Amsterdam weert de oldtimers
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
schone R4
We zijn op het ogenblik in de achterhoek zeer aktief bezig met het milieu, ondernemers overheid/provincie/gemeentes ect komen bijeen om ideeen te creëren ter verbetering van het milieu en daarna deze ideeën ter verwezelijken met bijkomend voordeel de stimulering van de economie in de provincie Gelderland.
Ik trek de kar betreft het rijden op aardgas daarbij maak ik gebruik van een renault r4 op zowel aardgas, bioethaanol of benzine.
Deze 24 jaar oude auto heeft de zelfde uitstoot als een fabrieksaardgasauto van vw of opel.
MAAR........... de erkenning van de r4 is (nog wel) een moeilijke zaak!
We lopen zwaar achter in nederland !!
Nederland vindt zichzelf er goed........ wil binnen europa het beste jongetje van de klas zijn ze hebben oogkleppen op, vinden zichzelf erg goed wat een naïef clubje daar in den haag.
hans vooijs
Ik trek de kar betreft het rijden op aardgas daarbij maak ik gebruik van een renault r4 op zowel aardgas, bioethaanol of benzine.
Deze 24 jaar oude auto heeft de zelfde uitstoot als een fabrieksaardgasauto van vw of opel.
MAAR........... de erkenning van de r4 is (nog wel) een moeilijke zaak!
We lopen zwaar achter in nederland !!
Nederland vindt zichzelf er goed........ wil binnen europa het beste jongetje van de klas zijn ze hebben oogkleppen op, vinden zichzelf erg goed wat een naïef clubje daar in den haag.
hans vooijs
hans
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
@rik: wat bedoel je precies, waar heb je dat vandaan? Gaat het om Amsterdam, of bedoel je het landelijke bestelauto verhaal?
@hans: de uitstoot van de aardgas R4 hetzelfde als een nieuwe fabrieks aargas vw/opel? Bedoel je dat er katalysator van de moderne auto geen rol speelt bij aardgas en dus eigenlijk weggelaten zou kunnen worden?
@hans: de uitstoot van de aardgas R4 hetzelfde als een nieuwe fabrieks aargas vw/opel? Bedoel je dat er katalysator van de moderne auto geen rol speelt bij aardgas en dus eigenlijk weggelaten zou kunnen worden?
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
aardgas R4
Zonder kat zijn de uitlaatgassen van een aardgasauto al vrij schoon, natuurlijk een kat draagt bij tot een nog lagere uitstoot maar is net als bij de roetfilter voor een diesel een investering met minimaal effect.
hans vooijs
hans vooijs
hans
gaat om a'dam ja, heb het gelezen, volg de link en je leest het ook
http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws ... wjaar.html
http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws ... wjaar.html
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hieronder het persbericht, is minder gunstig dan je in eerste instantie misschien zou denken. Het is beter nieuws voor de oldtimerrijders (ouder dan 25 jaar), maar slecht nieuws voor rijders van auto's jonger dan 25 jaar die niet voldoen aan Euro 1 (zie ook mijn post op de vorige pagina van een jaar geleden). Oftwel: R4 rijders met bouwjaar boven 1985 zijn de klos, of ze moeten een Euro 1 ' stempel' halen.
Daarvoor moet er nog wel een koppeling gaan plaatsvinden tussen Euro norm en kentekenbewijs, dit is nu niet het geval (toch?), dus daar zal ook nog wel wat tijd over heen gaan.
Met een beetje vertraging naar 2011 ga ik persoonlijk net de dans ontspringen denk ik, mijn 4-tjes zijn van 85 en 86. Al zou ik wel wat willen investeren om ze schoner te krijgen, bv met LPG of een katalysator.
Overigens, ik denk dat als de Euronorm gekoppeld wordt aan het kenteken, de andere steden staan te popelen om dit voorbeeld te volgen. Dus clubgenoten: verkoop snel je jonge R4 en koop een oude.....
Quote:
Amsterdam weert auto's toch niet om bouwjaar
Niet het bouwjaar maar de euronorm, een Europese uitlaatgasnorm, moet ervoor zorgen dat vervuilende auto's straks niet meer binnen de ringweg A10 in Amsterdam rijden
Eerder nog kondigden de politici aan dat auto's op benzine en lpg van voor het bouwjaar 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Camiel Eurlings (Verkeer).
In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken.
In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling.
Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto's en bestelbussen gelden, als het aan het stadsbestuur ligt, vanaf eind volgend jaar.
De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.
Bron | ANP
unquote
Daarvoor moet er nog wel een koppeling gaan plaatsvinden tussen Euro norm en kentekenbewijs, dit is nu niet het geval (toch?), dus daar zal ook nog wel wat tijd over heen gaan.
Met een beetje vertraging naar 2011 ga ik persoonlijk net de dans ontspringen denk ik, mijn 4-tjes zijn van 85 en 86. Al zou ik wel wat willen investeren om ze schoner te krijgen, bv met LPG of een katalysator.
Overigens, ik denk dat als de Euronorm gekoppeld wordt aan het kenteken, de andere steden staan te popelen om dit voorbeeld te volgen. Dus clubgenoten: verkoop snel je jonge R4 en koop een oude.....
Quote:
Amsterdam weert auto's toch niet om bouwjaar
Niet het bouwjaar maar de euronorm, een Europese uitlaatgasnorm, moet ervoor zorgen dat vervuilende auto's straks niet meer binnen de ringweg A10 in Amsterdam rijden
Eerder nog kondigden de politici aan dat auto's op benzine en lpg van voor het bouwjaar 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Camiel Eurlings (Verkeer).
In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken.
In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling.
Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto's en bestelbussen gelden, als het aan het stadsbestuur ligt, vanaf eind volgend jaar.
De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.
Bron | ANP
unquote