Pagina 4 van 5

Geplaatst: ma sep 10, 2007 10:11 pm
door GijSsie
hoe goed is je accu? :wink: en maaktie nergens sluiting? massa gecontroleerd?

Geplaatst: wo sep 12, 2007 5:17 pm
door S v/d zaag
Ik had nog maar 1 spanningsregelaar gebruikt en drie dynamo's.

@brecht Elk snoertje van de dynamo wel los gehad en wat opgeschuurd voor goed contact. Alle draden goed bekeken op breuken maar kan verder niks vinden.

Nieuwe spanningsregelaar proberen te zoeken maar dat vallt tegen. De renault dealer kan wel 1 krijgen maar weten niet hoelang het kan duren voordat ze het hadden. Mijn ervaring met een carterpan pakking die ik na 6 weken nog niet had, heb ik daarom de spanningregelaar ook maar niet besteld.


Wie heeft misschien nog een gebruikte spanningsregelaar die het zeker weten doet??

Het merk is van ducellier en is van r4 gtl van 1980.

Geplaatst: wo sep 12, 2007 5:25 pm
door Rinootje
Tip :zoek in de gouden gids naar een auto electro specialist bij je in de buurt.

Suc6 Rino

Geplaatst: wo sep 12, 2007 8:06 pm
door roberto
waarschijnlijk heb ik er nog een liggen,laat je morgen weten!

Geplaatst: wo sep 12, 2007 11:39 pm
door Rinootje
Nog ff iets duidelijker .
De spanningsregelaar van mijn 4 was ook eens kapot en de locale auto electro specialist had er gewoon een op voorraad.Het was wel een soort universeel regelaartje,maar werkte perfect.

Groet Rino

Geplaatst: vr sep 14, 2007 6:16 am
door roberto
roberto schreef:waarschijnlijk heb ik er nog een liggen,laat je morgen weten!
helaas toch niet, hij was al van de kabelboom gesloopt

Geplaatst: ma sep 17, 2007 12:21 pm
door 4TL
Probleem al opgelost?

Ik neem aan dat je een gelijstroom dynamo (lange zwarte dynamo) hebt met een losse spannings regelaar?

Geplaatst: wo sep 19, 2007 2:53 pm
door S v/d zaag
Eindelijk doet mijn dynamo het weer. Het was wel de spanningsregelaar die kapot was. Jammer dat hij toen er een kapotte spanningsregelaar erop heeft gezet. Ik er lang voor moeten zoeken.

Iedereen bedankt voor het oplossen van mijn probleem

Simon

eenvoudig testen regelaar

Geplaatst: vr sep 21, 2007 6:45 pm
door RVIER
heren,

het was een lange zoektocht van Simon.

ik heb nog even zitten zoeken hoe Renault dat nu aanpakt.
In MR175 staat op blz C54 en C55 een diagnose boom (zal ik scannen en op het net zetten)

eigenlijk in het kort:
dynamo controleren: spanning meten over + en -
regelaar testen (die zorgt voor de bekrachtiging van de rotor) kan door het overbruggen van de beide schuifcontacten (gemerkt met +, en EXc). Je zet dan direct 12 volt op de rotor. Je meet opnieuwe de spanning over de dynamo.

Belangrijke waarschuwing van renault. Zorg dat de lampen uit staan anders kunnen ze doorbranden. Als de regelaar defect is zal de nu ongeregelde bekrachtigingsspanning ervoor zorgen dat de opgewekte spanning ver voorbij de 14 volt gaat. (Als je geen voltmeter hebt kun je dus een lamp gebruiken)

Ik heb een regelaar eens uit elkaar gehaald en het is een relais met een dubbele spoel, (een voor de spanning en een voor de stroom?) Er zitten wat kleine weerstanden een condensator en een diode in.
Moet volgens mij te repareren zijn.

vr gr Fons

Geplaatst: zo sep 23, 2007 10:25 pm
door 4TL
Toevallig heb ik van de week mijn panhard kapot gehad. Accu lade niet meer bij.
Panhard is niet zo scheutig met de technische info dus het MR boek er maar bij gehad. (Bedie merken hebben een Ducellier installatie)
Ik had 2 problemen;
-lekstroom via de EX. aansluiting op de dynamo; boutje + fibertjes losgehaald, schoongemaakt en weer gedomteerd.
-De mechanische spanningsregelaar werkte niet. werking van zo'n ding is mij onbekend, er zitten in iedergeval geen condensatoren, diodes oid in. Het bestaat uit wat mica spoelen 1 normale spoel en een relais.
Om te beginnen heb ik een draad getrokken van de startmotor naar de dynamo (ex) motor starten en ik had een gloeidraad in mijn handen... hij lade dus..
Aan de spanningregalaar was op hete eerste oog niets te zien. de spoelen waren mooi koperkleurig en leken niet verbrand.
maar wat bleek? er was een loodbrug ontstaan van de ex aansluiting naar de batterij aansluiting. (onderzijde spanningregelaar, zo dun als een haar)
Deze doorgestoken en het probleem was opgelost.
De precieze oorzaak van deze loodbrug weet ik niet, maar ik denk een massa probleem.


Afbeelding

Afbeelding

scan

Geplaatst: wo sep 26, 2007 11:39 pm
door RVIER
heren, dames ook,

ik heb een scan gemaakt van de storingboom voor dynamo´s en regelaars. Hoe krijg ik eigenlijk een PDF geupload?

vr gr Fons

Geplaatst: do sep 27, 2007 7:55 am
door R4F6GTX Automaat
Kun je 'm niet als jpg opslaan?

Geplaatst: do sep 27, 2007 8:47 am
door lesmagnacs
PDF is mooier van kwaliteit. Je mag hem als attached file best naar me sturen, dan plaats ik hem wel. Even op mail knopje onder dit bericht drukken en dan als bijlage bijvoegen.

Geplaatst: do sep 27, 2007 2:09 pm
door jbeekmann
lesmagnacs schreef:PDF is mooier van kwaliteit. Je mag hem als attached file best naar me sturen, dan plaats ik hem wel. Even op mail knopje onder dit bericht drukken en dan als bijlage bijvoegen.
Als een PDF pixelgebaseerde bestanden bevat (bijvoorbeeld zoiets wat uit de scanner komt) dan slaat hij dat op in een JPG-formaat. Kwaliteit is dus afhankelijk van je compressie hiermee. Dat heeft niets meer met de PDF te maken, die 'draagt' als het ware alleen de JPG.
Zet hem dus maar gewoon als JPG op een server (www.imageshack.us bijvoorbeeld) en zet hier een link of thumbnail met link neer.

Geplaatst: do sep 27, 2007 2:45 pm
door lesmagnacs
Klopt, niet goed gelezen dat het van de scanner zou komen. Zelf gebruik ik ook altijd JPG behalve als ik iets wat gemaakt is in WORD of een DTP programma wil versturen. (wordt zo lekker klein met behoud van toch goede kwaliteit). Dus.... natuurlijk JPG gebruiken.
Jammer van de reklame die je te bij imageshack.us verwerken krijgt bij gebruik van tumbnail.