorlaat heeft dan 0,91 mm. Toen ik de sproeier ruimde tot 0,9 mm gaf dat een goed merkbaar resultaat en ik heb de indruk dat het verbruik daalt. Dit is lijn met het verhaal van Hans dat het mengsel te arm was en de verbranding niet echt goed. Door te verrijken verbrand het mengsel beter en gaat het verbuik omlaag.
Het verschil zou wel eens groter kunnen zijn als je geen Vellemankit hebt maar een conventionele onsteking. Een arm mengsel heeft eigenlijk meer vonk nodig dan een rijker mengsel
vr gr Fons
ps. Eigenlijk moet Velleman de kit uitbreiden met een vervroegingsmodule want aan die kit zelf kun je niets meer verbeteren/goedkopermaken (muv de aansturing maar daar heeft Roberto een aanzet voor gegeven)
Geplaatst: vr feb 13, 2009 10:19 am
door brecht
mmm van t weekend ben ik weg, maandag maar eens eerst een boortje 0.9 en daarna evt een 1.0 proberen.
Re: boren en zo
Geplaatst: vr feb 13, 2009 3:21 pm
door Willem de Zwijger
RVIER schreef:Eigenlijk moet Velleman de kit uitbreiden met een vervroegingsmodule want aan die kit zelf kun je niets meer verbeteren/goedkopermaken
Als je elektronisch wilt vervroegen a la Hans moet je wel de centrifugaalvervroeging vastspijkeren.